AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
917

"Har du gett bilen fågelmat?" E46

Mr_Knight
Har nyligen köpt en e46 316 -99 pga bra prisbild

Bilen är fräsch, men kanske inte så välservad av senaste ägaren så har därför sett över hela bilen.

Jag har haft ett starkt kvittrande ljud från motorutrymmet, eller som en lustigkurre uttryckte sig på OK "Har du gett bilen fågelmat?"

Jag fann att det är burken längst fram på denna bild till vänster, (går en låång U-formad slang från den till en lite mindre burk
Länk - Antar att det har med vacum att göra. Locket satt helt löst och när jag pressat popnitarna så blev det tyst.

Vad är det för burk och är det något mer jag bör se över med tanke på att detta troligast har varit så ett bra tag? Vad har det lilla kärlet till höger för uppgift?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där var någon extra vacuumpump som jag tror tillkom för att avgasreningen med återcirkulation skulle fungera. Länk
Finns lite mer skrivet om det i någon tråd.
Mr_Knight
Ok, ja det är mycket möjligt, tror på vacum med. Den finns däremot inte med på bilden du skickade, det är denna Länk som jag tänker på! nr 1 Air pump hade locket vidöppet och framkallade det kvittrande ljudet

Misstänker att det kommit in en hel del skräp där och om det är som det står på bilden borde filtret (nr5) fått smaka..

Vad går pumpen till?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, du hittade rätt layout. Nu ringer det en klocka. Pumpen trycker in extra luft i avgaserna via ventilen pos.15 i min förra länk. Inte vakuum alltså. Luften sugs via filtret pos.5 i din länk så det har inte fått skräp i sig. Däremot har nog luftpumpen kanske inte haft full effekt.
Vet inte om det måste till extra syre för att katalysatorn skall arbeta optimalt.
Annars känns det ju lite som en fuling som industrierna brukar köra med genom att ta in sjövatten och späda ut det de släpper ut i samma sjö för att utsläppshalterna skall minska ;)
Mr_Knight
Haha, precis samma system som på min Trans Am GTA då :) Trodde bara det var jänkarna som var så "lata" att de späder ut avgaserna.

Då kan jag nog vara lugn att det inte blivit någon skada eller något som måste plockas isär och rengöras
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.