AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.575

BMW M3 - Bästa miljöbilen?

Sida 1 av 2
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Såg Topgear igår där de körde med en Toyota Prius för fullt på bana och en E90 M3 som fick hänga på i Priusens tempo.
Resultat: M3 klarade sig på mindre soppa !
Kul jämförelse.
kilroy
Det bevisar bara vad vi misstänkt länge...M står för Miljö!!

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Japp!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Visar väl mest på vilken flopp Prius är som miljöbil.......

Men även att BMW alltid är bättre ;-)

Niklas

Fransosen
Det visar väl det som är det mest uppenbara. Dvs det räcker inte att köpa en miljöbil för att vara en miljövän, man lär fortf anpassa sin körning till bilen, annars e det som inte rätt.

Priusen har väl en liten 1.6l motor, miljöbiten bygger ju på att du kan använda kraftåtervinning och elmotorn, funkar fint i stadstrafik - sämst om du kör så hårt du kan på en bana.

Men jag e jättenöjd med att ha sett det, nu har jag ju bättre argument för min lilla 130 när de där priustomtarna kommer omkring å tjollrar :-)
Skulle va roligare att se en jämförelse under en runda på stan (blandad körning) än att slakta en Prius på bana.

Nu betyder testet egentligen ingenting.

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Rullar ju en hel drös Prius i Sverige som tjänstebilar med låga förmånsvärden. Brukar se dem på motorvägen - där är de inte speciellt miljövänliga om man jämför t.ex med en modern diesel.
-Johan_: På tal om motorväg.

Minns att de testade en Prius mot en BMW 520d mellan London och Zürich för ett tag sen också.
Alltså inte tokkörning på bana utan normal körning på motoväg och då var BMW överlägsen när det gällde förbrukningen.

Minns inte ifall det var TopGear eller Fifth Gear som gjorde det testet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Testet säger naturligtvis ingenting, en Prius kör man inte på bana öht i verkliga livet..

Att BMW'n var snålare är ju nästan självklart, när motorn bara går på "ett par tiondelar" av kapaciteten osv.

Onödigt "test", men visst var det lite kul ändå ;)

Mvh Janne.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Som vanligt så är ju Top gear ett underhållningsprogram och bör inte förväxlas med ett faktaprogram.
Kul idé med testet men som alla här förstår så var de ju redan innan ganska säkra på att priusen skulle floppa totalt om man kör på det sättet.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Priusen är mest för att blidka miljötalibanerna med :-)

Åkte med en Priustaxi här för lite sen och det var inte många gånger den gick på batterier bara. Några sekunder när man startar och så klart när man står still. Men när man åkte var det mest på motorn så som jag kunde tolka displayen på instrumentbrädan.

Kanske var det för att det var en taxi eller för att den var nåt år gammal (det var ändå den nya modellen) som den inte gick så mycket på batteri men ändå!?!? Och man måste ju ta hänsyn till att det inte är så miljövänligt att varken producera eller ta hand om batterier. Och den delen måste man ta hänsyn till när man tittar på en bils miljöpåverkan, inte bara medan den brukas.

Fast värre är det väl med alla flexifuel bilar som man kan köpa och få alla möjliga subventioner till när dom ändå oftast körs på vanlig bensin.

Niklas

Fransosen
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

OT, men jag håller fullt med om att miljöbilspremien som alla? flexifuelbilar fick är helt bortkastade skattepengar(10000kr/flexibil)...
Plånboken styr ändå isf "miljön" och nu är det billigare att köra på bensin än etanol.

Svammelpremie! :(

Mvh Janne.
Ja, jag åkte också med en prius häromdan från Arlanda in till Stockholm iannan jag hann tänka efter. Det var ju samma skit, den körde bensinmotor hela vägen å garanterat jävligt dåligt för miljön. Nästa gång blir det ingen prius.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Priusen är inte "garanterat djävligt dåligt för miljön", finns mycket värre bilar utsläppsmässigt...typ min 735:a ;)

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
En god vän har en Prius och han åker på 0,53 liter/mil enligt färddatorn , och då är det inte fråga om någon snålkörning direkt.
Nu säger Toyota själva nått i stil med 0,44 liter/mil men det verkar som vanligt aldrig stämma med verkliga siffror.

Jag tycker Priusen är riktigt bra och kan tänka mig att köpa en , det vore ännu bättre om flera biltillverkare släppte hybrider och att de även skall kunna laddas och underhållsladdas via väggutaget ser jag som en självklarhet , då skulle det blir riktigt billigt och miljövänligt för oss som kör både stad och landsväg.

Jag tror de flesta BMW-ägare är lite avundsjuka på att Toyota har en bra hybrid och att BMW inte har något alls just nu.
BMW borde släppa en hybrid omgående - och se till att den klarar sig 10 mil på enbart batterier så vi som har mindre än 5 mil till jobbet slipper bensinen helt och hållet , då lär man lätta på lädret !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

wadel:
BMW har ju i princip lika snåla bilar som Priusen, typ då 118d..
En Prius är idag inte att räkna med som speciellt snål på soppan(landsvägskörning, i sta'n är den ju snudd på optimal) även fast den är bra sett till det mesta som rullar ute på vägarna..

Men även Priusen lär utvecklas så att den går ännu snålare framöver..även i relativt hård landsvägskörning.

Men jag tror nog att BMW kommer att komma med riktiga "miljöhistorier" snart...eller rättare sagt snart så MÅSTE alla tillverkare komma med snålare grejor..
BMW tycker jag iaf har en bra miljöprofil redan idag...snålare och snålare motorer/bilar hela tiden.

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Diesel är diesel... dieslar brukar ju normalt dra betydligt mindre per mil än bensinare.
Vad jag har hört av Toyotaåterförsäljaren när vi kollade på en prius var att de priusar som kommer nu i vår skall vara av en annan generation med något snålare motorer... vet inte om det bara är försäljningssnack men för mig som kör 70% i stad med mycket rödljus är en prius redan idag rena spargrisen.

Det är bara hoppas att BMW följer efter , det finns inget som säger att vi kommer fortsätta ha de låga bensinpriser vi har idag , kanske går priset upp 20% om/när konjunkturen tar fart - då är läget helt plötsligt helt annorlunda för de tillverkare som inte kan erbjuda bränslesnåla storsäljare till massorna med transportbehov.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...kanske nästa steg i Priusens utveckling blir en dieselspishybrid :)

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det viktigaste som jag ser det är att alla tillverkare ser till att man kan ladda bilen med en kontakt i väggen , finns ingen anledning alls att hålla på och köra på fossila stenåldersbränslen för alla oss som har kort väg till jobbet med mycket rödljus.

Sen kan de göra bilar som går på bensin/diesel/gas eller vad de vill men de flesta som inte kör många mil klarar sig utmärkt med att köra på batterier största delen av tiden.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, det är en rimlig tanke...ännu hellre rena elbilar i stan.
Frågan är var man ska få tag på all el.

Tror att elfrågan kommer att bli lite mer fokus på senare...eller ja, det håller ju på nu också, men ska vi ha el till våra framtida elbilar globalt sett så bör det bli mera fokus på miljövänlig elproduktion nu.

Ok, i Sverige så är det väl inga större problem med det, men i övriga världen..
Finns nu möjlighet också att fixa fram el via solkraft..
Spanien har bl.a projekt åt det hållet, och det finns alltså redan nu..
Mååånga solpaneler blir det..

Men why not, placera ut solpaneler i hela Saharaöknen till att börja med :)..problemet som har varit och fortfarande finns är att lagra solenergin, men tydligen så lagras det redan nu i "saltbehållare" och turbinerna snurrar hela dygnet som jag fattat det hela..dock med lägre effekt.
På försöksstadiet ännu , men starkt på G.

Bl.a. solenergi tror jag på i framtiden OM det nu går att lösa globalt på något vis.
Kanske solpaneler i rymden!

Vi i Sverige har ju bla. vattenkraften och även lite vindkraft som "bra miljöval" idag o i framtiden..
Kärnkraften har vi kvar, men den är ju lite "kontroversiell" som vi alla vet..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, du var också inne på rena elbilar i stan...läste lite slarvigt.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.