AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.764

Gnisslande kupéfläkt i Passat

Eftersom detta är sveriges mest kompetenta bilforum försöker jag med min fråga här.
Jag har bekymmer med kupéfläkten i min Passat -01. Under vinterhalvåret börjar fläkten gnissla när den har blivit varm. Ljudet är ungefär som spelande gräshoppor en varm sommarafton.
Gräshoppor tycker jag om, men inte konstant i en timme till och från jobbet varje dag!
Jag undrar om någon har erfarenhet av detta på en passat?
I så fall, går det att smörja den själv, eller måste man lämna till verkstad?`

Jag är inte bilmek själv men tummen sitter heller inte mitt i handen..

MVH Stenis
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Hade en Passat -99 förut där jag fick problem med gnissel från kupéfläkten. Bytte den själv (ganska bökigt att komma åt bakom handskfacket, men det gick).

Gjorde aldrig något försök att smörja då jag fick känslan av att det var lagret som var trasigt då det även blev vibrationer. Kändes inte heller som att det gick att komma åt att smörja på ett vettigt sätt då allt var sammangjutet som en enhet i plast. Möjligt att det funkar om man anstränger sig.

Även om jag bytte fläkten själv blev det inte billigt. Vill minnas att den gick på närmare 4000 kr som reservdel. Viktigt att tänka på är att de har olika varianter av fläktar beroende på om man har helautomatisk klimatanläggning (climatronic) eller den enklare varianten Climatic. I det senare fallet tror jag fläkten var någon tusenlapp billigare.
Ok, tack för svaret. Jag tror jag åker till verkstaden med den i så fall. Vill inte riskera att strula till nåt så relativt dyrt själv.

MVH Stenis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.