|
|
|
|---|---|
|
funderar på en BMW 530d -04 eller AUDI A6 2.4 -05 Vilken och varför? | |
|
Hej jag har haft en A6 2.0Tfsi 2006:a och nu kör jag BMW 530ia 05:a Bmw känns helt klart bättre och den har även mycket större kvalitets känsla. Ett annat tips ska du ha en A6:a så köp inte 2.4 den drar mycket bensin och olja och går slöare än 2.0Tfsi |
|
|
Kör en A6 2,4 -07 idag (men har just beställt en ny E61!). A6:an är förvisso en mycket trevlig bil, tyst och komfortabel och med massor av utrymmen samt även fin väghållning. 2,4 motorn har slutat tillverkas iom faceliften 2009. Anledningen är tror jag att den är törstig och inte speciellt pigg. Som IvanDK påpekar går 2,0T mycket bättre. Satsa på en sådan eller 3,2 om du vill åka A6. 2,7TDI är en trevlig motor om du vill åka diesel. Efter två år med en Audi utan att ha varit direkt missnöjd byter jag till en BMW. För mig framkallar en BMW ett helt annat habegär och känns mer premium. A6 är hyllad av pressen, men BMW är något helt annat. Jag skulle ha valt 530d alla gånger, menar att den inte går att jämföra med A6 2,4. Helt andra prestanda till att börja med (och andra pengar antar jag). Närmast jämförbar BMW med 2,4 är 520/523 pre facelift. Fördel BMW är naturligtvis prestanda, inte minst massivt vrid och låg förbrukning. Nackdelar är vägskatt och försäkringspremie. Fördel Audi är "mycket bil för pengarna" en 2,4 ligger lågt i pris beg och för de pengarna är det en mkt fin bil. Nackdelar är taskig ratio prestanda/förbrukning. |
|
| Audi A6 2.4 skulle inte jag köpa Länk | |
|
Det är 1 bil som kedjan slitits ut (ej rasat) på. Den hade dessutom inte fått rätt service. Inget att vara särskilt orolig för. Till skillnad från 2,0T har 2,4 körkultur i massor, vibrationsfri gång och skönt motorljud. Vill man dock bara ha fart på bilen utan andra krav så är den inte bästa valet. Naturligtvis blir det ännu bättre med 3,2 och även nya 2,8 ______________________________ //Lövet |
|
|
Nja det lär vara fler än en bil enligt nordicaudi. Och om bilen som inte hade fått rätt service så var det en intervall som hade överskrits med 436 mil Länk När garantier och maskinskadeförsäkring har gått ut så kan det bli riktigt dyrt. Skitkonstruktion pga kedjornas placering i bakkant på motorn, vid byte av kedjor måste motorn lyftas ur bilen. |
|
|
Det finns 1 rapporterat fall på Nordicaudi. ______________________________ //Lövet |
|
|
Finns iaf 2 till på det forumet som drabbats av taskiga kamkedjespännare: Länk Oavsett detta så är BMW 530d -04 snabbare, snålare och bättre! ;) |
|
|
Nej fel det är tre stycken och det gäller även 3.2 l motorn. Det lär vara fel på kamkedjesträckaren som orsakar felet. Jag hade i vart fall inte köpt en Audi 2.4 eller 3.2 V6 av senaste modellen. |
|
| Ahh rob_tj72 hann före. | |
| Ytterligare info Länk | |
alain |
Hej aldin91 Välkommen på Autopower! Jag ser att du ha blivit pro medlem på autopower, Grattis! nu är du ett steg närmare BMW. Jag svarade igår på din tråd från Garaget.org. Audi ha försök att komma i kapp mot BMW och anser att de har mycket kvar att göra med kvalitet, mycket dyr att reparerar, drar bensin, mycket dyr med reservdelar, om du vill bytta själv och mer. Nej du! för mig, om man jämför Audi med BMW, Audi är fortfarende som volkswagen, inte värt dom pengarna. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Nordhem: "Efter två år med en Audi utan att ha varit direkt missnöjd byter jag till en BMW. För mig framkallar en BMW ett helt annat habegär och känns mer premium. A6 är hyllad av pressen, men BMW är något helt annat." Du har fångat det där! känslan. Längtar att byta ut min A4 -08 till en BMW i vår.... |
|
|
Audi är bra mycket bättre kvalitetsmässigt än BMW. Audi är det enda märket i Sverige som slå nya rekord för varje kvartal medans BMW tappar. Visst är det kul med RWD men det är långt i från allt. Jag har haft en A4 2.0TDI Q, A6 2.4 05 och en A6 2.0T 07. Under bara bilar, som sagt så är 2.4 är gammal konstruktion och förbrukar väldigt mycket bensin och olja. Har själv haft en 120d -07 och den krossade mina goda tankar om BMW, har vänner som äger olika 5-Serier, dom är inte alls så nöjda som alla enkäter säger. Skrammel, hög förbrukning är en standard. Men iaf, även fast man har så dålig erfarenhet av BMW så hänger man ju fortfarande runt här och 330i, 335i finns i planerna. |
|
|
Varför kan man inte ändra sina inlägg? Den som kan får gärna gå in och rätta stavningen. |
|
|
Bara en liten kommentar till Mores inlägg. 2,4 177hk är inte en gammal konstruktion utan kom 2005. Den är en mindre variant av 3,2an medans den gamla motorn (med 165 eller 170hk beroende på version) var besläktad med 2,8an på 193 hk. Denna motor hade också kamrem, inte kamkedja. ______________________________ //Lövet |
|
| BMW har en speciell sak man inte hittar i Audi och det stavas: körglädje. | |
|
joke, kört mycket Audi på sistone? Jag körde RS6 i december och jag ska erkänna, den var rolig! Jag tycker Audi gör mycket trevliga, snygga och i många fall körglada bilar. Synd bara att de nu längre inte är billigare än BMW som det var förr. Innan jag köper min nästa BMW ska jag absolut se efter vad Audi har att erbjuda i samma storlek/prisklass. Men att Audi skulle vara mycket bättre kvalitetsmässigt tror jag inte, tror nog det är ganska jämt. Jag vet om Audi-ägare som också muttrar om att nästa gång blir det BMW, de håller iaf.. osv.. Gräset är ofta grönare på andra sidan. Mvh Johan |
|
|
Om du inte tittar på en Quattro, är bilarna inte jämförbara. Framhjulsdrift är aldrig ett alternativ till bakhjulsdrift. Bara ett substitut om man inte har råd med en riktig bil. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Grelle, jo har faktiskt vart å provat en del audi´s. Tex s4, s6, s8 rs4, mm och de var då rakt inte tråkiga, 400-450 hp är nog sällan det:) Sen 4-hjulsdrift på vintern är ju sig kul bara det. Men den där spetsen av körglädje som bakhjulsdriften, viktfördelningen och de härligt varvvilliga motorerna som BMW har, ÄR svårslaget. T.o.m BMW´s dieslar är körglada. Var å testade en A4 3.0 diesel quattro av senaste modell i somras och det finns väl inte mycket att klaga på där tycker jag. Stabil lokomotivkänsla helt enkelt. Men körglädje som når upp till BMW, nej den finns bara inte där. |
|
Ekin |
förstår inte riktigt hur ni kan jämföra audi 2,4 med bmw 3,0td?? varför inte jämföra med Audis dieselmotorer? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.