AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.032

Vindkänslig E46:a...

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Har ett litet fenomen som jag skulle vilja drifta med er här. Har en E46:a 04:a som känns vindkänslig så fort det börjar blåsa. Igår körde jag mellan Lomma-Lund och kände hur det tog i när jag körde över slätterna. Följande saker ska tas i åtanke: Det är ingen skillnad om det är sommar eller vinterdäck, samma fenomen oavsett. Känsligheten känns i framvagnen och då sidleds. Bilen ha i övrigt gott ca 9000 mil nu och ska in på service först i oktober 2009. (För det är väl varje år, eller när "mätaren" glatt tjoar till ;) ?
Jag skulle verkligen uppskatta svar/erfarenheter, då jag tror att det finns väldigt hög kunskap i detta forum.

Må väl!

Hejs!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Är hjulvinklarna rätt? Jag gjorde en fyrhjulsinställning på min -00. Där var MYCKET att justera, och resultatet blev nästan som en annan bil. Bl a spårningstendenser med 225:or var helt borta.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Har också en touring och tycker snarare att den är mindre vindkänslig än andra bilar i samma storlek.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Jag tackar för era svar! Jag köpte bilen i oktober och har inte gjort någon hjulinställning ännu. Min avsikt är att göra dels hjulinställning samt däckbalansering samtidigt, om någon månad vill säga. Det jag funderar kring ang. hjulinställning är: Borde inte en felaktig inställning slita snett på däcken? Mina däck är helt jämnt slitage på. Vad RR99 skrev, så går det jämnt med vad jag har hört om BMW´n. Att den bör vara väldigt välbalanserad. Har ni föresten någon gissning på vad en hjulinställning kan tänkas kosta?

Ha det bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.