AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.851

Ingen olja från bromsoket vid luftning. Vad är fel?

Sida 1 av 2
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Hej,

Har sökt en hel del men kan inte hitta något liknande så jag skapar ett nytt inlägg.

Problemet började redan vid besiktningen då jag fick dåliga bromsvärden fram: 2,4 vänster och 1,3 höger. Ombesiktning såklart. Eftersom jag har renoverat vänster bromsok fram så köpte jag ett begagnat som jag tog isär och som såg väldigt fint ut, ingen rost eller så. Bytte packningar för säkerhets skull. Slängde på detta bromsok och det funkade jättebra att lufta och det ser helt klart ut att funka som det ska.

När jag ändå höll på tänkte jag kolla högersidan så jag lossade bromsoket och konstaterade att packningen såg lite dålig ut. Tog bort det från bilen och rengjorde det på samma sätt som på vänstersidan, ingen rost där heller och kolven glider väldigt lätt. Dagen efter slänger jag på oket igen och till min förvåning kan jag inte lufta...det kommer ingen olja ur bromsoket. Jag monterar bort oket igen och lossar även bromsslangen. Testar bromsslangen genom att använda en cykelpump och det blåser luft rakt igenom, inget fel där då antar jag och monterar fast oket och bromsslangen igen. Men samma sak igen, ingen olja ur bromsoket.

Jag har använt mig av biltemas bromsluftare med backventil. Jag fyllde på bromsolja i bromsluftsbehållaren ifall backventilen inte fungerar som den ska. Har provat att med cykelpump blåsa genom bromsluftaren och det bubblar fint i behållaren då. Det bubblar dock inget när jag luftar oket.

En kompis har hjälpt mig att trycka på pedalen. Pedalen känns lika stum som när man inte luftar och bilen inte är igång.

Har hela tiden kollat nivån i oljebehållaren och den har aldrig varit under min-nivån.

Är det bara luft i systemet som är väldigt segt att få bort eller vad tror ni?
Har funderat på att köpa mekonomens luftningsverktyg som man sätter på däcket för att få tryck i oljebehållaren...kanske det kan hjälpa?

/ Peter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är lutftnippeln ok? Kanske den är ihoprostad. Prova att "pedallufta" och skruva ur nippeln helt.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Näe, ja bytte nippel när jag ändå bytte packningar så nippeln är inte igenrostad.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Jo, jag kan även tillägga att jag provade med det gamla bromsoket (som jag hade på vänster sida innan) och det blir samma sak då. Så det verkar inte vara oket det är fel på.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Men om pedalen känns stum är det inte luft. Det måste vara stopp någonstans. Har du följt bromsledningen och kollat så att den inte är klämd någonstans?
Det fanns ABS på vissa 318is, har du det?
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Hej igen,

Fan, känns lite pinsamt men jag vet inte om jag har ABS. Hur tar man lättast reda på det?
Näe, jag har inte följt bromsledningen. Det funkade ju innan jag bytte oket så jag tycker inte att det borde kunna vara i kläm?

/Peter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du inte ABS, går ledningarna direkt mellan huvudcylinder och bromsok: Länk

Med ABS, har du denna ventil och lite mer ledningar:Länk

Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Det där var till E30, jag har E36.

Länk

Enligt den länken verkar det ju som att jag har ABS.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oops! När jag hör 318is ser jag en E30 framför mig. Du har ju en -92:a.
Är det en ejektorverkande luftare du använt? En sådan som är tryckluftsdriven och suger? Fungerar den ordentligt borde det gå att lufta.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
hehe, lätt hänt.

Näe, jag har använt mig av biltemas med backventil. Har funderingar på att köpa mekonomens luftare som sätter tryck genom att koppla till däcket.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Men jag köper mig en sådan på mekonomen så kanske det funkar...hör av mej i eftermiddag om hur det gått.

/Peter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova med det. Ibland kan det finnas rost i huvudcylindern som gör att tätningarna havererar när man luftar genom att pumpa på pedalen. Då jobbar tätningarna på ytor som inte nås vid bromsning. Det är det enda jag kan tänka mig skulle ha skett under reparationen.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Om tätningarna i huvudcylindern havererat, borde det inte läcka ut bromsolja i så fall?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan läcka internt över kolvtätningen tillbaka till behållaren igen.
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Haft samma problem på en 535 -88.
Skulle lufta och polaren började att trycka. Kom ingen olja.
Trycker du ordentligt? Ta i säger jag och det smäller till sen kommer det bromsolja.
Det är någonting som kärvar helt klart.
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Jo, jag tycker att jag trycker till rätt ordentligt. Får prova med att trycka till som fan om inte det funkar med mekonomens tryckluftare.

/Peter
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Jaha, då har jag provat att lufta med mekonomens tryckluftare. Det funkade inte på höger sida. kom visserligen pytte, pytte lite. Så jag provade på vänstersidan och där var det inga som helst problem, flödade fint.

Nåt stopp är det ju alltså. Blir väl att byta bromsslangen i första hand och om inte det funkar blir det väl att byta bromsröret.

Några ideér om detta?

/Peter
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Det finns väl 2 bromsslangar per bakhjul, har du testat att blåsa igenom bägge?

/Anders C
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Jo, visst, finns det två st där. Men det är ju fram problemet är. Inte ska jag väl behöva lufta alla bromsar när jag varit noggrann med slangklämma och satt plastfolie vid oljebehållaren och skruvat åt när jag tagit bort framoken?

/Peter
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
döv, blind, galen och analfabet. sorry
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
hehe, lugnt =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.