|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Priusen funkar ganska bra om man kör den på rätt sätt. Åkte Prius till jobbet en dag. Började med ca 3mil landsvägskörning vilket laddade upp batterierna till max. När jag sedan kom in till stan började bilen använda sig av batteridriften. Om man startar lite lungt och sedan håller jämn fart (ca50km/h) kunde jag åka på enbart batteridrift. Lite orättvist att jämföra den med en dieselbil. Iofs kan man undra varför inte Priusen finns som diesel, den skulle kunna bli riktigt snål. Sen borde man rimligtvis kunna ladda batterierna via vägguttaget. |
|
|
BjörnB. Varför är det orättvist att jämföra med dieseln?, utsläpp som utsläpp.. Drar en Prius 0,53/mil i "normal svenssonkörning" och t.ex en 118d lika mycket då har jag ju svårt att se varför man inte kan jämföra dessa miljöbilar.. Mvh Janne. |
|
|
Kan väl också tillägga att i min värld är en 118d ett mycket bättre miljöval än en Prius i nuvarande skepnad...roligare framför allt. Priusen har ju en körglädje som knappast gläder en som bara liiite gillar bilkörning. Styrningen t.ex är det ju t.ex "gummibandskänsla" i... "Vägen svängde men inte Prius" :) Mvh Janne. |
|
|
Dieselbilar drar så gott som alltid mindre bränsle pga dess energi-innehåll. Toyota har garanterat en bra anledninig till att Priusen inte går på diesel. Kanske är det så att diesel inte är lika utbrett på alla marknader. Vill du absolut köra på bensin och kör mkt i stan så är Priusen en relativt snål bil. Sen kan man ju jämföra vad som helst egentligen. Håller annars med dig om att Priusen är en mkt tråkig bil och dessutom ful som stryk men det är en helt annan femma. Om jag fattat det rätt skulle det i praktiken inte bli så bra om alla bilar gick på diesel. Vid raffinering av råoljan får man en viss andel diesel och en motsvarande andel bensin (och en massa annat användbart också). Och detta är inget man kan styra. Rätta mig mycket gärna om jag missuppfattat detta. |
|
|
Precis, man kan alldeles säkert jämföra en 118d med en Prius idag i miljöbilsvalet.. I ren stadskörning så är det nog ett bättre val med Priusen, men det vill till att den stadskörningen inte är för "hård" då... Men med "blandad svenssonkörning" idag är det nog ingen större vits med Prius mot t.ex 118d.. Tja, hur mycket diesel resp bensin man får ut av 1 liter råolja vet jag inte, däremot så vet jag att bensin är en mer högraffinerad produkt än diesel(vad det nu har med saken att göra ;)) Diesel finns nog överallt där Priusen kan tänkas ha en marknad "worldwide". Möjligen så fungerar det sämre med dieselmotor av "hybridtekniska skäl".. eller så har Toyota tänkt som så att>>>"Nu ska vi inte ta i för mycket, det räcker med batterierna... Diesel marknaden är till för "lastbilsåkarna" nu :) Ska vi ha både batteridrift och dieseldrift! blir det bara jobbigt för kunderna" ;) Btw så skall vi ju mer eller mindre bort från den fossila marknaden när det gäller transporter så det spelar idag ingen roll vad vi kör(diesel el. bensin) under en övergångsperiod mot bättre lösningar...förhoppningsvis ganska så snart. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.