AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
996

Bilen stannade, vad är det för fel?

Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
Har problem med bilen. Det är en BMW 328 coupé -99. Jag var hos en kompis uppe i fjällvärlden och hälsade på. Han hade glömt strömmen på i sin bil så den var helt död. Han tog min bil och startkablar emellan och startade upp sin, det gick jättebra. Sen skulle vi fara 10 min senare, jag satte mig i min bil, startade den och körde iväg. (Hade haft på motorvärmaren i 2 timmar ca.)Det var -25 grader ute så jag satte på stolsvärmen då började motorn att småhacka. Växlade upp till trean, blev inge bättre, den fortsatte att hacka mer och mer. Växlade ner till tvåan, hackade bara mer och mer. Tillslut lyste batterilampan och bilen stannade, jag kom knappt en kilometer... Skulle prova att starta den igen då skrapade det till lite, vet inte riktigt var det ljudet kom ifrån, satt samtidigt å pratade i mobilen... Lät nästan som startmotorn, men jag vet inte...
Det började lukta lite bränt inne i bilen. Sen skulle vi försöka starta den med startkablar, startmotorn gick runt ett varv varje startförsök. Halvlyset fungerade så batteriet kunde ju inte va helt slut. Vi försökte dra igång den också, men det gick inte. Bakhjulen verkade va stum för när jag släppte upp kopplingen så sladdade bilen till. Vad är det som har hänt?? Motorn går runt ett varv ungefär åt båda hållen, sen är det som det fjädrar... Oljestickan visar att nivån är på min...
Det sista du skrev verkar ju onekligen intressant, menar du att motorn går att vrida runt först åt ena hållet till det tar stopp och sedan kan du vrida åt andra hållet ett helt varv och sen är det samma stopp igen? Antar att ni vridit runt den för hand för att känna detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan tänka mig att vevhusventilationen frusit så att du fått övertryck i vevhuset och olja har tryckts in via insuget. Då motorn stannat ligger trycket kvar och en eller flera cylindrar kan fyllas med olja.
Gör ingenting mer innan du tagit ur tändstiften.
En västskefylld cylinder kan orsaka krökta vevstakar.
Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
De provade att dra runt motorn...de sa att den gick runt ett varv, sen tog nåt emot. Hoppas att det inte hände nåt när vi försökte dra igång den och starta med startkablar... =/ Så det blev värre tänkte jag. Tack för svaren. / Johanna
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är bättre om en cylinder fyllts med mycket olja än lite. Är det lite olja i en cylinder står kolven nära övre dödpunkten när det tar stopp och då blir kraften på vevstaken mycket stor. Samma fenomen får man om en cylinder vattenfylls p.g.a trasig topplockspackning.
Det kan ju vara så att kylsystemet frusit också och du råkat ut för kokning, men då borde temperarturen rusat i höjden först och vit rök i mängder, men du säger att det luktade bränt så jag tror på vevhusventilationen och oljefyllning av cylinder.
Som sagt ta ur alla tändstift och kör runt motorn med startmotorn så pytsar det ut vad som finns i cylindrarna genom tändstiftshålen.
Sedan är det bara att hoppas att allt klarat sig.
Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
Ja, det är bara att hålla tummarna då... =/
Tack för svaren! / Johanna
Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
De har fixat bilen nu! Phu...! Motorn klarade sig. En cylinder hade fyllts med olja, så nu har de rengjort, bytt tändstift, olja och filter... Hörde att det finns en ombyggnadssats för vevhusventilationen som skulle kosta 4700 inkl. arbetskostnader. Nån som har bytt ut det? Är det värt det? ...ja, om motorn pajar kanske... =P
DMZ
Ombyggnadssatesen bör väl tillverkaren BMW stå för, då bilens vevhusventilation är felkonstruerat. (Inkl monteringskostnad.)

Personligen, så tycker jag ej att det är rimligt att kunden skall ta hela kostnaden p.g.a att BMW:s inkompetenta ingenjörer utvecklat en konstruktion som ej alls fungerar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra att motorn var intakt!
Tyvärr verkar BMW helt ovilliga att stå för någon ombyggnad til "Cold-climate". Om du skruvar själv ellerhar nån bekant som skruvar så kostar delarna runt 1200:-
Det är nog att ta i att säga att ventilationen alls inte fungerar. Min har frysit en gång (på 15000 mil), men inte så att den tryckte upp olja. Då hade det varit kallt och några veckor i kombination med att det var ett tag sedan oljan byttes (alltför långa intervaller) och korta körsträckor. Vid tillbudet hade bilen stått i nästan tre dygn och det var -25°C. Man kan på forumets inlägg avläsa att vi förutom i år hade en riktig köldperiod vintern 2006 :)
Hade BMW´s ingenjörer varit helt inkompetenta hade jag nog inte haft någon BMW, men man kan väl säga att bilen är en blandning av en väldigt trevlig konstruktion och några riktiga rovor.
Det som retar mest är väl att bommarna brukar följa med till nästa konstruktion...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då min frös pratade jag om det med en jobbarkompis som sa att han var med om att ventilationen frös på hans gamla 245:a så packboxen till kamaxeln trycktes ut av övertrycket.
Inte ens Sveriges tackjärnsgalt och järnspett no. 1 klarar sig alltså ;)
DMZ
Jag körde tidigare Volvo 244 from lanseringen 1975 tom 1983, ingen av dessa nio olika tackjärnsgaltar frös någonstans;-)) trots vargavintrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan nog hålla med om att det är värre på BMW´s M54 och M52 maskiner.
Oljebytesintervallet skall man nog halvera åtminstone i vårt klimat..
Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
Om jag byter olja oftare klarar mig lite bättre från frusen vevhusventilation allså... Det är ju så typiskt, jag hade planerat in ett oljebyte dagen efter det hände, men jag hade ju tur att motorn klarade sig.
Så delarena kostar runt 1200, hur mycket jobb är det? På en skala 1-5 hur svårt är det? ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har inte gjort det än, men det finns några här som har bytt ventilationen. Det är väl lite trångt. En del tar bort insuget först, medan andra byter med insuget på plats.
Du är ju montör såg jag och har säkert inte "murarlabbar", så jag tror det är som gjort för att du skall göra det själv :)

Här finns lite läsning från den kalla perioden:

Länk
Länk
Visa användare
16
Melody
328 coupé -99
En fördel med att va tjej å montör. =) Det gör inget om det är lite trångt... =P
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
o jag som trodde de alltid var de... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.