AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
922

330iA M Touring -01

LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Hej,
Jag har en svensksåld 330iA M Touring som jag servar på BMW och faktist nyligen besiktigade utan anmärkning. Bilen gick genom blnkt MEN,
när jag vill köra lite fortare med bilen vid hastigheter 170-180km/h så skakar framvagnen. Man känner det precis under fötterna och det gör man bara i dom hastigheterna!!? Jag bytte däck runt om och gjorde fram och bakvagnsinställning, vilket gjorde att det blev lite bättre men långt ifrån som det ska vara. Förmodligen påverkar detta även bilens prestanada eftersom automatlådan växlar in i femman vid 220km/h och då känns den väldigt svag. Speciellt efter 230km/h
Vad kan det vara, jag blir inte klok på det och kan det påverka tophastigheten eftersom jag kommer till högst 240. ???

Gud skapade två sorts bilar:
BMW och de andra.....
DMZ
Obalans framtill brukar kännas i ratten, samt obalans baktill brukar kännas i golvet. Tror att Du har obalans i det bakre partiet. Kanske beror det på löst sittande bakaxel?
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Kan det verkligen vara det med tanke på att det är en automatare och årsmodell -01?

BMW och de andra.....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lös bakaxel är ett extremt sällsynt problem så du behöver inte få panik än. Betydligt vanligare är glapp i framvagnen på E46

Att obalansen skulle påverka prestandan låter dock mycket märkligt. Varken automatlådan eller motorn "vet om" att bilen vibrerar. Med tanke på att din bils toppfart är 243 km/h så får du nog räkna med att det går segt från 220 km/h verklig fart.

LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Vad kan jag göra i så fall för att förbättra det till 250km/h som inte kostar skjortan?
Vad det gäller obalansen så tänker jag att den måste försämra prestandan med tanke på all vibration och obalans som påverkar hjulens friktion (rullmotstånd) eller?

BMW och de andra.....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den vibrerar väl inte så mycket att hjulen släpper heller? Friktionen är opåverkad av vibrationerna således.

Att trimma en M54 för att nå 250 km/h är dyrt eftersom det är en sugmotor. Kompressor är det mest seriösa om du vill få fart på den. Titta på www.esstuning.com. Räkna med 50.000kr ungefär samt att bilen blir olaglig i Sverige och kan varken försäkras eller besiktas.

Vill du åka fortare är det nog bilbyte som gäller enklast.

weeeman
X5 4,4 -01
Sitter det liknande typ av bakre länkarmsbussningar (till länkarmarna fram) som på 5 6 7-serie på E46?
Dessa sitter väl i så fall ganska nära fötterna, och brukar bli lite trötta med åren.

______

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men hur mycket gör automatlådan egentligen? Den 330i E46 (manuell) jag ägde hade inga problem att passera 250 km/h (mätt med GPS).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enligt modellguiden gör en automatväxlad 330 E46 Touring 243 km/h original.

Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Frågan är om utväxlingen skiljer mycket på en automat jämfört med manuell, för då skiljer det minst 10 km/h och det krävs en hel del effekt för att åstadkomma en sådan skillnad.
På E46or med mindre motorer skiljer det inte mer än 3-5km/h mellan automat och manuell. Coupé och Sedan med automat skall enligt modellguiden klara 247km/h, 4km/h upp från Touringens 243km/h.

Vad jag kan se på realoem så har Touring och sedan samma utväxling i bakaxeln. Automat 3,38 och manuell 2.93, men vi måste veta lådans utväxling för att kunna dra några slutsatser.

Både Touring och Sedan med manuell har enligt tabellen 250+ i toppfart, sannolikt är det med mindre marginal på Touringen.
Hittade uppgifter på 5HP19 automaten, 0,74 på 5:e växeln.
Det borde bli 2.5 i total utväxling (3.39*0,74).

Vad är det för utväxling på den manuella lådan?
Försöker svara mig själv ;-)

5 växlade lådan har 1 på femman > 2.93 totalt
6 Växlade lådan har 0,85 på sexan > 2.49 totalt

Obs, vet inte huruvida dessa uppgifter på utväxlingar är tillförlitliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.