|
|
|
|---|---|
|
Hej halloj! Jo, jag har märkt en grej på min E46:a. När jag kör med bilen så känner jag mellan växlingarna att kopplingen "pulserar" svagt. Detta sker efter att jag har bytt växel och släpper upp kopplingen igen. DÅ pulserar det svagt. Bilen går kanon i övrigt men jag funderar kring vad detta kan vara. Kan det ha någonting med bakhjulsdrift att göra? Har alltid kört framhjulsdrivna kärror innan. Jag bugar och tackar för era svar! Tack å bock! Hejs! | |
| Pulserar det när du har kopplingen i dragläget? | |
|
Hej Flashg, Nja, så här får jag förklara det: Tänk att du står på stillastående och börjar köra. Lägger i 1:an, inga problem. Trycker ner kopplingen för att lägga i två:an, inga problem...MEN! När jag sedan släpper ur kopplingen, med tvåan i (utan gas) så pulserar pedalen. Samma sak för 3:an, 4:an och 5:an. Pulserandet känns enbart när jag släpper upp kopplingen som sagt, utan gas. Svårt att förklara.... Det är inga kraftiga vibrationen, utan små pulseringar.... Hejs! |
|
|
Hej igen, Lurar på en sak angående kopplingen... Jag lurar på om det kan ha något att göra med felaktig hjulinställning, då bilen beter sig lite oroligt när det blåser...Den är vindkänslig. Jag ska hur som helst lämna in den i veckan på översyn, men har någon här någon erfarenhet? Tacksam för alla svar! Tack och hej, trevlig kväll! Hils/Peter |
|
|
Det du känner i kopplingen har med stor säkerhet ingenting med din hjulinställning att göra. |
|
|
Denna fråga intresserar mig också. Provkörde en 09,a 120I med exakt samma symtom på koppling, men enbart från 2'na till 3,an och 4'an till 5,an. Några ideer från kundiga? |
|
DMZ |
Med största sannolikhet beror den pulserande kopplingen på en skev tryckplatta. Byt koppling så försvinner problemet. |
|
Hej, Tack för era svar! Får kolla det med tryckplattan, ett bra tips! Det låter rimligt eftersom det är konstant och svagt. Om det må vara tryckplattan, medför det någon risk om jag använder bilen? Om det inte påverkar bilen i övrigt eller är en diekt fara, så känns det som att den får kuska på ett antal mil till innan det blir ett kopplingsbyte. Eftersom jag bor i Lomma, utanför Malmö så rullar den så gott som enbart landsväg/motorväg och dessutom längre sträckor. Komiskt att horvat beskriver exakt samma fenomen under samma växlar! Tack för bra svar! Hejs! |
|
|
En sak jag hade gjort om det inte redan är avklarat är att ta bort CDV ventilen som orsakar en del bus med kopplingen. Säger inte att är lösningen på ditt problem men bort skall den under alla omständigheter. Bilen blir bra mkt trevligare att köra, gjorde det på min compact och det blev tumme upp! Du kan läsa liteom det här tex: Länk Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Halloj Johan ! Tack för tipset som förefaller grymt bra! Oavsett vad känns det som att CDV´n får åka inom kort! Min fråga är dock hur du gjorde på din, tog du bort din helt eller borrade du? Enligt instruktionerna rekommenderades ju inte borrning. När du luftade kopplingen, hur gjorde du då? Enligt mina kännedommar ska man väl i princip kunna öppna luftskruven (bleer screw) samtpumpa mjukt med kopplingen tills det kommer konstant vätska? Har inte gjort den här typen av arbete innan, men nån gång ska ju vara den första;) Ha det gött!! Bästa hälsningar/P |
|
|
Jag gjorde det enda rätta, bokade en tid på Need For Speed och lät dom göra det dom kan. Själv är jag oduglig på området :-) Ventilen monterades bort helt och hållet. på torsdag ryker frugans CDV så jag kan kolla då om du vill hur kopplingen luftas. filtret gör sitt jobb Peter! Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Okey, då förstår jag:) Eftersom det känns som en grej som inte är akut så har jag faktiskt övervägt att låta dem göra det när bilen ska in på service också. Vill du så får du gärna kolla vad det kostar att få den bortmonterad? Har du några kommande projekt inplanerade? Här ligger jag lite lågt än så länge. Köpte ju 18" som ska på i vår. Letar bra låsbultar, men det finns en del att välja på. Sen har jag tänkt köpa ett armstöd fram och möjligtvis tona rutorna. Min plan (som min fru inte känner till;) är att skaffa en E91 320 längre fram, men det blir nog inte förrän 2010. Kul att pumpen funkar bra! Vad blev det för firrar? Hejs! |
|
|
Fick CDV ventilen bortplockad idag, resultatet blev strålande. Kopplingen är som ny och uppför sig HELT annorlunda. Need For Speed fixar detta för 500:-vilket enlligt mig är en gjuten investering. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Hej Johan, Det lät ju som ett kap!! De ska anlitas!:) Skönt att inte göra det själv. Ser scenariot framför mig att allt går bra, tills det ska luftas. Sen sjunker kopplingen som en sten och man tvingas ändå anlita verkstad för luftning;) Tar det samtidigt som nästa service... Föresten, är du nöjd med NFS? Jag ska nog lägga en tråd om favoritverkstad. Har hört att Jarls och Påarps är bra, samt att de har lånebilar. Lånebil känns rätt viktigt för mig. Vet du om NFS har det? Ha det gött och ha en fin helg! Hejs! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.