AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.428

Går inte att helt frikoppla min e34 525i -95 vad kan vara knas?

Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Hallåj!

Har en 525i e34 från 95 med lite kopplingstrubbel. Jag har driv på bakhjulen fastän jag kopplar, lagom lite så jag kan stå still utan problem, men omöjligt att växla med motorn igång.

Hade tidigare problem med svampig kopplingspedal men det gick alltid att koppla och växla.. Bytte slavcylinder med hopp om att åtgärda problemet men det gick inte till sig, gick dock fortfarande att växla med motorn igång.

Jag var lite lur på att huvudcylindern gett upp då också, men var inte säker på om jag fått systemet ordentligt luftat, hade bara luftat på vanligt vis och läst nånstans att de va lite special.
Tog bilen till jobbet och när jag skulle hem så kändes det lite kärvigt i lådan, till slut kunde jag inte växla med motorn igång. Lämnade in bilen på "riktig" luftning för att försäkra mig om att den bara inte var dålig luftad.

Enligt meken som luftade bilen så var systemet helt tätt, och pedalen känns inte svampig, men det går fortfarande inte att växla med motorn igång. Meken nämnde nått lager som skulle kunnat gett upp i kopplingen och att lösningen vore att byta i princip hela kopplingen.

Nån som haft samma problem nångång? Har meken rätt? Hoppas inte det fan.

Tack på förhud gott folk :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
'Meken' kan ha alldeles rätt - det sitter ett stödlager i vevaxelns ände, där ingående växellådsaxeln är lagrad. Går det lagret trögt får man dina beskrivna symptom.
Dock är det troligare att kopplingslamellens splines kärvar, så inte lamellen kan röra sig på axeln. Då kommer den att ligga mot svänghjulet hela tiden och därmed 'drar' kopplingen lite, trots att tryckplattan är helt lyft från lamellen.
Vilket av dessa fel det än är, måste växellådan ur och kopplingen demonteras.
Och har man det ändå isär, är det nästan lika bra att byta hela kopplingen (plus stödlagret i vevaxeln)...... Men är du snål och gör jobbet själv, kostar det ju bara ett antal timmars bökigt jobb + lite molybdenfett att få stil på det hela.
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
tjena! jag har exakt samma problem på min 525 -93, men jag förstår inte riktigt vad det är som behöver bytas. är det lagret på vevaxeln eller? kallas det svänghjulslager?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.