AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.258

Volkswagen Golf IV

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag har en e30 från 1990 nu som förstabil. Den är rolig och så, men den strular. Så nu hade jag tänkt mig en annan bil dock inte så dyr och inte heller så gammal. En relativt halvgammal BMW kan man inte köpa billigt såvida det inte är fel på den eller att säljaren är skum. Så jag tänkte mig en Golf 4:a och nu undrar jag om någon har lite experience?

Jag tycker att den är fin och så.

Förresten jag hoppas att jag inte trampar på några tår nu, jag älskar fortfarande BMW :)
Gemini__
En bra bil, helt klart. 1.6:an t ex går fint, bränsesnål därtill. Bra komfort och goda utrymmen. Går att lasta en hel del mha det smidigt nerfällbara baksätet om så önskas. Bra krocksäkerhet dessutom. Bilen ger ett gediget intryck.

Tändspolarna har en tendens att ge sig, många har bytts via garantin (blev tom förlängd för detta).

Absolut ett bra val, lycka till.

Mvh:
Thomas

Har haft 2 st. Som sagt tändspole fick jag byta på ena. Men nästan alla golf 4or som rullat över 10 000 mil klonkar i framvagnen. På min förra bytte jag länkarmar och spindelleder samt gjorde en framvagns inställning vart hur bra som helst. Så kolla ifall de klonkar i framvagnen. Riktigt bra bilar tycker jag.
Båda jag haft är 1,6or men hört att 2.0 ska dra mindre på motorväg och landsväg.
E6
123
E60
520d aut-06
Har en 1,6 aut, den drar bara 1,2 l/milen (kör bara korta sträckor med den.)
Hade en 1,9 tdi steptronic, den gick som tusan men hade fördöjning i växellådan, så den var inte rolig då man snabbt skulle ut i en korsning.

Jag tycker att det är en mycket bra bil till bra pris. Min 1,6 bränsleförbrukning är dock inte särskilt bra, men den är mycket pigg då den bara har 4 växlar.

Fel som jag haft på mina Golfar: Sensor till motorfläkten, del+jobb 75 Euro.
Ja, det är faktiskt allt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min uppfattning genom åren har varit att Golfen varit/är en dyr bil pga dess popularitet, dvs man får" lite" bil för pengen. Men det kan kanske ha ändrat sig ?
Dock inget fel Golfen en trygg trotjänare har det ju alltid varit , men både Seaten och Skodan är nog prisvärdare och har mycket komponenter gemensamt.
Och Seaten är det sportigare alternativet sägs det :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Gemini__
"(...) men den är mycket pigg då den bara har 4 växlar."

Pratar du verkligen om en Golf IV här? =)
finns ingen golf IV med 4 växlar.
min golf IV 1,6a-03 Variant drar ca 0,8 blandad körning. Har tung höger fot.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag tänkte också på det. Golf IV är väl femväxlad?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Han har ju automat, den kan nog vara fyrväxlad.

Mvh/ Niclas
Gemini__
Ahh, fyrstegad aut. Då förstår jag. =)
missa att de va aut men låter ändå konstigt me 4 växlar bara.
E6
123
E60
520d aut-06
Jo, det finns Golf IV med 4-växladautomat och 5-växladautomat med steptronic. Annars har de skrivit fel i min instruktionsbok och man märker det ganska snart när man kör.

Ska inte uttala mig om andras högerfötter, men stadstrafik ska den enligt nämda bok dra 1,12 l/mil. Jag tycker vi kör blandadkörning med golfen, men det beror förstås på var man bor och vilken trafik man är van med.

Bilen är Svensk såld av VAG.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.