|
|
|
|---|---|
| I samband med service bad jag verkstaden kontrollera ett misstänkt oljeläckage - de luktade bränt och rykte från motorrummet efter högt tempo på motorväg. De har lokaliserat felet till en spricka i insuget, villket då måste bytas till en kostnad av 9.600 kr. Att saker pajar hör till vardagen, men jag kan icke förstå varför ett insuget spricker - det sitter ju stumt monterat på motorn och utsätts väl inte för några större krafter? Har sökt lite på nätet och det finns ingenting som tyder på att detta missöde skulle vara någon svaghet generellt. | |
| De har jag inte hört förut. Det borde nog bedömas som fabrikationsfel tycker jag. | |
| Är det mycket strul med 535:or eller? tycker det poppar upp en del på forumet då och då. | |
|
Då det i stort sett är samma bil som din Coldhex borde det inte vara stora skillnader i "strul". Att insuget spricker torde höra till ovanligheterna och har inte att göra med om det är en 520 eller 535. Strulen som poppar upp tycker jag mer verkar e60/e61 specifika. MVH Baccala |
|
| Jag tror heller inte att det är mer strul på 535d som modell, däremot är det vanligt att "allting" är ikryssat i tillbehörslistan på 535d, vilket i sin tur ger rejält mycket mer saker som kan trilskas/gå isönder. Jag var själv rätt noggrann med att hitta en, i sammanhanget, sparsamt utrustad 535d just för att slippa en massa fallerande extrautrustning när bilen har ett par år på nacken. | |
| Har nu hämtat ut bilen från verkstaden - jag bad att få se det "spruckna" insuget. Visar sig att det inte är en spricka utan att samtliga 6 röranslutningar på insuget som fäster mot cylinderhuvudet läcker, pga av dåligt material / dålig passform, som med tiden och med uppvärmning / nerkylning blivit sämre och börjat läcka. Så när man gasade på trycktes det ut luft/olja som i sin rann ner / bakåt på cylinderblocket och blev varm / började ryka. Jag frågade verkstadschefen om det var idé att bråka med BMW om detta, men han tyckte att dett var ett "normalt" fel som potentiellt drabbar alla 3-litersdieslar. Jaha, fler som har haft detta? | |
| Inget sådant på min 535d, än så länge... Hur långt har din gått? | |
| Bilen har rullat 10.500 mil - men det här "felet" har nog funnits där under minst 1.000 mil, min fru kör bilen till vardags och då är det ingen större värmeutveckling att tala om (=kör väldigt lugnt). Jag körde bilen till jobbet idag för att testa att allting fungerade som det skulle och inte luktade bränt, på vägen hem gavs det tillfälle med att köra en "benchmark" mot en Audi RS4 på motorväg och det var hyfsat jämt skägg mellan 60-160, undrar om inte bilen har blivit rejält piggare nu när insuget är tätt - laddtrycket lär ju inte har varit på topp med läckande insug...som egentligen borde heta inblås på turbomotorer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.