|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är inresserad av en svensksåld M5:a årsmodell -00 som är faceliftad från fabrik med angeleyes och stora navin. Min fråga är betyder det att även motorn är modifierad eftersom jag läste någonstans att sent -00 ändrade man något i motorn som då skulle ge mindre oljeförbrukning mm..... Hur är det med den saken egentligen? Gud skapade två sorts bilar: BMW och de andra..... | |
|
En september bil från 2000 är inte en 01:a, bara nån försäljningstrick från bilförsäljarna. Eftersom jag föddes november 84, är jag 85a då? En bil från september 00, är en 00:a, enkelt och klart! MVH |
|
|
Ja det där är verkligen rena blufferiet!!!! Jag trodde man ändrade reglerna för ett par år sen så att första registreringsdatumet verkligen oxå blev årsmodell! Det är ju många som HÄVDAR att deras Bmw som är tillverkad sep 01 o uttagen okt likt förbannat är en 02, trots att det inte står NÅNSTANS......weard... |
|
| Det är märkligt att en del har så svårt att skilja på årsmodell och modellår... | |
|
I Mars 2000 uppdaterades kolvringarna i motorn. Så alla M5or tillverkade efter 2000-03-01 har de uppdaterade kolvringarna och därmed lägre oljeförbrukning. MVH |
|
|
Som GE skriver och K1zmo skriver är det skillnad på årsmodell och modellår. En BMW som tillverkas i september 2000 är av _modellåret_ 2001, begreppet årsmodell finns inte längre. För att röra till det lite extra så har vi VVs begrpp fordonsår som verkar avse det år fordonet inregistrerades för första gången. Det gäller således att hålla sär begreppen årsmodell, modellår och fordonsår och förstå skillnaden och innebörden av begreppen. // Erik |
|
|
en BMW tillverkad efter 09/2000 är alltid en MJ01 (modellår 01) varesig ni tycker det är konstigt eller inte. det handlar inte om när bilen är uttagen, utan när den är tillverkad (och därmed vilka ev uppdateringar som den har). olika tillverkare har olika brytpunkter för modellår, bla BMW och Porsche har from septemberproduktion. observera att modellår (MJ=modelljahr) INTE är samma sak som vägverkets benämning "fordonsår" = året som fordonet togs i bruk. |
|
| opp, såg inte Eriks inlägg ovan :) | |
|
Istvan> du är då således en MJ85, men "människoår 84" ;) vi förutsätter då att föräldrarna jobbade med nya modellår from septemberproduktion, och du kan vara glad över att ha de nya uppdateringarna! |
|
|
Jag kollade upp bilen och det står MJ00 och tillverkningsdatum är februari -00 Konstigt nog säger säljaren att den faceliftad från fabrik! Kan det verkligen stämma och är det verkligen så att man kan facelifta en modell utan att ha gjort den lilla ändringen i motorn (uppdatering av kolvringar) Gud skapade två sorts bilar: BMW och de andra..... |
|
|
peddan: din logik om att registreringsdatum skulle styra vilken årsmodell bilen blir är ju kul...Så om bilen i ditt exempel är tillverkad i september -01: - tas ut i november -01 blir det en 01:a - tas ut i januari -02 blir det en 02:a - står som utställningsbil länge och tas först ut i februari -03 och blir då en 03:a Du menar alltså att samma bil kan få helt olika årsmodeller? Om du själv hade köpt den där utställningsbilen i exemplet ovan, skulle du då kallat det en 03:a? Intressant på en bil är: 1) Modellår (och ibland månad), som ger information om t ex vilken motor som sitter i, facelift eller andra utrustningsdetaljer. I vissa fall har ju problem på bilarna åtgärdats fr o m en viss tillverkningsmånad (gäller väl t ex både M3 E46 och M5 E39). 2) Första registreringsdatum då det är från detta datum garantier, fri service och liknande gäller. Årsmodell som begrepp är borttaget men används likväl av motortidningar, annonssajter, bilhandlare och privatpersoner. Bland dessa skulle säga att kring 99% skulle kalla en BMW tillverkad september 2001 för en 02:a då den är av modellår 2002. Har själv en 01:a som är tillverkad 28/8 2001 och det finns ett antal detaljer som skiljer sig mot de bilar som lämnade bandet några dagar senare som 02:or. ___ //Ulf |
|
|
LK Konsult: Har svårt att tro att den faceliftats från fabrik, dels för att jag aldrig hört att någon fått detta gjort och dels för att den är tillverkad så tidigt som februari -00, alltså över ett halvår innan faceliften officiellt började tillverkas. ___ //Ulf |
|
|
Grannen har en 2000 M5 som har faceliften. Den är tillverkad 2000 04. Den är Lemans blå och den färgen kom väl inte förrän till faceliften? Eller har jag fel där? /Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns lemansblå M5-00 Tommie Goldhammer har en exempelvis. Faceliften monterades from 1 sepember 2000 och är då i BMW språk 2001, det har knappast gjorts från fabrik så tidigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, du har fel Johan99. | |
| Hasso var snäppet snabbare än jag. :) | |
|
Ok då har man lärt sig nåt idag med då :) Men Lemans blå fanns inte på 99-orna iaf väl? Sorry för OT. /Johan |
|
| tjena jag har en m5 och är import och är 01 men i regbeviset står det att produktions året är 00 för att min har all 01 har som facelift,stora navi och gråa hastighetsmätare istället för svarta men jag har upptäkt om bilen är svensksåld så står det vilken årsmodell bilen är medans import så står det produktions år. | |
| lemans fanns som individual MJ99-00, har en god vän med en sådan bil. | |
|
Tack för hjälpen allihopa! Då kan den inte vara uppdaterad från fabrik. MVH Gud skapade två sorts bilar: BMW och de andra..... |
|
| Jag har en m5 tillverkad december 99. Ska den räknas som 00 eller 99a? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.