|
|
|
|---|---|
|
Jag står precis i tankarna på en 535d 2005 med ca 10.000mil på mätaren. Var och lämnade in den på BMW för en genomgång idag och det fanns givetvis lite småfel som alltid på en beg bil. Men det var en sak som inte verkade så "litet".. På engelska i protokollet "Hydro Steering Box". Det var glapp i en led här och då säger BMW att man behöer byta hela denna. (Länk till bild på delen Länk ) I övrigt har bilen i princip det jag ville ha, Navi Pro, active steering, M-paket, komfort stolar, adaptiva xenon, och sedan det vanliga på 535an. BMW här i Tallinn där jag bor ville ha ca 21.000kr för att byte "hydro steering..." Ska jag pruta ner bilen med detta och köpa den ? Behöver man byta detta direkt? Tankar och ideer mottages. Ca pris på bilen 220.000kr. | |
| Och glömde fråga vad detta kallas på svenska samt vad det kan tänkas kosta att lämna in till någon "nisse på hörnet" meck i Sverige? Är 21k rimligt? | |
| Styrväxel brukar man kalla det och priset är runt 20´till E39 så det är nog ett rimligt pris du har. | |
|
Hmm..byta styrväxel efter 10000mil pga glapp i en led?! Låter ju magstarkt måste jag säga... Låter dels som om bilen ifråga gått åtminstone det dubbla...enligt mitt sätt o se på saken.OBS! Gissar nu.. Men o andra sidan så har kanske "komponent tillverkarna" monterat ihop allt så in i h-vete kompakt så att man bli tvungen att byta ut hela styrväxeln pga att någon liten led är kass efter ynka 10000mil, men det låter inte heller "normalt" eller för den delen vettigt..Jaja. Mvh Janne. |
|
|
Den inre leden går att byta, om det inte är något övrigt fel på styrväxeln pos.4: Länk Kolla upp service och reparationshistorik med BMW. Dieslar är populära att mätarjustera. Jag gissar lite jag med, med god inspiration från Janne ;) |
|
|
Det är som Anders-72 säger, du behöver INTE byta styrväxel. Det är bara att lossa damaskern och lossa med en nyckel. Ska byta dessa på vår E39 i helgen. Hade en Ford Scorpio innan och läste en engelsk artikel. Där sa verkstadspersonalen att hela styrväxeln måste bytas p.g.a av att inre styrleden var glapp. Om man tittar så kan man tro att allt hänger ihop i en enhet, det är inte så lätt för den som inte vet så mycket om bilar. |
|
|
ok, men det kan nog någon mindre / icke märkes verkstad hjälpa mig med så kommer jag ner lite i pris. Men vad tror ni om milen. Är det som ni skriver att bilen gått det dubbla eller så? Jag har kollat historik så gott det går med utdrag ut service register och där ser milen ut att "öka över tid". Självklart kan någon skruvat mätaren kontinuerligt mellan servicearna.. Jag har kollat enkla saker som slitage på stolar, pedaler, växelspak, ratt och stenskott. Här ser bilen ut att ha ca 10 på mätaren. Dvs allt känns fräsht här. Under data-diagnosen var ett fel med aktiva-styrningen. Felet är "aktivt" och det ända som kom upp efter nollning av felkoder. Kan detta ha med styrväxel-glappet att göra? Annars inga anmärlningsvärda felkoder. |
|
|
@caddie: hur gick bytet? Var det mkt meck? Har samma problem med min bil.. prosperity is a mindset! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.