AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.985

Dieselvärmare startar när bilen stängs av

Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Hej.
Som rubriken lyder så startar ibland dieselvärmaren när jag parkerat bilen i garaget. Den går några minuter. Någon som vet vad det kan vara.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Om du kört en kort sträcka när det är kallt, går extravärmaren en stund efter stopp. Den startar med motorn, när det är kallt och stannar när motorn är tilräckligt varm, eller när det har gått en stund efter tändningsavstängning. Vilket, som kommer först.

Göran

FWD - Nej tack!
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Startar den efter att du stängt av motorn?

Annars är det helt normalt att den går en stund efter att du stängt motorn för att kyla av sig. När man startar bilen med motorn under +70 grader och utetemp under +9 grader (viss reservation på siffrorna) startar värmaren automatiskt för att snabbt värma upp bilen. Om man då bara kör en kortare sträcka, så att motorn inte kommit upp i temp, så kommer värmaren fortfarande att gå när du stänger av motorn. Den går dock direkt över till att kyla av sig.

När man monterar värmare i en båt ska man inte koppla värmaren via huvudströmbrytaren, då finns risken att man bryter innan den kylt av sig ordentligt. En del sätter dock en extra brytare för att kunna bryta ALLT, men då gäller det att man vet vad man gör.

Jämför med hur t.ex. en projektor för film fungerar, om det är ett bekant område.... :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag skrev för länge jag....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Ok.
Tack så mkt för snabba svar. Tänkte inte på det. Använder den bilen så sällan då tjejen bara kör den. Men det stämmer för när jag tänker efter så är det nog bara när jag kört in den i garaget efter att den stått ute ett tag el dyl.

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@Erik N, Ditt inlägg är ju betydligt utförligare och bättre.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.