AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.886

M30 går inge bra efter trimning

m5race
hej!
Har trimmat en m30 lite granna med catcam 284 graders, extractor, planat en tiondel och portat lite granna.. Nu är det så att den går illa på tomgång missar lite granna på en cylinder när den är kall sen går den på alla sen kan tomgången sjunka när den är varm så den stannar. Och vid acceleration så går den rent ibland men oftast så är det som det bryter bränslet vid 4000 å kommer igen vid 5000. Måste man ha ett annat chip till den kammen för att den ska gå rent? Har funderat om det kan vara fördelaren men måste ju då bort med kylaren eftersom den sitter i en e30. Nån med förslag?
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har du ställt in kammen rätt, d.v.s, mätt upp insugsventilens lyft vid Ö.D. enl kamtillverkarens specifikation? Allt annat är en grovinställning speciellt med tanke på ny kam och planad topp.

Har du luftat kamkedjespännaren?

Har du tagit kompressionsprov? Kan ju vara som så att en eller flera ventiler inte är täta.

Har du kollat eventuellt läckage vid spridarna?

Alla slangar hela?

/Johan

m5race
Kammen kan väl bara ställas på ett vis så länge man inte köper ett ställbart kamdrev.. Luftade aldrig kjedjespännaren eftersom jag aldrig tog lös den men borde kanske ha gjort de.. Ventilerna är inslipade och tätheten kontrollerad. spridarna har jag ej rört men tror inte dom läcker men ska kolla de. Jag har nu gjort ren fördelaren bytt stift igen provat en annan lmm och nu går den betydligt renare men vid belastning så får den inte nog med soppa märks tydligt på dom högre växlarna och stiften blir vita. Ska införskaffa en ställbar btr så jag kan se vad pumpen klarar för det är en vanlig 325 pump så den kanske tappar tryck vid acceleration? Måste ju veta om den klarar att pumpa innan jag åker å mappar..
Ch
82
Chylle
Bmw 325 ix Touring 1989
Bmw 320 i Touring 1989
Bmw 745 i turbo Executive 1986
Bmw 745 Turbo 1983
Hejsan, ursäkta att jag bryter mig in i detta forumet men jag har en fråga? Jag har en e30 325 från 1989 och ska lägga i en m30b35 från en 535 12v 1992 , kan du hjälpa mig med tips om det är ngt som behövs speciellt för att få den att passa i e30:n? Kunde du använda din gamla låda så att du slipper byta kardan mm, likaså med motorfästena?

Är tacksam för svar.

Mvh
m5race
Motorfästena måste du byta finns att köpa på e30.de lådan är tagen från en e28 du kan inte använda din nuvarande.
Ch
82
Chylle
Bmw 325 ix Touring 1989
Bmw 320 i Touring 1989
Bmw 745 i turbo Executive 1986
Bmw 745 Turbo 1983
kan man använda lådan från e34 535:an , måste man specialanpassa en kardanaxel eller finns det någon som man kan använda direkt. hur blir det med elen, kan man använda sig av orginal stam och databox?

tack för hjälpen
bm
33
bmw02touring
635csi Alpina B9
Jag skulle gissa på att du har satt ditt kamdrev 1kugg fel. Plocka bort ventilkåpan och kolla hur kammen står när du vet att motorn är i öd. Känn med en skruvmejsel i tändstiftshålet på 1a cyl.

mvh
Niclas

b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Håller på med samma operation som dig m5race just nu,har fått hem cat kammen och chip,nya vippor samt blockpackningen.
Demonter just nu insugg mm.toppen lyfts av imorgon.

Kan va som bmw02touring beskriver att ett kugg felar,har gjort dom här toppdemontereringar/monteringarna ganska ofta(ej dom senaste åren)
och symptomen liknar ett kugg fel syndromen
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Håller på med samma operation som dig m5race just nu,har fått hem cat kammen och chip,nya vippor samt blockpackningen.
Demonter just nu insugg mm.toppen lyfts av imorgon.

Kan va som bmw02touring beskriver att ett kugg felar,har gjort dom här toppdemontereringar/monteringarna ganska ofta(ej dom senaste åren)
och symptomen liknar ett kugg fel syndromen
m5race
Har fått den att gå renare nu efter att jag gjort ren fördelaren men den går inte hundra än men det beror nog på att den inte får bränsle efter kammen. Den går även för snålt så stiften blir vita, behöver nog snarast att mappa lr köpa ett chip som du gjorde b2600, hur monterar man de??? Ska kolla igen så att kammen verkligen står rätt men jag snurrade motorn flera varv innan provstart å då stämde de. Jag trodde inte att det var möjligt på den motorn att ställa ett kugg fel utan att kröka en ventil..
m5race
Kan hända att min kamkjedjesträckare är slak eftersom jag aldrig luftade den men hade ju åt andra sidan aldrig bort den.. Måste kolla upp de imorn. Har åkt ett par timmar på isen med den, mycke kul:)
bm
33
bmw02touring
635csi Alpina B9
Vet inte vad du har för kolvar i din m30, men på m10 så går det att köra med en kugg fel. host host en kompis kompis kusin har lyckats med det. hmm, då gick bilen som din.
Verkar konstigt om din 284gr kam skulle göra så den gick snålt, det är ju en rätt snäll kam.

b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

m5race

Ang chippet så ska det väl lödas fast.men jag har hört att till vissa motronic är det bara att rycka ut/trycka i chippet

Om det nu ska lödas så har jag ringt till en gammal-löd polare(tyvärr har han inga verktyg för detta kvar)men på expert i sunne jobbar en snubbe som kan dessa extrem lödningar så den biten ska inte va problem om man nu får kontakt med denne.

Jag var lite nyfiken så jag plockade isär en L-jetronic box(528i m30b28) och spanade lite,där fanns bara massa små ic-kretsar inte ett dugg lika motronicen med stora chippet(ic-krets)
m5race
Okej! Jag ska nog beställa de chippet tror jag hade ju varit bättre att mappa men har hört så mycke dåligt om halvarsson så dit vill jag inte åka. Finns annars en Trond i Norge som är riktigt duktig tror han finns i konsvinger. Ska det lödas så får man kanske gå in på expert å höra då.. Vore intressant om du kunde provköra innan du monterar chippet för att se skillnaden..
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Det finns mycket snack om halvardsson man hört genom åren.både plus o minus.
Jag tror du ska beställa chippet jag köpte för detta var tydligen rätt optmerat för våra trimrecept.Jag demonterade toppen igår(fan ta dom 2st inre/undre muttrarna under insuget),rycker ut axeln idag mm.
Blir nog en provtur utan chippet när monteringen är klar,men det blir nog inte på ett par veckor.har dessutom fått nys på ett hartge extraktor som jag kommer att vänta på om jag köper det.
m5race
Får nog bli det chippet! A det är trångt och ännu trängre i e30in.. Jag har monterat hartge grenöret passade fint men var tvungen att sätta på de innan jag lyfte på toppen, trångt som fan. Satsa på avgasbandage isf ångrar mig att jag inte gjorde de för det blir väldigt varmt. På lördag blir det isåkning på skacktjärn kom gärna dit med en lekbil:).
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

He he,har nog ingen bil som hinner bli klar te helga tyvärr!
Men varför inte inte bösa runt med 7an på isen,det vore kanske skoj men lite väl bränsleslukande tror jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.