AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.608

BMW Group Göteborg, jävla skit ställe

Sida 1 av 2
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
måste bara få avreagera mig lite på detta forum.
måste säga att bmw group i göteborg är sämsta förbannade jävla skit ställe jag någonsin i mitt haft kontakt med.
va högintresserad av en bil dom hade där, vi kom överräns om ett pris, jag måste givetvis ha 1 dag på mig fixa fram cash emellan , när jag ringer idioten på sen eftermiddagen igår så svarar han inte, och inte på hela förmiddagen fram till kl 14.30 , då svarar han och jag säger att allting är klart ...
nae nae då räcker inte det , då har det äckliga aset sålt bilen till någon annan istället ... GIVETVIS ....

jag menar , vafan är det för jävla stil av en försäljare ? först kommer man överräns om allting osv , sen säljer han till någon annan.
ringer inte ens och säger att han har en spekulant till o frågar om jag e beredd att ge ett bud över honom ... herregud , är så enormt besviken ...

det är väl inte mitt fel att han inte svarar i sin telefon så jag kan ge honom en uppdatering ... och jag har ringt ett X antal gånger kan jag säga också.

tack för mig.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Så utomordentligt tråkigt. Har man bestämt sig för en bil, kanske prutat och är nöjd, berättat för bekanta och bara väntar på att få sin nya bil och sen går den till nån annan. Kan förstå besvikelsen. Men missförstånd uppstår ibland.

De två säljare jag varit i kontakt med på BMW group i Göteborg har jag bara positivt att säga om, men det finns väl undantag som alltid. En av säljarna har dock fått sig en slev i en annan tråd.

Hade du muntligt på att köpa bilen?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Varför skrev ni inte köpekontrakt med en gång? Det gjorde jag och betalade när jag hämtade den.
Ti
534
TigerDejan
hur i hela hisingen ska jag göra det när jag bor 20 mil ifrån?

han frågade om vi hade en deal på en viss mellanskillnad och jag sa ja vi har en deal på den mellanskillnaden.
jag ringer la fan inte 10 gånger på 2-3 dagar och förhandlar fram ett pris för att sedan bara skita i det, känns ju sjukt meningslöst ... och sedan får höra på OMGVÄG att jag va "osäker" ... hur osäker kan man vara om man säger att man har en deal till det priset ?
jag kan väl för fan inte trolla fram pengarna ...

det handlar ju inte om missförstånd ? det är ju ENORMT dåligt av honom att INTE ringa o säga att det finns en intresserad till o fråga om jag vill bjuda mer tex ? han vet väl inte om jag är beredd att ge mer eller inte ?

ska kontakta chefen och berätta om mitt missnöje iaf , sen om han bryr sig eller inte det skiter jag i , men då har jag iaf fått säga min åsikt.

minsta man kan begära är väl att en försäljare ringer o säger , hej , nu är det såhär att jag har en spekulant till på bilen , vill du så får du den för den och den summan , ja eller nej ?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Tråkigt för dig. Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men nästa gång kan mail konversation eller kontrakt via fax /mail. Jag har bara positiva erfarenheter av BMW Göteborg. Vad hette säljaren ? skriv ex J******* A****** så hänger vi inte ut någon.

Mvh

Carl
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Tråkig, lika tråkigt att läsa ditt inlägg, du har lärt dig ngt av vad livet kan erbjuda. Tag lärdom, vad du nu uttrycker i text hör inte hemma i en normal konversation, förstår din besvikelse. Han fick en kund som ville köpa den aktuella bilen, du hade inget skrivet, inget avtal (bindande) tyvärr får du nog stå ditt kast. En lärdom, besök gärna BMW Group, själv har jag inget mot dessa. Uppträd korrekt förklara gärna att du blev besviken men behärska dig, det kommer du att tjäna på.

Lycka till
Tommy

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Har man muntligt kommit överrens om ett pris, är det väl en herdessak att stå för vad man sagt.

Även om inget är skrivet, borde väl ett munligt avtal gälla? Oseriöst så det liknar ingenting tycker jag.

Jag förstår att du är besviken, det hade jag oxå varit. Lycka till!

Mvh
Maria
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Men muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, men det är svårt att bevisa vad som sagts.
Det kom väl antagligen en kund som inte ringt 10ggr och prutat. Men visst borde han ringt och frågat om du ville toppa den andra kundens bud.

______

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bara att beklaga, själv har jag bara goda erfarenheter av BMW Group Göteborg. Jag har köpt flera nya/nyare bilar där de senaste året, och service och bemötande har varit utmärkt. Likaså hos verkstad samt reservdels/tillbehörsbutik.

Normalt när man har attraktiva bilar till bra priser är intresset stort, då brukar man få reservera bilarna. Gjordes detta?

BMW CS #5139
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Ok, det framgick inte av ditt första inlägg att ni kommit överrens om affären per telefon.
Samtidigt kan man ha viss förståelse att de säljer till den första som levererar pengar. Det är nog rätt många som sitter och förhandlar om pris gör en muntlig deal och sen drar sig ur. Från försäljarens sida är nog affären inte i lås förrän han har en underskrift på köpeavtalet. Håller dock med om att han åtminstone kunde ringt.
Ti
534
TigerDejan
jo givetvis förstår jag att inga papper skrivits eller likanande , men seriöst , kan man begära något mer än ETT telefonsamtal där han säger att det finns en till intresserad , vill du lägga ett högre bud ?
det är la fan självklart att man gör så , TRODDE JAG iaf ... men tydligen inte ...
jag hade likagärna kunnat ge 10-20000 mer än den kunden som köpte ....

sen tycker jag inte man ska säga att man har en deal och skita i det ett par timmar senare ...

det är samma sak som att någon ringer på min bil , han är intresserad vill komma o titta o köpa , men sen när han är här så säger jag , nae tyvärr jag har ångrat mig och vill inte sälja bilen ......... samma sak tycker jag .......

sen handlar det inte om att vara efterklok eller inte , tycker bara att man inte gör så som han gjorde ... så enkelt är det ... inte en normal säljare ...

och jag får be om ursäkt för hur jag skriver och uttrycker mig , men jag blir så enormt upprörd och tycker det är dålig stil av en så stor firma.
Tråkigt att höra. Får man fråga vad de va för bil?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Har varit med om en liknande grej, tror det var -98.
Hade varit och tittat på en ny 316, en "överbiven 97:a" till kanonpris men ville fundera över kvällen. Ringde dagen efter och gjorde klart att det var affär på de villkor vi kommit överens om under gårdagen. Leveransen skulle ske om en vecka eller något i den stilen.
För säkerhedts skull ringde jag innan jag åkte för att se att allt var klart, och det var tur. De hade nämligen sålt bilen till någon annan....
Inget kontrakt fanns påskrivet utan jag trodde man kunde lita på säljarens ord.... Blev ingen affär på nån anna bil där heller och lika glad för det är jag :-) Detta var dock inte i GBG.
Ehhh det där var väl inget... Var istället glad att du inte fick köpa bilen. Vilken attityd tror du dom skulle haft om något gått sönder och du behövt hjälp på garantin?

Förövrigt är nästan alla på Förenade Bil i Malmö sanslöst otrevliga och har en anmärkningsvärt snorkig attityd. Om du visste vilken skit jag fått stå ut med efter beg. köp hos dom, antagligen lika i Göteborg. Att bli totalt idiotförklarad av den fd. försäljningschefen som förövrigt försöker lura mig på tekniska fakta när jag är ingenjör i Maskinteknik känns bara patetiskt. Nej hoppas handlarna drabbas riktigt hårt av finanskrisen så att dom måste börja vara trevliga mot kunderna igen för att sälja.

Vad är problemet? Är bilförsäljare så missnöjda med sina arbeten kan dom vill byta jobb och börja som exempelvis telefonförsäljare som att dom gör sig förtjänta av sin lön :)

I de stora städerna kan dom bete sig hur dom vill mot framförallt beg. kunderna. Folk köper bilarna ändå, tyvärr :(
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Har lite svårt att förstå att vissa kan dömma BMW Göteborg efter vad de upplevt från Förenadebil i Malmö.

Vad beträffar köp av bil så är det en överenskommelse som gäller , den går även att bekräfta via mail eller fax om man inte bor på orten, man kan också föra över en handpenning direkt till handlarens konto.

Men tro att någon håller en bil till någon som skall fixa pengar först och skall återkomma , så funkar det inte.
Gör man inget av detta så kan bilen säljas till någon som är snabbare
och då sitter man där med lång näsa och får leta vidare
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Håller med till viss del faktiskt även om jag inte vet hela historien. Det är svårt att veta hur pass överens dom varit: ord står mot ord.

För att ta ett eget exempel. När jag var spekulant på min nya bil så var jag inne på BMW i Göteborg, diskuterade priset och landade på ett bud som jag var ganska nöjd med. Man kan säga att vi var överens. säljaren sa till mig att budet står fast och att jag har veckan ut på mig att bestämma mig. Hade bilen sålts innan jag fått tummen ur hade jag inte klagat. Inget var ju påskrivet.

Det jag menar med detta är att det kan vara ganska subjektivt vad man egentligen är överens om. Så vill man vara säker på att få sin bil är nog ända säkra att skriva köpekontrakt egentligen.
Ti
534
TigerDejan
jo givetvis håller jag också med om att om inget är påskrivet så är det ju som det är egentligen ... men då kan man inte säga HAR VI EN DEAL TILL DET PRISET ? och jag svarar JA , sen säljer man den ?
då kan man hellre hoppa över den frasen tycker jag.
sen är det väl inte så jäääääääättesvårt att ringa o säga att man har en spekulant till och fråga om jag vill bjuda mer än honom ... ELLER ?

va gäller förenadebil i malmö så har jag ringt o prata lite med dom också och tyvärr fått lite dåligt intryck på dom...precis som du säger , lite snorkig attityd och lite små otrevliga. jag håller absolut med.
Steff99, det jag menade var att de auktoriserade BMW-försäljarna i Malmö, Göteborg, Stockholm generellt verkar ha problem med sin attityd mot många kunder... Har förövrigt lite dålig erfarenhet från BMW Göteborg också dock ej efter köp.
Pajazzo
Försäljaren i fråga har säkert jobbat utifrån de instruktioner han fått. En försäljare vill ha ett avslut. Det är avsluten som betalar företagets verksamhet och hans egen lön. En "deal" i det här fallet innebär att säljaren och köparen har en samsyn när det gäller priset. Det innebär inte att bilen är reserverad. För att en bil skall anses reserverad måste någon form av juridiskt dokument upprättas mellan säljare och köpare. Först då markeras bilen som reserverad ock därmed kan den inte säljas till någon annan kund.

Det är en myt att försäljare ringer runt till presumtiva kunder och berättar om det aktuella försäljningsläget. Att man dessutom skulle hantera försäljningen som någots sorts auktionsaffär där spekulanterna efterhand får lägga högre bud låter som ett skämt.

Många bilförsäljare försöker få till stånd en "personlig relation" till kunden för att komma till avslut lite fortare. Många presumtiva kunder tror därmed att dom har en "speciell relation" till försäljaren och att detta skulle ge dom speciella fördelar. Så är det inte, det är ett rent försäljningstricks.

Cash is King eller en namnteckning på ett dokument är vad som gäller.

//M
Finns många säljare som är otrevlig, kaxiga och ser ner på än. De vinner inte ett skit på de. Varför bara inte va trevlig mot alla.
Ti
534
TigerDejan
cash is king ? fan har det med saken att göra ?
kan han gå in och syna min ekonomi eller ? jag hade kunnat dra fram 1miljon kontant till honom imorgon om jag vill ... inte riktigt det saken handlar om precis.

sen handlar det la fan inte om någon auktionsaffär heller ... man vill väl sälja en bil så högt som möjligt ?om jag ger honom 15.000 mer än den andra spekulanten så kanske han skiter i det ...
om jag kan få 15-20 lax mer för en kärra, varför inte ?
men visst du kanske vill sälja dina bilar för så lite pengar som möjligt , det är ju också ett alt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.