AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.098

Tips inför uppkörning

Sida 1 av 2
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag kör upp på tisdag och skulle vilja få lite tips om vad jag inte ska göra och vad jag bör göra. Jag har kört med trafikskola och kan köra. Jag kör upp i Kalmar så finns det några fällor?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Känner du att du kan trafikreglerna och kan köra så är det nog bara viktigt att behålla lugnet, inte stressa upp dig i onödan.

Sen om du hamnar i en olustig situation så välj det "säkra" valet.

Mvh Johan
God uppsikt kring allt som händer runt omkring dig är A och O.

Kör inte över en järnvägskorsning förrän det har slutat blinka rött. Även om bommarna har gått upp försäkra dig om att det inte blinkar rött. Tänk på att slänga en titt åt båda hållen precis när du börjar köra över spåret/en.

Om du korsar en cykelbana när du svänger. Tänk på att cyklister har företräde och släng gärna en titt snett bakom dig ner på cykelbanan innan du korsar den. Ännu bättre om du har möjlighet att titta lite en bra bit innan du ska svänga, då är det enklare att tajma in så att man slipper stanna för dem. Cyklister kan komma fort och är man inte medveten om det kan det hända att cyklisten cyklar in i dig.

Det är väl några luriga saker i trafiken. Är det nått mer du undrar får du skicka powerpost eller fråga här.
No
160
Nobby
523i -96
Att slänga en och annan blick i backspegeln även när du tuffar på längs en landsväg är viktigt och att alltid blinka dig ut från ett stopp längs med en väg efter att du kollat ordentligt omkring dig, även om det är tomt och du bara stått still i 3 sec. Standard saker som dom brukar kolla efter.
Döda vinklarna är måste du tänka på att titta i när du ska svänga, samt om du ska göra filbyte alternativt starta från kanten. Som Nobby säger, titta i backspegeln. Gör det till en vana att med jämna mellanrum slänga en blick backspeglarna.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
tack, jaa döda vinkeln har jag fått höra hur många gånger som helst. En av förarprövarna är militär och jag är rädd att jag får honom. Killar har varit rädda för honom, hur kommer jag som tjej att kunna slappna av inför G.I Joe :P
Se till att komma med ett leende på läpparna och ge ett trevligt första intryck ;) Ofta kör de med hård stil att för att testa en. Att få se hur man reagerar när man känner sig osäker och lite pressad. En del lättar lite på sin attityd och blir pratglada efter en stund om de anser att man gör ett bra jobb bakom ratten. Tyvärr är inte alla såhär, men tar man det bara lugnt och metodiskt samt planerar sin körning brukar det för det mesta gå bra :D
BMW 528
Har utbildat bussförare....det finns många saker/punkter som är viktiga att kunna och ha med sig ute i trafiken. Förutom bra punkter som sägs av övriga så använder jag mig av 5 punkter som är riktigt viktiga att ha i tankarna när man ska köra upp, de är:

1. Avstånd till framförvarande fordon, med betoning på avstånd.
2. Hastighet.
3. Blinkers i god tid.
4. Ögonkontakt.
5. Speglar. Räcker inte det...vrid på huvudet.

Önskar dig Lycka till Beemer4life
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack, jag vaknade imorse och mådde illa. Det hänger nog ihop med uppkörningen haha men den är om 4 dagar :P. Men jag får göra mitt bästa så får det gå som det går :)
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Finns en sak dom kollar mer på nu än tidigare och det är den beryktade ecodrivingen. Se till att du använder dig av den när du kör upp, annars så blir det som för min polare, inget körkort. Sen så är backspegel en sak som du ska använda lika ofta som du gör hemma =). Kör lugnt men visa att du har kontroll över bil och trafik. Lycka till.

BMW e lag
Mitt bästa tips är att du om möjligt inte ens tänker på att det är uppkörning utan att du är bara "ute o kör som vanligt"...När jag tog körkort för måååånga år sedan var jag 100% säker på att jag skulle bli kuggad på uppkörningen då jag aldrig satte min fot i någon som helst körskola utan är 100% "privatist"...Så när jag körde upp var jag inte nervös eftersom det spelade ingen roll hur bra/dåligt jag körde, kuggad blir man ändå*haha*...Iaf så blev det en tämligen kort uppkörning (ca 30min), o när kontrollanten sa: "Du kan köra tillbaka till vägverket" så visste jag ju domen redan...Hur som så blev jag mäkta förvänad när han sade att jag var godkänd:-)!
Är också relativt nybliven körkortstagare och skulle bara vilja säga att man ska inte överdriva det här med Eco-drivingen på uppkörningen. Det får inte gå före ett trafiksäkert beteende. Jag gjorde t.ex missen att försöka köra på 3:an i ett villaområde och motorn på uppkörningsbilen (Saab 9-3 1.8t) började skaka så att jag trodde att jag fått i femman. Eco-driving under uppkörning kan man ägna sig på motorväg samt större 50- och 70-vägar. Men i komplicerade trafiksituationer är det bättre att ligga på lägre växel och koncentrera sig på att inte missa högerregelskorsningar, övergångställen m.m.. Vet inte hur det är i Kalmar men i Stockholm så är de stenhårda på att man inte missar högerregeln i villaområden. Man måste sakta farten inför varje högerregelskorsning och kolla att det är fritt innan man kör vidare.
Ta det lugnt och kör förnuftigt så går det bra. Avstånd till framförvarande och högerregel har redan nämnts, bra tips som är lätta att glömma om man blir lite stressad.
Lycka till och meddela hur det gick.

FP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är precis som de ovanför säger. Viktigast är att du tar det lugnt och försöker vara samlad. Nervositeten är det som sänker flest körkortsaspiranter.
Försök tänka så här att det faktiskt inte är hela världen att missa, man få ju göra om det igen och igen och igen...
Lycka till!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Bara så att ni vet så klarade jag det :D

Känner mig riktigt lycklig nu och tack för alla tips :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Grattis!

Men här kommer dagens moralkaka: "Kom ihåg att du är ny i trafiken och kör därefter" =)

Mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Grattis! Kör försiktigt..

Blir nostalgisk när man tänker tillbaka på hur konstigt det kändes att köra helt ensam i bilen första gången.
Dessvärre känns det också som det var jäkligt längesedan :)
Ett stort Grattis till dig Beemer4life!!
Stort grattis.
Vi vet alla hur det kändes att få reda på resultatet av sin uppkörning...)

FP
BMW 528
Grattis grattis Beemer4life !!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Grattis. Krypkör nu i 2 år =)

BMW e lag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.