|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha, en liten uppdatering. Jag har bytt bromslang och provat att lufta, det kommer pyttelite som det gjort innan, så det hjälpte ju inte. Pedalen känns helt stum och det hjälper inte när jag sätter tryck i behållaren heller. Så jag provade att lufta vänstra sidan genom att pumpa på pedalen, då gick det hur lätt som helst, inga problem, och pedalen känns som den ska. Antar att det är bromsröret som behöver bytas? För det kan väl inte vara nåt annat? Har hört att det ska vara ett helvetes pill att byta bromsrör, någon som har några tips? /Peter |
|
| Låt någon pressa på pedalen, samtidigt som du släpper på röret mellan ABS-blocket och bromsoket. Är röret tätt så kommer det väl bromsvätska där då. Sedan han du kolla vidare på samma sätt mellan ABS-block och huvudcylinder o.s.v. Kanske felet sitter i huvudcylindern. | |
|
Ok, då blir det att göra så. Om det nu blir att byta bromsrör för höger fram, behöver man då lufta hela systemet? Tänkte att man kanske inte behöver göra det om pedalen pressas ner samtidigt som man tar bort röret från ABS-blocket och medans pedalen är nerpressad skruvar in en vanlig M10x1-skruv. /Peter |
|
|
Klipp röret 1 cm från nippeln i ABS-blocket. Kläm ihop stumpen och vik den dubbel som en kaviartub. Sedan kan du i godan ro dra nytt rör och göra ett snabbt byte mellan stumpen och det nya röret och sedan lufta det aktuella oket. Men kolla först om det är där det är stopp. Jag tror det kan vara något annat. Var noga att ta bort ev. spill då bromsvätskan är aggressiv mot lacken. |
|
| Även om man skall vara snabb så får man vara försiktig med gängorna. Bromsvätska smörjer inget vidare och jag har varit med om att gängor pajar i oken, så numera brukar jag lägga lite fett på gängorna innan. | |
|
Ok, får se till att vara lite försiktig då =) /Peter |
|
|
Missade att du skrivit två inlägg. Du säger att du tror att det kan vara något annat, vad tror du att det kan va? /Peter |
|
| Inlägget kl. 17.00 ger dig en ledtråd ;) | |
| aha, ok =) | |
|
Sådärja, då har jag och en kompis varit ute med ficklampa i mörkret och skruvat lite. Kompisen höll inne bromspedalen medans jag lossade på bromsröret på ABS-blocket. Pedalen som varit stum innan gav med sig och ut sipprade lite bromsvätska. Imorgon blir det att inhandla bromsrör och byta det. Förresten, är det godkänt att skarva ett bromsrör? Alltså, kommer bilprovningen godkänna det? /Peter |
|
|
Ja, det går att skarva rör. Man konar röret precis som vanligt och skarvar med en skarvnippel. Har själv gjort det på en Merca. SBP godtar det. Det gäller bara att du vet var stoppet är om du skall skarva. |
|
|
vilka snabba svar =) Va bra, då kanske jag slipper dra hela röret. Tack för all hjälp! Återkommer med hur det går. /Peter |
|
|
Då har jag bytt lite av bromsröret. Det kommer fram olja nu, men det kommer inte lika mycket som för den vänstra sidan. Pedalen känns fortfarande lite stum. Har luftat högra sidan, dvs en jäkla massa pumpningar då det inte kommer så mycket varje gång. Dock så vill inte bromsokets kolv glida ut så att skivan kläms åt. Det kan ju helt enkelt inte bygga upp tillräckligt med tryck antar jag. Detta funkar hur fint som helst på vänstersidan. Kan detta ha något med ABS-klumpen att göra? Det borde väl inte vara bromscylindern eftersom vänstersidan funkar felfritt? /Peter |
|
|
Då har jag testat lite mer men utan resultat. Det jag gjorde nu var att byta ut ABS-sensorn på höger fram. Tydligen så fanns det vara två stift och det ska ju vara tre så jag bytte den, men som vanligt så hjälper ju inget man gör. /Peter |
|
|
Varför bytte du sensorn?? Varför har du bara bytt en del av bromsröret? Om du lossar röret direkt vid ABSblocket kommer det ordentligt med bromsvätska då? Isåfall har du ju givetvis felet efter blocket, isf dit med ett nytt rör |
|
|
Jo, jag bytte sensorn för att ett stift fattades i kontakten. Innan jag bytte sensorn bytte jag bromsröret som inte hjälpte. Så i ett sista desperat försök så bytte jag sensorn. Nästa vecka ska jag lämna in bilen för en felsökning av ABS:en, sen får vi se om det är den som är problemet, för det verkar ju inte vara något efter den eftersom jag bytt det. /Peter |
|
| Men har du bytt ghela röret eller bara en bit?? | |
| Först bytte jag bara en bit, sedan bytte jag hela röret. | |
|
Sådärja, då är problemet löst. Hydraulaggregatet och styrenheten till ABS:en har bytts ut och vid provkörning av mekanikern funkade alla bromsar och ABS:en. Dock så gick huvudbromscylindern åt helvete när han testade på grund av att den "inte arbetat över hela området" när ABS:en inte fungerat. Så denna byttes också. Sedan jag köpte bilen, juli -08, har antagligen inte ABS:en fungerat någon gång. ABS-lampan i instrumentpanelen har det mixtrats med och antagligen för att undkomma ombesiktningar. Konstigt är att bilprovningen inte testat alls om ABS:en fungerar, utan har antagligen bara gått på ABS-lampen i instrumentpanelen(?), dessutom förstår jag inte hur ett bromsvärde på 1,1 kunde uppnås på höger broms fram då den inte bromsade över huvud taget(?). Jaja, nu är problemet löst och till på köpet ett hål i plånboken, men vad gör det? Pengar är ju bara siffror på internet =) /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.