AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.241

Så skrapade jag upp mina original 18" M-fälgar...

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Aldrig får man vara helt nöjd. Lyckades idag skrapa upp mina 18" original M-fälgar, som annars är helt perfekta och helt utan minsta märke.

Vad göra? Acceptera läget och gå vidare med vetskapen att det händer för eller senare (förra ägaren var dock exemplarisk i nästan tre år utan minsta påstötning och så kommer jag och förstör efter två veckor i min ägo). Eller försöka åtgärda skrapet?

Dagens i-landproblem javisst, men gud va irriterande med tanke på hur jag haft lektioner med sambon hur man ska parkera etc.

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Skicka iväg dem för reparation till fälgfixarna eller intera. Kommer bli som nya och du lär dig en läxa iom att du betalar reparationen.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Vet inte vad jag ska lära mig av detta jag är redan på gränsen till galet pedantisk med bilen. Möjligen har jag lärt mig att det jag trodde bara var en gräs slänt även döljer en stenkant.

Jaja vad kostar kalaset? Skrapet är tack å lov bara på en fälg och cirka 2-3 centimeter brett, men har gått genom lacken. Jag antar att dom använder olika metoder beroende på hur det ser ut.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

coldhex!!

Kan varmt rek fälgfixarna i helsingborg!!

Länk

Jag betalade ca 1500 kr för en 19"BBS Challenge fälg...

Råkade ut för samma olycka som du gjort förr året!!!

Såg ut som en ny fälg efteråt.......
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Eller Intera. Köpte BBS LM fälgar som var litet kantstötta. Lät polera upp kanten och måla centrum. Kanon. Men DYRT!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Surt som fan.
Med tiden så lär du dock kunna leva med den (måttliga trots allt) skadan. Tror jag..

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Om jag inte vänjer mig så kostar det cirka 1200 spänn hos fälgfixarn i Västra Frölunda, Göteborg.

Länk

Någon som har erfarenhet av dom?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har fått hjälp av Fälgfixarna i Hbg tidigare. Mycket bra killar! Om du inte pallar renovera, så kan du ha dem som vinterhjul!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Riktigt så illa är det nog inte. Det syns inte på avstånd, men jag är petig. Får väl hoppas gubbarna i GBG är lika bra då. Att åka ner till hbg känns lite overkill om dom sköter sitt jobb häruppe också. Jobbet tar ju någon dag så man får åka omkring med ett reservhjul under tiden, dom gör inte jobbet när man är där och väntar fick jag veta.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det där surt som satan, jag vet och håller med dig.

Det är däremot inte så fasligt svårt att fixa själv faktiskt.

Gör ordentligt rent, spackla upp med lämpligt spackel. Slipa ner med finare och finare våtslip. Köp fälgfärgen hos BMW. Spraya så lite utanför skadan som möjligt. Våtslipa bort det värsta "dammet" som alltid blir i utkanten. Polera. Som nytt!! :-) och betydligt billigare än att lämna bort och då måste du knöla med hjulskifte och annat. Kanske inget du gör ute på gatan i dag men om du har varmgarage eller framåt våren.

Jag har lagat 2 av mina fälgar så här och jag lovar dig att du kan inte se det om du inte kryper mycket nära. Du grejar det själv, promise.

Niklas

Fransosen
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Våtslip, spackel etc. låter lite småkul...om det inte vore för att knappt vet vad det är. speciellt spackel just för fälgar?

har du några länkar till materialet?

Dum fråga kanske, men kan man göra jobbet utan att montera loss hjulet?

Har inget garage heller, men det finns ju gör-det-själv mackar.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
:-)

Det är inte så magiskt som det låter.....

Våtslippapper kan du köpa i en välsorterad färgbutik. Börja med 1000-papper. Sen kan du ta ett 1500 eller gå direkt till ett 2000-papper Även om du inte kan så vet ju killen i affären vad du pratar om.

Spackel finns det nog inget speciellt för fälgar. Jag har använt Plastic Padding PP100. Finns kanske annat son funkar likadant iofs. Detta finns på de flesta OKQ8mackar men säkert även på färghandeln du ändå är inne på för att köpa våtslippappret.

Finns inga dumma frågor. Det går att fixa utan att ta loss hjulet men det är bra mycket enklare att göra det med hjulet av. Framför allt målningen för annars blir det en väldigt maskande.

Gör-det-själv macken kan funka men det tar ju lite tid med att spacklet ska härda, sen slipa några vändor och sen mälning och slipning och polering.

Nu så här på vintern blir ju fälgarna, ja hela bilen, skitig på nolltid varför den väl så irriterade skråman syns mindre. Om jag var du skulle jag ta det som lite terapi när du kanske kan sitta ute i på altanen/balkonen ? i vårsolen och fixa. Det är enkelt att betala nån annan att göra men det är en schysst känsla att ha gjort det själv oxå :-D

Niklas

Fransosen
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tack för tipset!

Nu ska vi se om jag fattat det rätt. Först göra rent. Antar att tvål och vatten och nån fälgrengöringsmedel kanske räcker. Sen spackla och låta det härda i nån timme? På med vatten och slipa med olika styrkor tills det är hyfsad slät yta. Dessa moment låter hyfsat lätt med tanke på att skrapan inte är så jättedjup så det borde väl gå att få det jämnt med nån liten spade.

Nästa grej verkar värre. Spreja färg låter lurigt. Anta att jag har hjulet kvar... ser framför mig att man får tejpa i princip hela däcket. Plåten kan väl inte behövas, det är väl hyfsad precision på en sprejfärg?

Slipa igen eller polera. Menar du ett väldigt fint papper så att det blir som en polering?

Det kanske finns en gör-det-själv-guide nånstans?

Lämna in fälgen låter enklare som du sa, men nån gång vore det kul att göra nått själv. Man blir ju så stolt efteråt :-)

Har inget garage dock, blir till att fjäska sig in i nån kompis garage med några öl som muta.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Gör rent med nåt starkt typ t-röd eller nåt annat hemskt :-)

Sen blandar du ihop en liten klick spackel. Det jag rekommenderade tidigare har en härdare. Beskrivning på hur man gör finns med i paketet. Du lär inte behöva mycket och det finns oftast en liten spackelspade som du kan använda till att smeta det på fälgen. Försökt att få det så fint som möjligt från början.

När det härdat tar du det grövsta av dina våtslippapper och lägger i blöt en stund i ljummet vatten och sen är det bara att börja slipa. Blöt med vatten på fälgen med jämna mellanrum. Torka av ibland så ser du hur mycket mer som behövs. När det ser och känns OK tar du det finare pappret och gör på samma sätt. Dina fingertoppar är det bästa av instrument för att känna om det är slätt och fint nog. Försök att inte slipa på det oskadade.

När du är nöjd kan du göra rent med t-spriten igen för att få bort slipdammet.

Maska av däcket men du behöver inte ta hela däcket. Om du låter däcket sitta kvar på bilen se till att du inte lackar bromsoket bara. Täck över bilen med!! Spraydamm har en förmåga att fara runt lite.

Du kan ju alltid spraya en planka eller nåt liknande först så att du får en känsla för hur färgen "flyger och far" Spraya hellre flera tunna lager än ett eller två tjocka. Med tjocka lager riskerar du att färgen börja rinna.

Försök att bara täcka det du spacklat, du lär inte kunna undvika att komma utanför men så lite utanför som möjligt. När du är nöjd så låter du det torka ordentligt, det står på burken vad som gäller. Lägg gärna till några timmar.

Sen tar du det finaste slippappret och gör precis som förra gången fast du håller dig bara på den ytan som känns lite sträv. Du förstår vad jag menar när du kommit hit. Här ska du inte ta på det som är fint s a s. Om du vill kan du köra med en rubbing först, den är lite grövre än polishen som du slutar med. Blir det inte riktigt bra första gången kan du våtslipa en gång till osv.

Det är inte så svårt, det tar lite tid men det är rätt trevlig sysselsättning.

Om du har en kompis med ett garage med arbetsbord, åk dit, ta av hjulet (blir bra mycket lättare för ryggen om inte annat, du slipper stå dubbelvikt eller ligga på knä) och fixa det inne i den goa värmen.

Och när det sen är klart kan du bjuda dig själv på en öl eller två med och vara nöjd med ditt goda hantverk. Sen när nästa skråma hoppar på din fälg slipper du få hjäretsorg, du vet ju hur du lagar den nu :-)

Lycka till!!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.