AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.305

skillnader på klima paneler e39 någon som vet

m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej! kom på en sak idag som jag har undrat länge över och som det kanske kan finnas nån som vet ett svar på!

jag har en bmw 525 ia touring 2001a som har gps osv och klimat anläggning men saken´är att jag har en knapp på kliman brevid fläkthastigheten som det står MAX o sen en snöflinga på!!! saken är att det händer inget då jag trycker på den när bilen är igång men stänger jag av bilen och trycker då hoppar allt igång så som det ska göra om man har REST värme så har jag haft på mina andra bmw! har jag fel klima panel osv el??

och en sak till på dom klima panelerna med MAX AC så står det en klisterlapp under på:DO NOT MOUNT IN CARS WITH LATENT HEATING STORAGE SYSTEM!!

då undrar jag vad kan hända om man har en sån ändå????

mycket tacksam för svar så inget går sönder
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske MAX AC knappen bara har en annan symbol med restvärme installerad. Har du restvärme på din?
På min fungerar knappen som MAX AC d.v.s. tempen på lägsta och full fläkt.
Ic
28
Iceman78
BMW 530ia -02
Max-knappen fungerar bara om det är minst 5 eller 8 plusgrader kommer inte ihåg exakt
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
nja! alltså jag har en timer inne i menyn på 16:9 monitorn där man kan ställa in nåt och jag har för mej att det ska stå REST på klima panelen och jag har haft en bmw 740 som hade det men i min nuvarande 525 ia 2001a så står det bara MAX o sen en snöflinga brevid!

den vanliga AC/knappen sitter ju som vanligt uppe till höger på knappraden!

den ända funktion jag har med MAX knappen är som om det vore restvärme knappen för den funkar bara då bilen samt tändningen är av! exakt som restvärme!

nån därute som har en 5serie 2001 o upp som har boardmonitor med den där timer funktionen i???

vad står det på era klima paneler? REST el MAX ac?

tacksam för svar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Äldre E39 hade knappen REST medan nyare har knappen MAX.

MAX-knappen har två funktioner:

* Maximal kylning - fungerar när yttertemp är ca. 5 C eller högre. Lägsta temperatur ställs in i anläggningen och endast luften i kupén cirkulerar.

* Restvärme - den värme som lagrats i motorn fortsätter att värma upp kupén när tändningen är frånkopplad. Denna funktion kräver yttertemp på under 15 C, driftsvarm motor samt tillräcklig batterispänning.

___
//Ulf
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
programmer!! tack för svaret man blev och var ju lite orolig ett tag där:)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
k1mzo, tror du tänker på recirkulationsknappen som kan användas vid snabb uppvärmning och snabb avkylning. Samma kupéluft går runt i värmesystemet utan att friskluft släpps in.
MAX+snöflingan inkluderar recirkulationsläget också.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Knappen längst upp till höger kör fullt ös på framrutans defroster om det är den ni tänker på.

___
//Ulf
alain
Samma problem med min 530 03 med Max knappen, när jag trycker in den, det händer ingeting då misstänker jag att det är just nu för kallt ute., den ha alltid fungerat innan kalla väder.
Får testa ingen när det blir bättre och varmare väder.
Mvh ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

alain: testa när det är över 5 C så ska du se att den fungerar.

___
//Ulf
Hitta denna tråd då jag inte får knappen att reagera nu på vinter tid med "REST" Värme.
Max kyla på sommartid funka perfekt men nu vid kallare temt ute så händer inget när jag trycker på knappen?????
Handboken säger att det ska vara samma knapp som maxkyla som används till REST Värme!
Men inget händer när jag rycker på knappen nu på vintertid, funktionen måste vara suverän om man lämnar bilen ett tag vid affären och fläkten fortsätter hålla bilen varm.........
Någon som provat och fått REST funktionen att funka...???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det funkar nog om bilen är tillräckligt varm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
OK, ska prova imorgon igen...
Tack Hasse.........
REST värmen funka perfekt nu idag med varm motor och ca 10 minus ute.
Någon som vet hur länge det går att köra på REST värme innan den stänger av när motortempen sjunkt under ett visst gradantal ????
Restvärmen sköter sig själv, och slår av när kylvätskan kommer ner till en viss nivå, minns inte grader exakt, men när det inte finns mera värme att hämta osv. Brukar röra sig om 5-8 minuter, lite beroende på yttertempen naturligtvis.
Kriterierna för att restvärmen skall gå att starta är:
Tillräcklig motortemp, dvs helt varmkörd.
Batterinivån över viss nivå, dvs väl laddat, runt 12,8V när man slår till funktionen.
Yttertemperatur under +12°.
För AC-funktioner är det lite omvänt: Kompressorn går inte in (mer än mycket kortvarigt för lite avfuktning av kupeluften) om yttertemperaturen inte ligger över +12°. Om man skulle försöka köra kompressorn och pumpa köldmedia vid låga yttertemperaturer skulle kondenseringen bli så kraftig att man kan suga ner lågtryckssidan till vacuum, och riskera suga in luft/fukt i systemet genom axeltätningar och schraderventil. Märk att kompressorerna är variabla på många nyare bilar och snurrar helt eller delvis även på vintern, men pumpar inte pga den variabla funktionen internt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.