AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.980

Lös Bakaxel E46

Sida 2 av 3
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
AKN//

De byter båda sidorna, även om det skulle bara vara på en sida.
Grodan,
Det är väl på sin plats, men jag hade för mig att det var någon i den andra tråden som till ett mycket högt pris bara fick en sida bytt.

Jag har lite svårt att tro på att de skulle svetsa fel i två års tid utan att märka något.

Om balken byts ut blir väl båda sidor utbytta med automatik.

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Synd att något sånt här ska få kunna uppstå. Men är det inte så att BMW tar detta på goodwill då det är ett kontruktionsfel? Har för mig att jag läst om folk på forumet som gått det åtgärdat kostnadsfritt.

Men att låta bli att köpa en E46 pga detta problemet tycker jag bara e löjligt.. DMZ får det att låta som om att minst 3 av 4 E46or drabbas...

// Daniel
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Detta är inget som bara drabbat e46, även många e36:or råkade ut för detta, bl.a. min gamla 325-93

BMW CS #5206
Helt rätt Spajjjs, BMW skall stå för sånt här!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
AKN//

Det var den teorin de hade när jag lämnade in min bil. Detta är många år sedan, min 323-E46 var inte så gammal då, kanske 3 eller 4 år gammal när det hände, men importerad var den. Nej förresten, först frågade de mig lite skämtsam om jag hade buskört och bränt gummi, men sedan så sa de att det är fabrikatsfel och tyvärr så vissa "få" modeller av E46'or har det problemet.

Jag fick nya bussningar bak, på båda sidorna, eftersom bakvagnen i och med sprickan hade sjunkit och båda bussningarna rykt med där. Och de hade bytt elelr förstärkt båda sidorna. Så svaret som tidigare är att de fixar till båda sidorna.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Spajjjs //

Så här många år efter? har jag svårt och tro att de gör det. Hade det varit inom ramen av 5 år då skulle nog Goodwill gå igenom, jo längre år det går desto svårare blir det att få goodwill skulle jag tro. MIn bil var inte så gammal som sagt, men ändå fick jag vänta en vecka eller lite mer för att få besked om BMW skulle ta det på sig. Under tiden föreslog de att jag skulle låta bli att köra bilen. Men som tur, jag tackar BMW Sverige som fixade till det.

Efter det var bilen som ny igen. Sålde bilen 1 år efter, dock har jag via reg.nummer försökt spåra bilen och fick reda på att bilen har demonterats och avregistrerats?! Undrar vad som har hänt? Kanske bakvagnen lossnade helt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har för mig att den där grabben som DMZ länkar till fick sin reparation bekostad trots lite högre ålder på bilen. Kan tänka mig att det blir för mycket för ryktet att låta bli i det fallet. En ganska pinsam miss.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Om billigt pris och ej BMW verkstad automatiskt innebär fusklagning må så vara, jag blev nöjd med det utförda arbetet iaf dom åren som jag ägde bilen, jag tror även att den nya ägaren fortfarande är nöjd. (var väl 2 år sedan jag sålde den).

Om man räknar med att BMW tar 1000:- timmen för arbete så innebär 80k 2 veckors arbete för en gubbe.
Låt oss säga att det är två gubbar som gör arbetet så är det 1 veckas arbetstid.

Om nu inte dessa två gubbar hinner med att slita ner hela bakvagnen, kapa ur plåten enligt realOEM och svetsa tillbaka den, slipa/blästra och lacka, montera tillbaka bakvagnen.

förstå orimligheten i att betala 80k för att få bakvagnen fixad. för 80k så riktar man en rätt så rejält krockad bil.

Speca gärna upp vad som kostar så mycket med denna operation.

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Nu gjorde jag slag i saken och ringde till BMW och frågade. Värsta scenariot är om båda sidorna har släppt helt då måste förstärkningsplåten bytas. Riktpriset hos M-bilar i Västerås är 33k (som ej gör jobbet själva utan vidarebefodrar till Widells bilplåt).

För att få en exakt prisuppgift måste dom titta på bilen och avgöra vad som behövs göras.

//K
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
läskiga bilder/Filmer. Dags att titta till bakvagnen innan man ligger i diket med ungarna i baksätet!!!!

-:¤Robban¤:-
wh
6
whybdl
323i -85
Var igår på bmw verkstad med min 320-99 för en inspektion 2 då jag anar bland annat detta syndrom uppenbarades
Anm:
*infästning bakaxel/golv sprickor. bör fixas omg.
*lekage ingående axel bakaxel.

åkte av vägen ifjolvintras och smällde in högersidan nere i diket, blev inte några allvarliga skador utan kunde köra hem och invänta bärgaren, ett stag fälg och plastdetaljer byttes täckt av försäkringen.
så det kan vara svårt att bevisa att detta uppkom just då enligt bmw.

Alltså dom säger sig inget ansvar ta utan hoppas jag inte köpt bilen alltför dyrt och hänvisar mej senare till bilskadecenter.

varav jag då kontaktar dem och får detta svar,

""Det drabbade vänster fäste oftast men oxå höger fäste men det var mer ovanligt.
Det händer (enligt BMW) på bilar som körs hårt, har drag, lastas mycke, vid kraftiga växlingar eller har ej orginal chassikit (typ sänkningssats). Om din bil har körts med dåliga bussningar ökar det oxå givetvis påfrästningarna. BMW tog det på garantin under garantitiden men din bil har tyvärr passerat den.

Vi har inte gjort någon sån reparation hos om men kolleger söderut har gjort dom. Om sprickorna är större en 20mm
ska man om man ska göra det "by the book" en större reparation som tar 32,5 timmar (980kr timme) plus matrial.""
DMZ
whybdl: Jag kan endast beklaga ditt val av bilmodell inkl årgång. (sorry)

En annan tanke som slog mig: Hur hårt drabbade är E46 M3? här snackar vi om folk som drar järnet på bana, samt spinner loss på både ettan & backen om vartannat. Med en motor på drygt 300hk o mera? Jag menar om en liten E46 320 lyckas slita sönder golvet, vad kan då inte M3:an åstadkomma;-)) Eller är den så extremt extraförstärkt att inget händer oavsett hantering? Finns det någon drabbad M3 ägare?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
M3:an har väl särskilda momentstag som tar upp reaktionskrafterna har jag för mig. Orkar inte kolla realoem just nu ;)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
DMZ//

Problemet fanns bara på de tidiga E46'or 98-2000. Men mestadels bilar från 98 och 99.

rawsezx//

Priset är kanske sänkt nu pga de har blivit mer erfarna på området. Men det var svindyrt och låg kring de siffrorna för 5, 6 år sedan om man skulle lämna in bilen till de och betala kalaset själva. Men 33000:- är inte billigt heller.

wh
6
whybdl
323i -85
finns det något företag i sverige som säljer detta kit som turner har?

Länk
Varför inte tillverka ett eget "kit"? Vad jag kan se är det inte några komplicerade plåtbitar.
wh
6
whybdl
323i -85
Jo iofs så är det väl lite oförskämt dyrt 1300spänn för några plåtbitar och 2 bultar.
Men känns också som de vore rätt skönt att spara sig lite arbete inför det kommande "ingreppet".
då slipper man börja med och mäta och märka när väl allt är nedmonterat
Jo det är klart, färdiga bitar är bekvämt.
Turner verkar ju vara välvilla att skicka "world wide" Länk
Man skymtar t.o.m en svensk flagga högst upp. Frågan är bara vad totalkostnaden blir med frakt och allt?
jag hadde en 328 touring -00 januari, sänkt 18" 21000 mil. med samma problem. fick lagad, goodwill. dom hadde bilen i 2 veckor.
bara 1 sida blev lagad.
kostnader för mig 0 kr.
detta va 2007.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.