|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst lite på forumet om att bakaxeln kan lossna från golvet. Jag har en 1999 som känns lite lustig i bakvagnen. Tänkte jag skulle kolla fästena. Finns det någon bild eller beskrivning på var fästerna sitter. Kan man se fästena utan att hissa bilen eller plocka bort bakhjulen? | |
DMZ |
Det kan vara knepigt att hitta dessa sprickor, kanske just därför som Svensk bilprovning går bet på dem. Eftersom den lösa bakaxeln är ett stort problem även i utlandet, så finns det en film att ladda ned, om hur man upptäcker dessa sprickor. Hittar dock ej längre länken? kanske någon annan här som kan bistå dig med en länk. |
DMZ |
Hittade länken till slut, det var denna länk som fick mig att ta avstånd från all vad som heter BMW E46. "OBS!! VARNING FÖR SKRÄCKBILDER" Länk |
| OJOJOJOJOJOJOj.........skäms på er Bmw....Fattar inte hur man kan göra såååå underbara motorer o sen ha ett så uselt chassi.......!!!! | |
| Den där bilen har nog fått smaka på gasen ordentligt.På min Volvo som jag hade för länge sedan den sprack rakt av framför bakaxeln.Då var den riktigt spännande att köra:)Men den fick ju gå den också.Tror inte att det som har hänt med e46orna har varit med om normal behandling. | |
|
Ja verkligen skrämmande för man ju säga. Inträffar detta fel på samtliga E46 modeller? Känns som att det borde vara vanligare på de motorstarkare E46:orna. Finns det även på senare E46:or eller är detta en barnsjukdom? Typ att det va något som de fixade till en facelift eller dyligt? Jag letar just nu efter en M3:a och självklar kommer den att hissas upp innan köpet men frågan är ju då om man kommer att kunna se detta fel?! Mvh Jimmy |
|
|
Tråkig historia. Efter år 00 är det mer sällsynt sedan BMW förstärkte det drabbade området. Även E36 har haft liknande problem Länk |
|
|
På min 323 E46 fick jag spricka på vänstersida av bakaxeln. Sprickan kändes av först när jag hade bytt fälg storlek från 16 till 18. Bilen ålade sig och var riktig spårig så fort man kom över 100 km i timmen. Jag trodde först det var däcken och fälgarna, men som tur i oturen det var under samma vecka som jag hade skaffat nya fälgar och däck så hade jag även besiktningstid. Jag som hade gjort hjulinställning och allt för att trodde det var det eller som sagt fälgarna, men det visade sig att det var en spricka i bakvagnen. Besiktningkillen visade mig det och bilen fick givetvis underkänd. Sprickan var inte större än 5, 6 cm men påverkade körningen ordenltligt. Jag hade tur som fick goodwill av BMW och de fixade allt. En annan grej förutom att bilen ålar sig är att vid krypkörning, exempelvis när man ska köra bilen i garage så låter bilen som en dålig säng och det beror på att sprickan gör att bakvagnen sjunker något och då ryker bussningarna med. Jag kan säga att det är inte billigt att laga det själv, prioset ligger väl runt 60, 70.000:- Hela bakaxeln ska ut och byts med nya delar som senare ska härdas med skum och en massa andra grejer. |
|
|
DMZ: Läste dina grova påhopp på E46 i andra inlägg kan inte säga mer än att jag håller med dig fullt ut faktiskt. Riktigt skrämmande film.... Skulle man själv bli drabbad verkar det som det finns 2 alt. Antingen lämnar man in bilen till skroten eller säljer den i delar på blocket? Vem pröjsar 70 000:- för att få den åtgärdat? BMW M-POWER |
|
|
Jag har själv ägt en E46-99 med samma symtom. Jag sålde illa kvickt! näe skämt å sido. Dom släppte ner bakvagnen, typ två stora skruvar/bultar sedan så slipades det rent, dom tryckte upp bussningsfästet med en domkraft och svetsade underifrån. därefter demonterade dom ur bagageluckan, kapade upp hål för att kunna svetsa fast ovanifrån med förstärkningsplåt. Hela operationen tog väl typ 4-5 timmar minus torktid för lack, därefter så var bilen som ny igen. ps. jag betalade INTE 60-70k för att få det fixat. //K |
|
|
Sorglig läsning. Detta stora problem gäller alltså endast de tidiga E46:orna? Är det rätt tolkat? Någon som vet? Mvh Jimmy |
|
|
Ibland blir man lite trött på hur BMW låter allvarliga missar gå i arv till nästa generation. Det finns ju många exempel, fågelbadet vid tankpåfyllningen om än en mindre allvarlig grej. Hur kan man bomma detta på de första E46:orna om felet funnits på E36? Undrar hur kitet med dubbelplåtslösningen i AKN´s länk blir efter ett tag med salt och väta när man slipat plåtrent och lägger på nästa kaka?.. |
|
|
Låter det inget från bakvagnen typ när man kör över farthinder och dyligt om man har en spricka? //Jonas |
|
|
Sprickorna gäller infästningen till hjälpramen som håller bakaxel klumpen. Dessa infästningar tar upp hjulens/klumpens vridmoment vid drivning/motorbroms samtidigt som gummibussningarna isolerar karossen från klumpens ljud/vibrationer. Felet borde framförallt yttra sig mest vid gas-motorbroms på låga växlar. Genom att putta bilen fram och tillbaka med ilagd växel borde det gå att se/känna om bultarna (som går igenom gummibussningarna) rör på sig i förhållande till karossen, om sker är det troligen spräckt. Här en reparationsinstruktion från en tillverkare (samma som tidigare länk) av förstärkningsplattor: Länk Här syns tydligt lagningsförfarande. Att ta så gott betalt som det DMZ hänvisar till tycker jag är rent ocker. Att sedan enbart laga/förstärka en sida verkar mycket ogenomtänkt. Som Anders-72 säger om rost, det är nog känsligt med rost då det blir plåt mot plåt (som i instruktionen ovan), det vill till att rostskydda ordentligt. Det hade varit en snyggare lösning med en utbytesdel där man helt enkelt kapade bort en stor del av det ursprungliga fästet. |
|
| Utbytesdel BMW orginal som jag har uppfattat det från andra forum. 41117000246 | |
|
rawsezx// Fusklagning är vad de måste ha gjort med din. ;) Ska du få det ordenltligt så kostar det som jag nämnde via BMW. Till min beställde de helt ny bakaxel som de tog delar i från. Jag såg själv den nya bakaxeln när den hade kommit. |
|
| Varför skall bakaxeln bytas ut? Det är ju karossen som spricker. | |
|
Det undrar jag också. Kanske menas hela balken som rawsezx nämnde: Länk (16) Byts balken borde iofs båda sidor bli bytta och inte bara den ena det nämdes i den andra tråden tidigare. Att bort balken och sedan ersätta med en ny förstärkt vore såklart det bästa. Använder de skum som distansmaterial för att styva upp konstruktionen ytterligare tro? |
|
| Jag har också undrat över den där skumlösningen om det kan vara så att hela utrymmet mellan balken och upp mot bagagegolvet skummas (där de gjort två stora inspektionshål i filmen). | |
|
Hmm, kan skummet ha till syfte att dämpa eventuella resonanser. Är det materialutmattning på grund av egenresonanser i konstuktionen? Kanske BMW valt ett hårt stål för att kunna använda tunnare dimensioner. Lite vilda spekulationer, men man undrar ju. |
|
|
Vad jag hörde var att skummet skulle härda bakvagnen. Lite som lim. Orsaken till sprickan är fabrikat och det som jag förstod var att när bilen inne på fabrik under tillverkning rullar på band då är det robotar som svetsar och det som hände med de tidiga E46'or (98-2000) var att vissa av de där bilarna hamnade nån milimiter fel på band och då missade roboten att svetsa på rätt ställe och det resulterade i att det blev fel vikt fördelning och därmed spricka i bakvagsfästen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.