AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.774

Bromsok, var hittar man sådanna?

Sida 2 av 2
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
DMZ
det du talar om är helt korrekt, varför jag jag lyfter damasken och använder lite 556 är inte för att få in det mellan kolven och tätningen utan det är för att få en tunn film på kolven under damasken och som motverkar att kolven rostar, har av erfarenhet haft rostiga kolvar och då blir det besvär när dessa trycks in vid beläggbyte med läckage som följd av att kolven inte tätar, alltså helt förebyggande, men du har helt rätt om tätningen mellan kolv och tätring.

Nu kommer vi ifrån ämnet lite grann men en fråga till dig ang. injektion cleaner, där har du förmodligen helt rätt också det luktar förfärligt med lacknafta, men vad består resterande 50% utav? jag har ett mönster att använda detta 2 ggr. om året och efter varje gång så går bilen så mycket bättre det märks på mindre gaspådrag i uppförsbacke och exakta körförhållanden som innan detta medel har hällts i, har du någon bra förklaring? för något renande medel måste finnas

PS. jag hade en gång en MB 230SL som veteran den gick dåligt på tomgång, hade mekanisk insprutning, hällde i detta medel i små proportioner vad varje tank, till slut ökade tomgången motorn gick renare och vid sista tillfället ökade tomgångsvarvet med 1000varv, det var väl någon plugg som lossnade och allt fick ställas tillbaka till normal tomgång, alltså alla ledningar var väl så igensatta efter alla år och nu blev renare tack vare injection cleaner, så visst måste det väl finnas någon renande substans?
mvh Uffe/bildock
DMZ
Bildock: Visst har lacknaftan renande egenskaper, rena rama avfettningsmedlet, eller om du hellre vill använda det till att rengöra målarepenslar med eller späda ut färgen, det fungerar till vilket som. Men när det handlar om att pytsa i lacknafta i bensinen, då har vi nog hamnat lite snett. Lacknafta har en mkt uttorkande effekt på gummipackningar,mm, knappast lämpligt för spridaretätningar, bränsleslangar, bränslepump,osv.

Vad det gäller ev,effektförbättringar,mm, så vill jag nog tro att det är placeboeffekt;-))
DMZ

Lacknafta eller mineralterpentin, kallas i vissa konstnärsaffärer "white spirit" eller "essence de petrole". Fotogen är till sin kemiska sammansättning lik lacknafta men orenare och kan inte ersätta lacknafta. Även lacknafta eller mineralterpentin kan ha olika renhet. Prova genom att sätta en droppe på ett vitt papper. När lacknaftan har dunstat ska ingen fet fläck eller annan rest finnas kvar. Och lacknaftan ska vara klar och ofärgad.
Lacknafta löser oljor, vaxer och vissa naturhartser, t.ex. dammarharts. Lacknafta kan ersätta terpentin för att förtunna linolja. Om den är likvärdig med terpentin när det gäller att förtunna konstnärsfärger är omtvistat.
Skillnaden mellan lacknafta och terpentin är att lacknaftan är en oljeprodukt, medan terpentin framställs ur vissa barrträd. Terpentin luktar gott, medan lacknafta luktar ungefär som fotogen fast inte så starkt. När det gäller praktiska användningsområden är skillnaden inte så stor.
Terpentinets lösningsförmåga är något större än lacknaftans och det dunstar något snabbare. En ren lacknafta lämnar inte några restprodukter efter sig när den dunstat. Terpentin lämnar efter sig en liten hartsrest.
Om man vaxbonar på målade eller lackade ytor är det säkrare att lösa vaxet i lacknafta. Terpentin kan ha en svag lösande effekt på sådana ytor.
Nyligen målad oljefärg löses betydligt lättare av terpentin än av lacknafta.
Lacknafta är eldfarligt.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
DMZ
uttömmande svar från dig och visst jag håller med dig här också, men du skrev att injection cleaner innehöll 50% lacknafta men nu undrar jag om det går att få fram vad resterande 50% är för något? för det är väl inte för lacknaftan skull man häller i medlet, kanske lacknaftan finns för att förmedla någon annan substans som behövs för att rengöra?
mvh Uffe/bildock
DMZ
Vi Bilägare skrev för några år sedan en intressant artikel om Injection Cleaner.
De liknade det närmast vid: Sagan om Kejsarens nya kläder.

Vill minnas att cleanern innehöll 50% lacknafta samt vatten och en viss mängd oktanhöjare. Oktanhöjaren uppfattas nog av många "för stunden" som mirakelmedicin för motorn.

Du läste rätt ang vattnet;-) samma sak med K-spriten den innehåller otroligt nog också vatten;-)

För några år sedan läste jag om en AP medlem som tankat sin E36:a och även pytsat i en halv flaska med Injection Cleaner. Han lät motorn stå på tomgång medans han gick till bankomaten runt hörnet, efter någon minut hörde han ett fasansfullt GNISSEL från sin bil, sedan small det till i motorn? Det visade sig senare att den skurit på flera cylindrar. Vet ej om motorhaveriet var en ren tillfällighet eller orsakat av mirakelmedlet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.