AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.090

Böter för dubbade däck i tyskland?

ic
237
icho
320i, -04
Någon som vet böterna för dubbade vinterdäck om man åker i tyskland? En ev öl resa kan ju vara lönsam om man inte behöver köpa en ny uppsättning däck..
På 80-talet tror jag att reglerna var att du inte fick köra alls. Antingen rycka bort dubben på plats eller vända hem om tullarna upptäckte dem. Jag tror inte att lagen har blivit mjukare sedan dess.

Jag tror inte det är en bra idé att ens försöka om du inte råkar bo i Malmös närhet. Dubbar hörs och du vore säkert inte den förste som försökt så jag förmodar att myndighetspersoner är uppmärksamma.

Jag har haft förmånen att vara snabbast på Autobahn i Niedersachsen i snöväder eftersom jag med hjälp av det dåliga vädret kunde "smuggla" in en MB med nyinköpta dubbdäck och min kamrat som ägde bilen hävdade att majoriteten av hans denna gång långsammare landsmän till skillnad från honom som var sverigefarare inte hade vinterdäck och pga förbudet naturligtvis inte heller dubbdäck på sina bilar.

Mvh
Mikael
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kör du med dubbdäck får du vända direkt och böter. Fick höra av en bekant som åkte dit då han skulle köpa släpkärra. Han fick betala 300€ på plats och vända hem till Sverige, annars skulle han få följa med till polishuset och tillbringa resten av dagen där.
Varför riskera att få vända hem, åk på sommar däck eller vinterhjul - friktion,
är inte så dyra nu för tiden, men å andrara sidan är ju inte flygbiljeten inte det heller?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
jobbigt bara att släpa 9flak öl på flyget...
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Har ett par kompisar som var nere för två år sen, dom fick inte åka ut från färjområdet, stog gubbar där och kollade på alla bilars däck. Allternativen var dra ut dubben eller hyrbil, blev hyrbil några timmar, inte så dyrt. Någon böter åkte dom inte på.

Mvh
//Peter

Transocean
Om törsten så tillåter är det bäst att vänta tills den tyska orten som skall besökas inte lider av vinterväglag så att sommarsulor kan brukas, sen hyr du en flyttkärra från Statoil och fyller upp med kvalitetspilsner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.