AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.693

Motorbyte 318/320->330 skillnader?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Hej,

Jag har flyttat till Norge och här är bilar med större motorer och hög effekt svindyra. Jag kör än så länge en svensk bil men kan inte göra det hur länge som helst för tullmyndigheten. Tanken slog mig att jag kanske bara skulle köpa en snik 318 eller 320Ci (E46) för att sedan köra över den till Sverige där jag byter till t.ex. allt som hör till en 330. Tanken var att de skall vara så pass lika efteråt att det inte vid vanlig besiktning märks någon direkt skillnad. (De kollar inte så förbannat noga ändå på den EU-kontroll som genomförs hos vanliga verkstäder). Jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut lite frågetecken:

1. Är det stor skillnad på själva utseendet på en 318 motor (4-cyl) och en 330 motor när man får på alla plastsjok mm? Är det något stort som skiljer mellan 318 och 330 som gör bytet omöjligt?

2. En 320 skulle säkert vara en bättre utgångspunkt. Jag antar att en 320-motor är i princip likadan utanpå som motorn från en 330?

3. Hur är det med styrsystemet till dessa E46:or, hur pass integrerat är det med resten av bilen? Är det så enkelt att en 330 motor i princip har samma kabelhärva men andra styrenheter jämfört med 320? Var sitter styrenheterna?

4. Är det skillnad på motorfästena, 320 vs 330?

5. Har 320 och 330 samma anslutning mot växellådan? Passar koppling/ tryckplatta med växellådan på en 320? Skiljer sig en 5vxl låda mellan 320 och 330? Hur är det med den 6växlade lådan?

Jag är ingenjör och duktig på elektronik/mekanik och har själv genomfört motorbyten av denna typ (stark motor i svag bil..hehe) tidigare och vet vad som krävs. Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få lite input från någon som mekat mycket med dessa bilar tidigare och som har erfarenhet från skillnader eller hur motorerna/styrsystemen är uppbyggda överhuvudtaget.

Mvh Eric, Norge

Länkar tips mm är också välkomna.
Det är då stor skillnad på en 318 och en 330 under huven. Man ser klart och tydligt skillnad på dessa om man inte hör de tyvärr. Så ta en 320 och byt upp dig. Köp då en motor me kabelhärva och allt som hör till för att underlätta. vet faktiskt inte vad det skiljer specifikt mellan en 320 och en 330 i detaljerna. men motorfästen osv ska stämma överens.

BMW FOR LIFE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.