|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar jag vara ordentligt trött på min 525:a. För drygt ett år sedan började tomgången "fladdra" lite, strax efteråt blev den underkänd på besiktningen pga skyhöga värden. Lämnade in bilen på verkstad (Bosch service) där dom bytte katalysatorer och lambdasond (6500 kr) varpå bilen gick igenom besiktningen. Ett halvår senare börjar bilen bluddra igen, så jag åker tillbaka till samma verkstad, där dom byter lambdasonden igen. Vid nästa besiktning var avgasvärdena i taket - tillbaka till verkstaden där mekanikern säger att problemet beror på kondensvatten i systemet, han hade tömt ut över 5 liter(!) genom att borra hål. Orsaken till problemet är enligt honom stora mängder kondensvatten som förstör katalysatorerna och lambdasonden, och uppstår på grund av kortkörningar i kombination med att kattarna sitter alldeles för långt bak på bilen och därmed inte blir tillräckligt varma. Han bytte lambdan igen, bad mej köra bilen riktigt varm så att han kunde mäta upp kattarna igen, vilket jag gjorde, och han mätte värden som var OK, så jag bokade besiktning igen. Idag var jag och besiktade, och alla värden utom lambda var flera hundra procent för höga. Till saken hör att katalysatorerna han monterade, och även de som satt på bilen när jag köpte den, är av "universaltyp", och troligen inte klarar av att bli av med vattnet (enligt honom). Vad ska man göra? Kan det vara så enkelt att nya originalkattar löser problemet? Det får väl bli begagnade i så fall, men jag är inte så sugen på att köpa sådana utan att det hjälper mer än några veckor .. Någon som har några tips? Är detta ett vanligt problem på dom här bilarna? Jag är väldigt nöjd med bilen i övrigt, vore extremt tråkigt att behöva sälja den till skrotpris bara för det här.. | |
|
Kan det vara en spricka i topp som släpper in kylarvatten ? Det är väl lätt hänt om det blir en spricka mellan kylkanal och avgasventil, I såfall borde den dra vatten också... Bara några funderingar. |
|
| Hm .. borde inte motorn gå dåligt jämt isf? När han har tömt avgassystemet på vatten och det sitter en ny lambdasond där så går den helt perfekt. Jag tror inte att den drar kylarvatten heller, och även om den gör det så rör det sig definitivt inte om några mängder som motsvarar de som har tömts ut från avgassystemet. | |
|
5 liter låter mycket, det är halva mängden som ryms i bilen, om du hade 5 liter kondenscerat vatten i bilen så måste det komma från nånstans, jag hade inte ens så mycket på en bil jag hade efter byte av topplockspackning. Måste bara fråga har du sett att värden har vit åk när du var hos meken eller sa han bara det? Du borde se att det försvinner kylvätska från expansionskärlet det kan inte bara dyka upp 5 liter sådär från nån annanstans. Hur ser oljan ut. mycket märkligt måste jag säga. Har han kört en diagnos på bilen? |
|
| Har du sett att värden varit ok skall det stå? | |
| delorian: Nä, jag har ju inte kontrollerat att värdena verkligen var OK, men jag litade på honom när han sa det. Jag vet inte vad han skulle ha att tjäna på att ljuga om det. Det är en Bosch-verkstad, för övrigt. Jag glömde nog skriva att han bytte olja också vid ett av lambdabytena eftersom det var en massa bensin i oljan. Han har kört diagnos också, inga fel förutom avgasreningen. Det stod nåt om lambda där också tror jag. | |
| Hur slutade detta? Har nämligen nästan exakt samma problem som du. Perfekt ambdavärde, kassa avgasvärden och massa kondens i systemet bak! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.