|
|
|
|---|---|
|
Kör 540iA touring -95. Problem 1: Vid tomgångskörning märks ett slamrande ljud, verkar finnas ganska långt fram i maskin. Tänkte på kamkedjorna och spännarna. Nån som har nån idé om vad det kan vara? Problem 2: Tycker bilen känns jävligt slö vid måttligt gaspådrag. Drar man för fullt går det ju fint, men den förefaller trött vid normal körning. Har den adaptiva lådan. Kan nåt annat orsaka denna typ av fel? Tacksam för svar! | |
|
Hej. Jag hade samma problem fast på en 635-86, då var det den stora muttern som håller remskivan på vevaxeln som var lös.Där sitter även nollpunkt som på startkrans/svänghjulet för tändningen. Jag köpte ny fjäderbricka och mutter så blev det tyst.Lät som ett kommande motor-ras typ vevlager på min.(hade ju precis haft isär allt). Mvh:Jonas B. |
|
| Ok, tack för tipset! Det låter ju tacksamt om det bara är det. Tänkte på kamkedjorna/spännarna eller något vevlager. Ska testa! | |
|
Om du inte gjort det, bör du snarast kolla upp oljepumpens bultar. Det är inte ovanligt att det t.o.m. ligger lösa bultar i oljetråget på M60-motorn. När pumpen sitter tillräckligt löst slackar kedjan och det kan vara det du hör. Sök på "oljepumpsbultar" så kan du läsa mer om problemet. |
|
| Har hört om problemet med lösa oljepumpsbultar, och de är kontrollerade för inte alls länge sedan. Men jag tackar för tipset! | |
|
Ok, då lär det vara lungt med oljepumpen. Känn på fläktvingen om det finns något glapp i viskokopplingen. Det råkade jag ut för och det blev ett väldans rasslande på tommgång. Länk |
|
|
Lugnt, menade jag naturligtvis. Såg att du var lärare, så jag får väl hoppas att det inte är i svenska :) |
|
|
Och tomgång.... Nu är det banne mig mer sömn som gäller :) |
|
| Ska kolla viskokopplingen, och även bulten som håller remskivan. Mycket tacksam för alla bra tips! | |
opus |
Kolla om det kan vara servopumpen/nivåpumpen som raslar. Bukar tystna när man lyfter bakvagnen. Om nu kamkedjan är förlång så upplevs bilen slö på vissa varv men att det kan rassla lätt på tomgång. Ta ur den hydrauliska kedjesträckaren och kolla den. Har gått sönder på någon och spänner då kedjan klent. Sitter på höger sida strax ovanför AC pumpen. |
|
Inte för att vilja göra dig sömnlös men "sök" på kamkedja så har du läsning ett tag.Visst det går med en snikare o veva i en ny kedja men jag rekomenderar att byta rubbet i drivningen annars kan det se ut så här Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.