|
|
|
|---|---|
|
Blir väl fint med lite fransk comfort... Länk Tyska biltillverkaren BMW söker nu ett närmare samarbete med franska PSA Peugeot Citroën. Enligt den franska tidningen La Tribune besökte en delegation från BMW den franske presidenten Nicolas Sarkozy i slutet av januari för att diskutera ett närmare samarbete mellan bilföretagen. Franska regeringen vill gärna se en ny typ av samarbeten, uppger källor som har insyn i diskussionerna till La Tribune. I höstas förutsåg Fiatchefen Sergio Marchionne att flera stora biltillverkare kommer att söka samarbeten eller fusionera under de närmaste åren som ett resultat av fordonskrisen. /Udo Dirkelsniff | |
| Vad kul, kanske de återupplivar 2CV och förser den med M-sportchassi :) | |
| 2cv med m-motor :P ja drömma kan man ju alltid hehe.. tror att samarbetet rör mini väldigt mycket | |
|
Tror bmw tjänar mest på en blivande fusion. Se bara på kvaliteten som Citroën har jämnfört med bmw,för att inte tala om prestandan.... |
|
|
Alex84: En modern Citroën går inte sönder mer än motsvarande BMW, BMW har dock en bättre organisation som inte strular utan i regel löser problemen snabbt och enkelt. Sen ska vi nog inte prata om BMW:s rostproblem... k1mzo: Rolls-Royce hade, om jag inte är helt ute och cyklar, i vissa tidigare modeller gashydraulisk fjädring av samma typ som Citroën har haft på somliga modeller sen ID/DS som kom på 50-talet. BMW har ju redan idag samarbete med PSA-koncernen (Citroën och Peugeot), 1.6-litersdieseln som sitter i Mini är t.ex. PSA:s verk, och både Citroën C4 och Peugeot 207/308 finns med bensinmotorer som utvecklats i samarbete med BMW. /Masten |
|
|
k1mzo: Menar du Rolls-Royce eller Citroën? Jag är inte så bra påläst om RR så jag vågar inte svara på det, min gissning är dock att de har traditionell fjädring och stötdämpning. Citroën har kvar gashydrauliken på C5 och C6. /Masten |
|
|
Stämmer bra det att RR hade lånat gashydrauliken från Citroën till bakaxeln på sina modeller ändra fram till 80-talet. Den gashydraulik som idag återfinns på C5 och C6 skiljer sig radikalt från den gamla goda tiden med CX, XM, BX och Xantia genom att det sitter en elmotor som driver en hydraulpump vid varje gasklocka jämfört med en central pump driven av motorn. Är själv en gammal Citroënfreak så :) //Daniel |
|
|
toksmurfen: Sitter det verkligen en pump vid varje gasklocka? Att pumpen är elektrisk från C5 och framåt visste jag om, men det är väl en gemensam pump som sitter under huven? /Masten |
|
|
Masten: Så som jag fick det förklarat för mig så var det så, men jag kan självklart ha fel... ska kolla upp det lite närmre :) //Daniel |
|
| sitter det inte BMW motorer i en del Peugeot redan? | |
|
Masten: Jag var inte sarkastisk när jag kommenterade i tråden. Vill bara säga att Citroën visat genom Sebastian Loeb att bilen är otroligt potent jämnfört med andra märken. BMW har massor att lära av Citroën både gällande rostproblemen ock givetvis även driftsäkerheten förövrigt. |
|
|
Alex84: My mistake, läste ditt inlägg lite för snabbt :) CiM: Peugeot 207RC har samma turboladdade motor som Mini Cooper S, tror det är samma som även återfinns i 308 och Citroën C4. /Masten |
|
|
Skulle kanske kunna bli ett fruktbart samarbete. En gång i tiden hörde Citroën till dom mest innovativa biltillverkare. Har alltid drömt om en Gris Palladium DS 23IE i perfekt skick :-) |
|
| Det BMW skulle må bra av är att köpa Volvo av Ford. Att dom har ett intresse i en billigare bil är helt uppenbart när man ser deras försök med Rover en tid tillbaka. Tror att det skulle kunna bli ett väldigt bra och givande uppköp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.