|
|
|
|---|---|
|
Får ingen värme ur min E39 B10 Alpina, alltså 540 motorn i grunden. Har bytt vattenpump, expansionskärl och en läckande kylarslang. Hade den inlämnad idag på BMW för provtryckning som var ok. Sen körde de avluftning med dator ansluten för att köra alla pumpar å sånt. Har restvärme system i den. Nu går den inte varm, tempen ligger helt still i rätt läge på mätarn. men fortfarande iskallt i kupen. Kollade magnetventilerna och de låter som de slår till och från när man justerar värmen, man känner även på dem att de slår till/från. Vad kan man kolla mera, några idéer ? tacksamma för alla förslag! | |
|
Har samma problem:S är det möjligen cirkulationspumpen som är paj eller är det skovel-hjulet på vattenpumpen som släppt? /Fredrik |
|
| det är bara en 523:a tror inte dom har så stort värmepaket! | |
|
Jag är rätt ny med 540n så jag ber om ursäkt för mitt fel så här ser värmesystemet ut på en 540; Länk och såhär på en 6:a som 523 tex; Länk Var tydligen inte så mkt som skillde:P /Fredrik |
|
|
På BMW föreslog de att testa byta termostat, den kostar ca 800 pix ! Vill man inte gärna chansa på att byta. De körde med spårvätska för att hitta läckage på verkstan men hittade inget, höll trycket bra enligt dem vid provtryckning. Då borde väl även termostathuset vara tätt? Känner på slangarna till och från magnetventilerna och de är kalla. När jag tar bort kabeln till ventilerna och värmereglagen på lägsta 16 grader så hör jag att de klickar och känner även på ventilerna att de slår. Då är de väl ok antar jag. Blir inte klok på vad det kan vara för fel ???? |
|
|
Mitt värmesystem ser inte ut som det på realoem, vet inte om det är annorlunda för att det är en Alpina. men jag tror inte det. På bilden är det en rak sexa, inte en V8 så rörmockeriet ser helt annorlunda, Har annat ventilpaket oxå utan pump på min bil. Vet nån om det finns fler ventilpaket när man har "Latent heat accumulator ", kanske det är boven ? |
|
|
Pratade med Jarls Bilservice idag, finns tydligen en pump till Latent värmen som kan spöka. Skall kolla den ikväll. Sitter innanför vänster innerskärm. |
|
| Tack vare Jarls råd har jag kommit lösningen på spåret, det är fel på Latent värmen som orsakar att det inte kommer någon värme till värmepaketet. Tog helt enkelt och koppla bort Latent värmen genom att koppla ihop de två slangarna som går ned till ventil och pump paketen bakom innerskärmen. Och då funkar värmen perfekt! Det löser mitt problem tillfälligt så kan jag plocka ned ventil paketet i lugn och ro i vår för att se vad som är fel. Enilgt Jarl brukar pumphjulet i pumpen lossna, så man tror att pumpen är ok men den pumpar inget. Länk | |
|
Vi hade exakt samma fel på 528:an förra veckan, sitter visst någon ventil till restvärmen (=latentvärme, fick jag lära mig att det hette) som lagt av, då försvann värmen helt i kupén, Det var visst inte så billligt så Molinbil i Sundsvall byggde om den till vanlig värme, tog bort rest funktionen alltså, men nån beg pump och slangar de hittade. Nu funkar värmen, jag trots alla bilar aldrig ändå använt detta med rest så det kan kvitta. Den beg värmeventilen kostade 800 kr. så här sam BMW "Värmen försvinner pga pump till latentackumulator är trasig Det är en ovanlig utrustning så jag har beställt beg pump till vanlig funktion" /Christian Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.