AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
920

Hur får jag ner länkarmen för byte av bussning?

Mr_Knight
Ska byta vänster bakvagnsbussning på min e46a

Har sök och sökt men inte hittat någon bra förklaring för att göra detta

Bussningen som ska bytas är nr 4 på bilden Länk

När man lossar de tre bultarna för justeringen av bakvagnen så får man ner armen ca 5-10cm, men den är då fortfarande inte under bilen utan bakom sidokjolen. Det ser sen ut att stypa i både stötdämpare, bromsledning och kanske fler saker.

Fråga 1: Vad ska jag lossa för att kunna sänka armen ytterligare så att man kommer åt att jobba med den "under bilen"?? det är nog bökigt att såga bort gamla bussningen ändå.

Fråga 2: Om jag bestämmer mig för att ta loss hela armen (har tillgång till press) måste jag demontera drivaxeln då eller räcker det med att ta bort bromsskivan + sköld och lossa lederna?
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Jag gjorde det enklare men dyrare, lämnade in det till Autovation, Gävle. Dom bytte båda sidor, just den bussningen du ska byta.
För det jobbet och hjulinställning tog dom 3500kr, varav hjulinställningen kostade 1080kr.
Mr_Knight
Har bytt den nu ikväll, och måste säga att det var mycket lättare än jag trodde.

Lossade de tre bultar som håller armen, sen lossade jag nedre stötdämparfästet samt fästet för bromsledningen.

Gamla bussningen gick lätt att få bort, gummit togs bort med handkraft och för att ta bort själva "ringen" så använde jag mig av en vanlig bågfil där jag vände på bladet, tog ca 5 min att få bort gamla bussningen.

För att få in den nya bussningen så hade jag en genomgående bult med en stor bricka på ena sidan och ett plattjärn som jag borrat hål i på andra sidan. Sen var det bara att veva in den nya bussningen på plats, sista biten slog jag in den med en hammare.

Montera allt omvänt -klart! Och vilken skillnad det blev! Ratten rak, spårkänsligheten försvann och bakvagnen inte längre vinglig. Tog ca 1 timme, 6 skruvar att lossa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.