|
|
|
|---|---|
|
Va inne på SBP, Fick avgasvärden: HC: 274 CO: 3,4 CO 2500: 3,5 Lambda: 0,96 Testade att tanka e85, värdena sjönk men inte tillräckligt, inga motorlampor lyser, bilen va jättevarm när jag kom in andra gången och det finns ingaläckage i avgassystemet. Har kopplat upp bilen mot dator, och den säger att bilen går för magert. Nåt förslag på vad som kan vara fel??? tacksam för alla svar!!! =) | |
|
Kolla efter tjuvluft via någon lossad vacuumslang eller sprucken gummibälg o.s.v. Att på tomgång spraya med startgas runt misstänkta områden kan avslöja tjuvluft genom att varvtalet ökar. Hög HC kan bero på oljeförbrukning. Drar den olja? På dein motor sitter ett membran i insuget som brukar gå sönder så att olja dras med i insugsluften. Defekt LMM, eller lambdasond kan vara orsaker. |
|
|
Vanligast är faktiskt olja+filter.Häll i en sotlösare i den gamla oljan och kör en stund (jag brukar köra till jobbet=30km) och byt sedan olja + filter så får du kanonvärden. funkar till 99%. Du får iaf MYCKET bra värden. Gjored det på min fars 530-90 som fick mycket bra värden. Mvh:Jonas B. |
|
|
Tack! luftmassemätaren är inte sönder...har kopplat uppd en o kollat detta. olja och filter är nybytt, men kan sotet fortfarande påverka?? Varför detta miljötänkande!??? |
|
| Drar den någon olja? | |
| vet inte om den drar någon olja än, inte kört särskilt mycket med den än, men nåt speciellt du tänker på? Däremot hade jag mina aningar, för igår när jag stängde av bilen så rök det ur avgassystemet några minuter efter att den va avstängd, inte mycket men lite, o vanligt vatten lär det väl inte bara vart, tänkte om det kunde va olja... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.