AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.201

Problem vid byte till större original fälgar E46?

Jag har en E46 320i -04 som jag förnärvarande har original 17" M68 fälgar på. Nu sitter det vinterdäck på de fälgarna och planen är att köpa original 18" m135 fälgar för att ha på sommaren. Har hittat några som har suttit på en 325ci e46.

Min fråga är om det är några problem då det skiljer på bland annat ET, bredden på fälgarna osv? Eller är det bara att smecka på dem?

Jag vet ju att man kan få m135 på bla. STCC edition så min spontana tanke är ju att det inte borde vara några problem, men vill ju inte ha fel.

Tacksam för svar.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Vad jag har förstått är det inga bekymmer. ET-måtten på dina fälgar är jag helt obekant med, så jag får svara generellt. Har själv en E46-04:a som har haft 16" fälgar på. För ca 14 dagar sedan köpte jag begagnade 18" evofälgar som jag ska lägga på om ca 2 veckor. När jag köpte mina visade det sig att ET-måtten i mitt fall stämde och likaså de fysiska måtten mellan däck och bil. Trots att jag kommer ha 255:or i bak, ska detta vara helt ok platsmässigt.

Lycka till!

Bästa hälsningar/Peter
Hoppas att du har rätt och att det går lika smidigt för mig som det gjorde för dig.

Tack för svaret.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Ja, verkligen:) Jag gav 6500:- för mina 18" med helt nya däck, så det kändes som att passar de inte är det bara att sälja dem på nätet.
Jag ser att du är PRO-medlem och således kan söka på gamla inlägg. Jag la ut en tråd i november (har jag för mig) ang. fälgar. Fick då en tabell över alla BMW´s fälgar och mått. Sök efter det, så hoppas jag att du hittar den. Hör av dig annars, så ska jag kolla med killen som skickade det till mig.

Lycka till!

Hejs!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Vad jag fått veta vid samma frågeställning är att 255 på 18" originalfälg är standardbredd på e46. Et är jag inte 100 på men har för mig att det skall på 18" ligga på mellan 48-50, men är som sagt inte helt säker på detta!
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Precis som Ahab skrev så ligger ET där ikring. Kollar jag reg.beviset på min bil säger den ET 46 eller 47.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Runt mellan ET43-ET47 kan du röra på dig utan några bekymmer.

Att tänka på, en aldelles för låg ET i kombination med breda däck och sänkt bil är aldrig bra förutsättning.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Smärtgränsen ligger nog på ET35 på en E46.a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.