|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska byta bromsdetaljer runt om på min bil, stod i GDS hallen och svor åt första och enda sidan jag orkade med idag.. visade sig att de oket har rostat ihop eller liknande, var tvungen o sätta oket i skruvstäd och bända med kofot för att kolven skulle ens rubba sig. För att få livet lite enklare så blir de nog att beställa nya ok runt om. någon som vet var man kan köpa nya, eller renoverade för lite mindre än en månadslön? | |
|
Bromsok har väl mekonomen, eller AD-center. Kanske inte så billiga men, det finns väl inte så mycket till val. Glöm inte att byta ut bromsvätskan, det skall ju göras vart annat år, annars så kan oken bli kassa. |
|
|
har kikat runt en del.. Meca verkar vara billigast med utbytesok för 1236kr/st fram och 1065kr/st bak. Blir en kostnad på ca 4600kr exkl "pant" (500- 250kr/ per ok) Ingen som har bytt som kan tipsa om billigare ställen? |
|
| Jag gissar att det är bak du har hittat ett ihopkärvat ok. Fram är det sällsynt, så om du bara byter bak samt byter bromsvätskan har du ju kommit lite billigare undan. | |
|
nee de e fram jag har hittat ett ihopkärvat ok.. skulle motionera de inför skiv och belägg byte.. var tvungen att ta loss oket o spänna fast i skruvstädet, sedan bända med 80cm kofot för att kolven skulle gå tillbaka, gick hela vägen utom sista 5mm.. slutade med att inga delar byttes pga för tajt om plats.. känner att ja vill ha nya ok runt om då ja ändå byter de mesta i bromsväg. då ja har tänkt behålla bilen så länge asfaltsguden vill. har redan köpt bromsdetaljer för 3500kr så de känns lite svettigt att lägga ner 4600kr till.. |
|
|
Ett sätt om man inte vet vad man skall göra med sin fritid, är att skaffa 4st billiga begagnade ok och köpa renoveringssatser samt henings-verktyg. Hittar du sedan någon likasinnad kan du ju sälja dina stommar. Fast det är klart att om framoket inte fungerar kanske det är bråttom.. |
|
|
har ej alltför mkt fritid till övers.. trist o meka utan garage.. o regeringen blir ond om man oljar ner diskbänken i lgh.. bromsoket fyller sin funktion men bromsarna ligger på lite grann under färd. Ajja, får stjäla från hushållskassan så regeringen inte hinner spenderar allt hos Ingvar Kamprad.. känns surt, bromsar för en tiondel av bilens värde.. |
|
DMZ |
Precis som Anders-72 nämner, så är det både enkelt o billigt att renovera oken själv. Köp en renoveringssats för ca 50:- sedan plockar du bort oket från bilen. Börja med att trycka ut kolven med tryckluft eller cykelpump, får du inte bort kolven så lägg då hela oket i dieselbad i badkaret;-) en vecka eller två. sedan brukar kolven lossa lätt. när du väl fått bort kolven så polera den då med 500 papper eller stålull. Samma sak med okets kolvlopp. Smörj in samtliga o-ringar & gummidamasker med s.k Bromsfett. Utan bromsfett är återmonteringen av kolven klippt omöjlig. |
DMZ |
Jag renoverade mina egna bromsok nu i vintras, gjorde då en märklig upptäckt. Själva kolven har ej minsta kontakt med okets kolvbana (cylinderlopp) utan istället, så glider kolven helt & hållet inuti o-ringen. Så det gäller att denna o-ring är väl insmord med bromsfett. När o-ringen torkat eller kärvar, så fastnar kolven. Och p.g.a detta mkt enkla fel, så köper de flesta helt nya bromsok. |
|
tyvärr har ja inget garage att skruva i, utan utnyttjar GDS hallen.. e inte sugen o stå på parkeringen i 1dm snö o skruva. därför siktar jag in på nya ok. Nästa problem är att jag behöver ha bilen rullandes på veckorna, för både arbete och fritid. Så trist o sitta i lgh utan utrymme att skruva, o ingen andra bil. |
|
|
Man bör iaktta försiktighet om man använder tryckluft som ju kan komprimeras. Det kan bli ett PANG! och du hittar kolven någonstans långt in i nästa vecka! En fettspruta ger högt tryck och lite lugnare demontering. |
|
DMZ |
Det fungerar utmärkt med begränsad tryckluft, jag brukar lägga en trasa inne i oket som kolven hamnar i. Dessutom så ser man ju när kolven är på väg ut, knappast läge att ha fullt tryck då;-) Intressant ide' med fettsprutan, det måste jag pröva på nästa gång det blir aktuellt med broms-oks renovering. |
|
Vad innehåller ett "renoveringskit" och vart får man tag på dem? |
|
|
Motornord, Micro och Mekonomen har olika rep.satser. Den innehåller olika beroende på vilken du väljer. Antingen bara gliddel, bara gummipluggarna för att skydda styrpinnen.. eller gliddel ok med styrpinne, gummipluggar och styrpinnar.. finns även rep.sats bromsok som jag ej hittat innehålls förteckning men jag antar att den innehåller tex o-ring.. |
|
DMZ |
Jag har renoverat ett antal bromsok från olika bilmodeller, det som slits mest är o-ringen i kolvloppet samt den yttre damasken. Allt annat brukar vara fräscht. I bland räcker det med att bara trycka ut kolven & rengöra den med stålull, samt smörja in kolv och o-ring med bromsfett, sedan fungerar det flera år till. |
|
jag har 2 st lösa ok i fint skick, har suttit bak på E30. nån cool färg på dom med. ska kolla lite noggrannare imorgon när de e ljust. kan tänka mig att sälja dom för 500 spänn i så fall. för båda kh.hc |
|
|
nadaclue för att slippa det här problemet du råkat ut för så plockar jag ur beläggen en gång om året och gör rent så beläggen löper lätt och fint och lättar lite på damasken och lite cr 556 där gör att kolven aldrig fastnar tills nästa år, du kan ta ett hjul åt gången när det är varmare ute, javisst lite jobbigt men varje hjul tar inte mer än en kvart och du slipper det här problemet i fortsättningen och ingen kostnad mer än belägg ibland, det här fungerar, min bil är 10 år och gått 17000 och besiktning felfri, nu har det redan fastnat för dig men om du följer DMZ:as råd kan du säkert komma undan med en stor del av kostnaden mvh Uffe/bildock |
|
|
mm.. ja har inte ägt bilen mer än 8 månader, de var i november som ja började höra att belägg låg an. de är dags att besiktiga bilen snart. om man motionerar oken vid varje däckbyte så borde man eleminera dessa problem. men som ja sagt tidigare, har ej utrymme eller tid att repa oken. om jag byter ut oken nu så vet ja att allt är fräscht än att bråka med ok som snart är 10år gamla. |
|
DMZ |
Mina bromsok är 20år gamla, ser ut som splitt nya både utvändigt & invändigt. |
|
hmm va det inte 5-56 man aldrig skulle andvända att "smörja " bromsok med ? citat " Packningar och O-ringarna i oken tål oftast inte mineralolja, vilket 5-56 och liknande är fullt av..." eller har bmw bättre o-ringar/packningar som tål det ? jag ska själv meka bromsar snart och vore bra att få veta först |
|
DMZ |
Det spelar ingen roll om man använder 5:56 eller annat i TRON att man motionerar bromsoken. Men så länge man ej demonterar bromsokets kolv & o-ring, så kommer det ej heller in minsta tillstymmelse till 5:56 eller annat. O-ringen och kolven sluter 110% helt tätt. Många lever dock i tron att de servat bromsoken genom att spraya med 5:56 utifrån och kanske t,om lättat lite på ytterdamasken Dock så är detta "HELT VERKNINGSLÖST" Ungefär lika verkningslöst som att hälla Injector Cleaner i soppan. Ger absolut ingenting alls. (50% Lacknafta) förstör istället spridarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.