AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.885

Åsikter om Z4 Coupé 3.0si ?

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag funderar på att köpa en lätt begagnad Z4 Coupe 3.0si om 1-2 år. Jag tycker den ser häftig och lite speciell ut. Den är även ovanlig på vägarna. Blir nog en klassiker i framtiden :)

Hur är Z4 3.0si Coupé att köra? Känns som 265hk räcker gott och väl, visst är det bra drag i dem?
Hur mycket dricker den vid normalkörning, gå det att komma under litern?

Allmänna åsikter om bil och motor uppskattas.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
z4 coupe är en trevlig krabat, i synnerhet med 265 hk spisen...
Relativt ovanlig bil och kraften räcker både till och känns närvarande under inspirerad körning. Dessutom är bränsleekonomi och annat ovidkommande helt Ok för att vara en sportbil!

Betvivlar dock att det kommer att bli en klassiker (lite likt Z3 coupe) men för all del en ovanlig bil.
Är dock imponerad över din strategiska plan... "om 1-2 år".....

Då kanske du sitter där med 3 ungar och en småfet kärring som ropar KOMBI!!!
;-)
Hehe, snacka om framförhållning! =) Vad har du för budget då du räknar så pass långt in i framtiden - kanske lite roligare att satsa på en z4m coupe då i stället..?

Vidare har jag, likt Dorfmeister, svårt att tro att z4 coupe kommer att bli en klassiker då den är lite för generell för att den skall kunna erhålla status som klassiker - därmed inte sagt att bilen är intetsägande eller på ngt sätt full/tråkig. Tvärtom. Jag var väldigt imponerad när jag testade en z4 3,0;a - den upplevdes som modern och r e l a t i v t rapp, dvs. precis så som den ska vara. Jag förordade dock lite större motor varför en z4 m coupe hade varit det optimala valet i framtiden. Men ett sådant val ligger, för min del, alldeles för långt in i framtiden för att jag skall kunna sia om det... =)
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Anledningen att jag inte kan köpa nu är att jag behöver fyra sittplatser i bilen. Vi är et gäng som samåker och då går det inte med endast två sittplatser. Företaget jag jobbar på flyttar till min hemstad om 1-2 år and VOILA, en skoj liten Roadster fungerar och jag kan förgylla en liten dröm om att äga en riktig busbil. :)

Ska det bli en M-bil ja då blir det säkerligen en långmilare för 300 papp. Jag har hittat tre stycken lågmilare Z4 för runt 300.000 kr men då är det 3.0 :an.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Just det ja, alternativet är Scirocco 2.0T för samma peng men man är ju sugen på just en BMW.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag är en person med framförhållning, har alltid varit så och jag brukar förverkliga saker som jag sagt förut.
Visst har man kanske ungar då men det får man ta då, annars får det väl bli Scirroco.

Och grabbar haka inte upp er på ordet klassiker ;)
Okej, jag förstår! =) Oavsett vad hade jag satsat på en z4 m coupé om jag varit i din sits.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En mycket trevlig bil...Den är rapp och go-cartkänslan är påtaglig framförallt om man som jag är van vid 5-serien. Härligt motorljud som det (medvetet?) tränger in mer av in i kupén än i t ex en E90.

Provkörningen av en sådan för 1,5 år sedan var faktiskt den största bidragande faktorn till att jag någon månad senare köpte en M5 E39...
Låter kanske långsökt men efter att i många år kört större automatväxlade komfortabla bilar så märkte jag vid denna provkörning hur mycket jag saknat en körglad manuellt växlad bil och då familjesituationen inte direkt tillåter något tvåsitsigt med minimala utrymmen så var en M5 ett mer praktiskt val.

Det enda negativa med Z4 Coupé är om man som jag är lång (195cm) för mitt högerknä och instrumentpanelen kom inte riktigt väl överrens...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.