|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw lovers... Jag har en liten fundering på att köpa en 750 -91 men alla avråder mig från detta... Är det mycket strul med dom? Att dom är dyra att köra vet jag men att åka v12:a kompenserar det ett tag i alla fall :)... Ingen har egentligen nåt konkret exempel att komma med men ingen verkar vilja vet av denna bil... Varför??? Ha det... (( Söker Alpina motor som passar i E-30, typ b6 2,8)) | |
|
Alla som avråder dej, har dom egna erfarenheter eller? Vill du åka helt bekymmerslöst så hör med bilprovningen så kan dom säkert rekomendera dej någon slags Toyota eller något. Jag tycker iofs det är bra att inte alla har hittat finessen med den här typen av bilar, och att det avskräcker många. Det gör bilen och ägaren lite unika. Visst finns det strul, men vilka bilar är felfria? Felix |
|
|
Håller med Felix, ingen har hittat finessen med dem. Många vet ju inte så mycket om dem och är inte vana vid den V12 motorn. Många som jag känner blir ändå imponerade av den, men vill inte ha en själv. Försök hitta ett bra exemplar i sådana fall. Jag vet många som har köpt lik och då kostar det en del. Det beror ju på hur mycket som du har tänkt lägga ut för att få en? Men man får ändå räkna med att en sådan bil kostar mer än de andra vanliga. //Schnitzer |
|
|
Inget ont i 750:an jag har själv en 88:a och det skall jag säga e´ minsann den trevligaste bilen jag haft. Jag har haft en hel del olika bilar både jänkejärn o andra men denna är lätt skönast. Sen att det kostar en slant att ha en sån bil e ju ganska självklart tycker jag, stor motor, stor bil och mycket lull lull som kan gå i sönder kan bli dyrt... Jag rekomenderar dig lätt att köpa en sån här bil men kolla upp den noga o var bered på att den kan kosta dig en slant. Värsta priset är om du inte kan skruva själv men kan du det så kommer du billigare undan för större rövare än BMW finns knappt. |
|
|
Se till så att allt fungerar, service skött, bilen ger ett fräsht intryck och inget glappande eller skramlande eller vinande, så tror jag nog att du gott kan köpa den. Men se upp med såna komentarer att "det är bara" för det kan lätt sluta med 8000+ för att fixa det ifall det är något halvallvarligt. Modellen i sig är skön, kan gott rekomendera den, men tänk på att det är dubbelt av det mesta i motorn i jämförelse mot en 735 :) |
|
|
Haft 750 -91:a lite över året. Repat och servat allt på BMW verkstad med original delar. 2900 mil körda sedan inköp. Tot kostnad EXLUSIVE bränsle är 17 kr per mil. Bilen var i nära perfekt skick vid köp.... Insp II 8500 Insugspackning cyl 7-12 11000 Service AC 2300 Oljetrågs-varmare 4000 Batteri laddare 3000 Kylare 5500 Generator byte 5000 Renovering och felsökning c-lås 3000 Lambda sond 2000 Felsökning dålig gång vid lite bränsle 2000 (plastskräp i tanken samt buckla (?)) Ej åtgärdat...stötdämparbyte fram. kostnad 5000 Alla är förstås välkomna att dra egna slutsatser om äldre 750 är rätt bil ekonomisk... Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Visst kostar det pengar att köra en sådan superbil som 750, annars hade den väl inte kostat 700.000 kr som ny? Skall man köpa en 750 tror jag att man inte skall stirra sig blind på miltal och årsmodell, utan köpa en bil i fint skick där man vet att de typiska felen är åtgärdade. Nu på senare år går de flesta slitdelar att köpa som piratdel, vilket gör att driftskostnaderna blir lägre. Visst drar V12:an en del soppa, räkna runt 1,5 liter/mil, men för att vara en sådan jättemotor är det inte så mycket. Om bilen får rulla på i den miljö den är tänkt för, på stora motorvägar i hög fart går den faktiskt snålare än man tror. Har en släkting som bor i tyskland och som är inne på sin andra 750, en E32 och en E38, så jag har åkt en del 750 på autobahn. En helt underbar bil i denna miljö! Har också planer på att köpa en 750 till hösten, tur att man är händig med att mecka med bilar, skall man lämna in den kan det som Hombre säger kosta hur mycket som helst. |
|
| Någon som vet om elekroniken problemen blev bra/bättre på nyare E32 750?. | |
betriebsanleitung |
Det sägs att det ska ha blivit bättre efter 90 men jag tvivlar. |
|
Vilka är de stora elekronikproblemen på 750i E32? //Schnitzer |
|
| Enl Teknikens Världs Jonas Borglund: "Cross-talk" problem mellan ECU boxarna. Men bilarna kanske är bättre än ryktet, har aldrig sett nån 750 som stått med huven öppen efter vägarna, brukar vara mest gamla Saabar och nyare Volvos. | |
|
"Elektroniken" ställer vel inte till med problem ? Barnsjukdommar tror jag inte finns på 10 år gamla bilar. Är bilen rullande så har evt brister av barnsjukdomsnatur åtgärdats. 3 Praktiska råd till BMW 7 köpare : 1 Välj bil som redan har renoverat AC till nya gasen. 2 Välj modell med enklare stötdämpare. 3 Välj bil med laddare/värmarlösning AC behöver påfyllning och service, det hör till underhåll, dyrt renovera till ny gas, ej god stil att fortsätta med blandat gas otäta packingar/ventiler. Stötdämpare är slitdelar som påverkar köregenskaper att behöva köpa begagnade nivådämpare till som kostar 3-6 kkr per sida är också tråkigt. Vissa av oss kommer ihåg vintern även i dessa dagar. Valde själv att montera el-matta under oljetråg och batteriladdare med kupevärmaruttag på vår bil för att säkra vinterkomfort. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
har haft min 750 sen 1996, eml lampan har lyst 2 ggr tilldags dato,omstart sen funkade det,aut lådan har varnat 2ggr oxå,thats it ,så antingen har jag haft en j-vla tur eller så är el ryktena överdrivna,för allt funkar fortfarande, men iofs var min bil i kanonskick när jag köpte den,men man har ju fått lära sig innebörden av värdeminskning.:( torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
Hur många mil har du kört sedan -96 marcus ? Är jo skillnad på att köpa en 6 år gammal bil som du gjorde och en 10 år gammal bil vilket jag gjorde. Självklart är det billigare med vissa piratdelar och göra själv/använda billig verkstad. Har dock själv varit i den sitsen att jag behövd bilen varje vardag då jag pendlar snudd på 20 mil dagligen. Då var det smidigt (men dyrt) att använda tillförlitlig märkesverkstad och deras lånebilar. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
hombre:håller med dig,klart det är skillnad på 6 och 10 år,bmw är våran andrabil,så det är klart det är skillnad gentemot kanske en förstabil som går 4-5000 mil året,men ändå tycker jag det visar att om man har ett bra ex,så krånglar det elektriska inte speciellt mycket(eller tur?),slitage delar är ju alltid dyrt på en snabb och stark bil.har du haft några större bekymmer med elen? torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
Beror på vad man menar med el :) Om fläkt, ac, stereo mm är igång startar den enstaka gång på eml... Har ett 100AH Varta batteri (rel nybytt). I övrigt skriker el-rollo och ett av de bakre el-nackstöden kärvar. Har ett spöke som låser alla dörrar. Började i vintras. Bytt en låskolv, samt några mikrobrytare. Enligt BMW är det Cargard larmet som spökar. Om jag låser upp bilen med Cargard larmdosan så låses ej passagersidan upp. Låser jag upp med nyckel är det inga problem. Tror själv det kärv/kortis på passagersidan. Det kosntiga är dock att spöket som låser dörrerna inte slår på larmat..enbart låsning. Sitter en tomte som ibland kör lite standlicht/rucklicht polka också. Kan vara orsakat av att jag har 100 watt h1 samt kanske lite överslag/ärgade. Om ovanstående är el-bekymmer så måste jag medge att de finns. De fanns dock inte när jag köpte bilen :) Förutom el-rollo ... Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
HOMBRE- kolla låset i bakluckan min 730 låste ibland hela bilen när man stängde bakluckan,mycke ärg i kontakterna där. finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
hmmm bra tips om bakluckan, men HUR kollar jag låset i bakluckan ? Finns jo nåt lite lås i tanklock också... Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Undrade förstås om det fanns nåt annat sätt än att riva ner och skruva en hel massa. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
