AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.770

Vad säger BMW ------> Dieseloptimering ?

Sida 1 av 2
Martin E
En självklar fråga då jag undrar när företag lovar sälja en box som höjer effekten och sänker förbrukning.

Varför skulle ingenjörenerna nere München undanahålla oss denna chans ?

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rubriken är kanske lite luddig men jag antar att din fråga är hur BMW reagerar om du kommer med en chippad eller boxad bil?

Svaret är att de skyr detta som pesten och vägrar alla garantier som har med drivlinan att göra.

De kan "dessvärre" ganska enkelt upptäcka om en bil varit trimmad eftersom motorstyrningen loggar ett flertal parametrar som avslöjar att bilen varit trimmad.

Vet att SAAB "=skitbil" sålde ett chip eller box som höjde effekten rejält och garantin gällde.

BMW prioriterar helt enkelt andra saker. Hållbarhet och driftsäkerhet tex.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nog kan man säga att BMW sysslar med optimering/utveckling allt. Ta 320d som exempel. Den började med 136 hk och har numera 204 hk som mest. Som tillverkare måste man vara noggrann med tillförlitligheten på ett annat sätt än en chiptrimmare.

Eller så tolkar vi att 177hk och 350Nm är tillräckligt, fast vi vet att saab haft problem med tillförlitlighet.
En kvalitets bil torde ha större marginaler kan man tycka
Lövet
Vad är den stora skillnaden tex mellan 136hk och 204hk i fråga om tillförlitlighet, knappast större men måste bygga på ren emperi.

Martin E:
Vad har SAAB haft för tillfölitlighetsproblem på sina dieslar?

SAAB har Schweiziska företaget Hirsch som officiell samarbetspartner. Därför installeras Hirschs trim och produkter av SAAB egna verkstäder och fulla garantier gäller.
Länk

Periodvis tror jag även Nordic Uhr varit godkänd leverantör.
Länk

Sen är det väll så att från 136hk till 204hk har det trologen skett lite hårvaruuppdateringa också. Inte bara uppskruvad effekt med mjukvaran.
Med tanke på att Saab är trimvänliga kanske vissa problem kommer pga kunder som chiptrimmar dem? Var och varannan Saab verkar ju vara chippad...

Jag skulle iaf då aldrig chiptrimma en BMW som jag tänker använda ett bra tag framöver. Och om det skulle göras skulle det inte vara något dussinchip. om det finns något extra att plocka ur ska detta omsorgsfullt göras av en expert som kan trimma just den motorn till sin extra potential. Ett dussintillverkat chip förlorar själva poängen med att optimera, då de är lika massproducerat som bilen själv.
Martin E
Julleruff
Ang SAAB
Problemet med vevhusventilationen och sk Oil sludge är ett faktum
havererad Turbo (=kostar skjortan) är ett begrepp på SAAB, läs de ledsna SAAB ägarna Länk.
Mig vetterligen har inte BMW dessa problem. Som f.d SAAB ägare kan jag bara säga aldrig mer köper jag en GM produkt.

DavidT86
Har man inte råd att renovera ett generalras ska man inte trimma.

Märkligt dock att SAAB erbjuder garanti på trimmade bilar när dom redan har en relativt kass tillförlitlighet.

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Enligt effektchipsäljare för bensinbilar så blir avgasvärden bla noxvärde sämre vilket BMW måste rätta sig till, kan vara samma orsak för diesel.

628csi
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här ser vi ett exempel på förändrade utsläppsvärden vid trimning av en diesel...;)
Länk
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Martin: Saabs oilsludge är ett faktum men gäller bara de så kallade T7 bilarna mellan 1998 och 2003. Inga dieslar således.

Tillförlitlighetsproblemen visar sig nästan enbart på bilar som körts korta sträckor alternativt inte blivit servade varje år.

Det är alltså extremt sällan som den ökade belastningen (=chippningen) är det som orsakar problemen utan körprofilen.

Anders-72
525i Touring -01
Ungefär samma period tillverkade BMW sian M52 och M54 som ser ut som chokladmousse i vevhusventilationen vintertid ;)
Anders: Snarare är väl frusen vevhusventilation med motorskador som följd ett större problem på M52/M54 än lite grädde i oljepåfllningslocket?

Länk
Anders: Läste lite slarvigt, du tar upp just problemet jag syftar på :)

Länk
Martin E
Lövet
Belyste bara att Svenska aeroplan aktiebolaget har definitiva kvalitets problem , inte bara med sludge.
Deras innovativa prototyp kvalite skapar en lustig stämning när man erbjuder garanti på trimmade bilar när man inte ens löst sina problem på sina otrimmade bilar.

Jag håller med bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer att SAAB´s kraftiga nedgång beror delvis på dålig kvalite i produktions linjen.

Länk

NU, är jag överbevisad om att SAAB har dåliga dieselmotorer.....

En artikel från 2004 med uttalanden från en Tysk professor som uttalar sig om SAABs kvalitet generellt!

– Genom att låna teknik och komponenter från Opel, sänks utvecklingskostnaderna för nya modeller och kvaliteten kan förbättras, säger Ferdinand Dudenhöffer. Han menar att allt detta är nödvändigt för att Saab ska överleva som biltillverkare.

Jo lånet av Opel 2,2 liters diesel som satt SAAB på den tiden gav ju SAAB ett riktitgt lyft på dieselsidan......
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2,2 liters motorn har inte suttit i någon Saab sedan 2005. Om ni ska klaga på märket kanske man ska vara lite uppdaterad?

Martin E, du verkar fortfarande inte förstått att det inte är chippning som orsakar problemen för Saabs motorer utan vissa typer av körprofiler. Kör du således inte bara stadstrafik så håller motorn alldeles utmärkt även med 190 hk ur 2,0t (som är den enda fabrikschippning som sålts). Faktum är att om det är något märke som verkligen är trimtåligt så är det Saab.

(Förutsatt att du inte kör 3000 mil enbart stadskörning mellan dina oljebyten...)

Skrev jag något annat??

Sen är det med ironi i tonen jag skriver "överbevisad" och "lyft på dieselsidan".
Utan smilyes kan det dock vara svårt att få fram ironi......
Martin E
Julleruff
Jag vet inte hur mycket bevis du behöver för att övertygas?

Leder Lf:s oberoende tester på antal stora skador = Dyrt Länk

Raset på 65% visar väl att finns ett problem Länk

Sedan att GM produkter inte imponerar är en annan sak, men professorn har ju rätt när han ifrågasätter SAAB sannolika existens i framtiden
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Lövet! Att nästan enbart Saabar med undermåligt serviceintervall drabbats av oilsludge är fel fel och åter fel!! Motorras drabbade även entusiastbilar med extra oljeservicar mellan de obligatoriska servicarna, detta kan bekräftas av ett besök på saabturboclubs forum. ( jag har haft en 9-5 aero, så detta vet jag)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.