|
|
|
|---|---|
|
Har ni sett att BMW ska återkalla 23000st 7 serie för något fel med bränsle systemet. Aftonbladet påstår att det kommer kosta BMW 3 miljarder Euro för att fixa all dessa bilar!?!? Det blir en kostnad av 1,15 miljoner kronor per bil. Ska de köpa tillbaka alla eller.... Ser man hur trovärdig den skvaller-tidningen är. Länk ///Nicklas BMWCS# 4748 | |
|
3 miljoner Euro, annars var det rätt... =) aldrig mer Audi! |
|
|
Kan tillägga att det är enligt VK... Länk aldrig mer Audi! |
|
|
Första årsmodellerna kan vara behäftade med vissa saker. rätt normalt i dagens bilproduktion. Mvh Asken |
|
|
Jojo, men miljoner, miljarder... "same same" tycker AB... /Micke |
|
|
Ja, en nolla hit eller dit spelar väl inte så stor roll?? tycker väl dom... *ler* aldrig mer Audi! |
|
|
Det visar att BMW tar ansvar. Heder! |
|
|
de har tagit in min 745:a för att fixa dessa problem och endel andra småfel, men tycker att det är bra att det gör kallartilbaka bilar, ett tecken på ansvar över de bilar och kunder de har Joakim Eriksson |
|
|
joakim E: Vore intressant om du ville berätta vilka andra "småfel" som BMW skall fixa på din 745'a. Schysst bil by the way... =) roadZter |
|
|
Nu har Aftonbladet lagt ut en mer detaljerad artikel om det hela (och nu står det miljoner, inte miljarder). Länk roadZter |
|
|
23,000 bilar á ca. 700,000 Kr = 16,1 Miljarder Kr Då tror jag inte futtiga 27 Miljoner Kr (3 Milj. Euro) svider så värst mycket. Plus att även övriga modeller drar in vinst.. kul siffror när man börjar räkna :o) /Thomas |
|
rsarits |
Det intressantaste uttalande var ändå på radio i går eftermiddag: "BMW återkallar...osv...osv...fel på någon bränsleventil, I VÄRSTA FALL KAN BENSINEN TA SLUT" Brukar man få livstids förbrukning av bensin i tanken? Mig veterligen så måste man tanka även 7-serien då och då Micke |
|
Tozzy: Försäljningsvärdet är på 16,1 miljarder SEK, men vinssten/bil är nog inte högre än 10% av priset. Då ger det ca 1,6 miljarder. Inte dåligt det heller, men att betala 27 miljoner svider nog ganska bra. //Marin |
|
|
Marin: Det är riktigt att 16,1 miljarder är brutto pengen för 7-serien men räknar man med övriga modeller också så blir det en ganska hygglig vinst: 3 serien: 534 255 st.= 133,5 miljarder 5 serien: 194 321 st.= 58,3 miljarder X5: 82 705 st.= 33 miljarder 7 serien: 23 000 st.= 16,2 mijarder övriga modeller: 46 407 st.= 13,9 miljarder Summa brutto = 254,9 miljarder kronor !! är vinsten 10% av utpriset tjänade dom 25,4 miljarder !! och då är 27 miljoner inte speciellt mycket :o) (jag räknade på näst biligaste modellen i varje serie). Men den vinsten är dom väl värda för dom fina bilar dom presterar :o) /Thomas |
|
|
ajja...de e då bra att dom kallar tillbaks sina bilar oavsett hur mycke dom känner på elr går i förlust på de elr Mvh Mr-speed 360 * 3 e väldit skönt att göra =) |
|
Emil |
Tozzy: BMW gjorde väl års bokslut på ca 30 miljarder. Så måste säga att din beräkning var rätt lyckad |
| Emil: he he, festligt att det blev så nära :o) jag räknade inte med Mini + MC så det kanske är dom som saknas.. | |
|
Tja! Nu var det ju inte faktumet att BMW återkallade 23000 bilar jag reagerade på, utan Aftonbladets totalt hjärnlösa artikel med ett såpass uppenbart fel i sig (en faktor 1000) som gjorde det komiskt. Att BMW återkallar 23000 bilar visar bara att de tar ansvar för fel och brister som helt nya bilar tyvärr kommer med ibland. Annat är det med vissa andra bilmärken som försöker mörka eventuella fel och skylla på köparen eller någon annan. Tänker på Ford Explorer och Firestone affären i USA. Tror inte bara det var fel på däcken utan även en dålig hjulupphängning där. Och var det Mitsubishi som återkallade miljontals bilar efter att det kommit fram att de mörkat fel i upp till 10 år tillbaka, för att det skulle se fint ut i statistiken. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.