|
|
|
|---|---|
| går det att få bort 250km/h spärren?inte för att man prövat 250+grännsen men 750in borde väl göra narmare 280/290km/h man läser i bland att folk skriver att spärren borta osv | |
|
Fartspärren tas bort genom att byta chip till motorstyrningen. Några 280 eller 290 km/h skulle jag dock inte hoppas på, det känns inte det minsta realistiskt. |
|
| ok,då vet jag,tyckte åxå att det lät lite väl optimistiskt med tanke på bilens vikt /hk, | |
|
Just för toppfartens skull så har vikten mindre betydelse. Luftmotståndet på en e32 är för högt för att dom 300hk ska kunna få upp den i mer än ca 260km/h. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
alain |
Om du titta på min länk kan du ser att ingenting är omöjligt, Bilden på hatighetsmätare från min gamla E32 står på 280 Kmh, det var absolut inget problem för att komma upp till det, underbar känsla, fanns inget spärr vid köpt av bilen. Bilden tag av bakpassgerare med en liten halvdåligt kamera som var fel inställd. Mvh ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| det låter lockande att pröva med andra chip för det är väl 2 st som måste bytas?vet någon av er var man kan få tag på det för relativt billig peng?gärna runt sthlms trakten för bor ju på åland och här finns det nog inte, | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Du ska byta till www.itsfun.nu Bästa chipen. Den dricker mindre och fartspärren är borta=går som fan =) Det är en optimeraing av programvaran och alla borde göra det istället för att slösa onödig bensin på den generella inställningen den har från början för att möta hela EUs avgaskrav. Chipa och var glad. |
| Det ska jag defenetivt göra.tackar | |
|
Mätaren på 280, bör ge runt 260 i verklig fart så det verkar rimligt. |
|
|
Ja, 280 på mätaren vid 260 km/h innebär endast 7,5% felvisning och det är nog mer regel än undantag att felvisningen är större än så. Fysikens lagar rår man inte på och det krävs många hp eller ett väldigt lågt cw-värde innan man börjar nå de farterna. |
|
|
Mappa om den och välkommen in i 300-klubben. Och varvräknaren ljuger inte för någon. /S |
|
|
Har svårt att tro den kan komma upp i 300 km/h i verkligheten, utan nedförsbacke, medvind och hemlängtan... Mvh Johan |
|
|
Den går inte i närheten av 300km/h. Om man inte monterar kompressor eller turbo.. Och man kan lite på varvräknaren precis lika lite som hastighetsmätaren. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej, Det är inte så knepigt att göra en ingenjörsmässigt överslagsberäkning: Kraften som krävs för att driva fram bilen är: F = Luftmotstånd + rullmotstånd + mekanisk tröghet + tyngdkraftens komposant längs vägen + transmissionsförluster. För konstant hastighet och plan väg reduceras uttrycket till: Luftmotstånd + rullmotstånd + transmissionsförluster Luftmotståndet är 0,5*luftens densitiet * frontarea *hastigheten upphöjt i 3 Rullmotståndet = totalt rullmotståndskoefficient * g * m * hastigheten Effekten som krävs är kraften * hastigheten Total framdrivningseffekt = 0,5*luftens densitet * frontarean * CW * hastigheten upphöjt i 3 + 9,82 * 0,01 *hastigheten + tranmissionsförlust Med lite siffror, ungefär för en 750i: Effekt = 220 kW = 220000 Luftdensitet = 1,023 kg/m^3 Frontarea = Gissningsvis runt 2,5 m^2. Cw = Gissningsvis runt 0.34. Tranmissionsförlust = Antag 10% erforderlig effekt Rullmotstånd = 0,01 (Lite osäker på denna) Då får vi ungefär, snabbt slaget på räknaren: 0,5*1,023*2*0,34*83^3 + 0.01*9,82*2000*83 = 240 kW = 326 hk Men ökar vi transmissionsförlusten till 15% så får vi erforderlig effekt 256 kW = 348 hk Reservation för felslagning och felaktiga parametrar. Är man road kan man räkna baklänges och lösa ut hastigheten ur uttrycket och få fram ungefär hur fotrt 750i:n borde gå. Hursomhelst så fattas det några hk för att nå 300 km/h. |
|
|
Med tanke på att en M5 E39 utan spärr gör strax under 300 så har jag svårt att tro att en 750 oavset om den är ommappad eller ej skulle klara detta. ___ //Ulf |
|
|
Räknesmurfen glömde förstås det viktigaste. Vad jag försökte räkna ut är helt enkelt den erforderliga framdrivningseffekten för just 300 km/h givet typiska data. För den intresserade finns Bosch Automotive Handbok som innehåller alla tänkbara formler bildåren kan tänkas behöva. Inklusive ovanstående använda. |
|
|
Friedrich: såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt. Ifrågasätter inte dina formler men det är lite för många "Gissningsvis", "Antag", etc för att de siffror du kommer fram till har någon mer substans än just ett exempel. Räcker ju med att Rullmotstånd är 0,12 istället för 0,1 så krävs det 391hk istället för 326... Som sagt M5 E39 med vad jag tror gynsammare (mindre) frontarea och 400hk når inte 300km/h. Ett enkelt resonemang är ju att om en M5 behöver över 400hk så behöver en 750 ännu fler. Dessutom så lär ju transmitionsförlusten vara mindre på en M5 pga manuell låda... Nu är jag ingen ingenjör men det känns ju som att en bils utväxling också är med och påverkar toppfarten, eller? ___ //Ulf |
|
|
Programmer, en annan sak man måste tänka på är utväxlingen. Det kan vara så att M5 helt enkelt inte är växlad för högsta möjliga toppfart utan mer för acceleration i lägre register. Om man begränsar bilen för 250 km/h är det inte så smart att växla bilen för 300 km/h. Det kostar accelerations förmåga när bilen ändå är begränsad. Det omvända förekommer också. Utväxlingen är lagd så att effekten inte räcker till för att bilen skall varva ur på högsta växeln. Ta 528 E28. På 5:an gör den 45 km/h per 1000 motorvarv. Max kontinuerligt varvtal är 5800 vilket teoretiskt skulle ge en toppfart på 260 km/h. Nu gör inte en 528i 260 utan ca 210 vilket beror på att det inte finns tillräckligt med effekt. |
|
| Programmer: Du hann för jag skrev mitt svar. | |
|
Jag gjorde heller inte anspråk på att räkna exakt, bara en ungefärlig beräkning av vilken effekt som krävs för att nå 300 km/h. Ändrar man parametrarna ändras naturligtvis effekten. Det viktiga är väl att veta ungefär hur fel man räknar. Cw för en 750 är någonstans mellan 0.32 och 0.34 det är jag rätt säker på. Det totala rullmotståndet är jag mer osäker på, men det har mindre betydelse för slutsresultatet. Den största andelen av effekten går vid en så hög hastighet åt till att övervinna luftmotståndet och just det kan vi faktiskt gissa rätt exakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.