|
|
|
|---|---|
|
Som jag redan tidigare avslöjat sitter std-stereon i min bil och enl. åf kostar det stora pengar att uppgradera systemet till HiFi så då är det lika bra att byta bil. Jag trivs för övrigt mycket bra med min mörkgråmetallic bil, svart skinninredning och mycket mycket annat som är bra, utom ljudet i stereon när man verkligen känner för att digga på högre volum. Bilen har sportstolar och är mycket skön. Stötigare än jag är van vid, troligen Runflat-däcken kanske? Sen är det ju en sportigare bil mot de jag vant mig vid, mestadels Mercedes, Citrën Xantia -01 och C5 från -02 samt Avensis från -06. Denna stötighet kan jag leva med och det är ju en sportbil jämfört med de tidigare (MB E320 CDI från -05, en stereo som var i klass dem jag har nu, mariginellt bättre möjligen (man måste dock jämföra i promillehalter hur mycket bättre den var, men klart bättre! Toyota Avensis från 06 som hade en stereo jag var NÖJD med, konstigt nog...Samma i Citroënarna var ljudet toppen med mer bas och register som tillät de flesta musiktyper. Jag kan bara digga musiken fullt ut i bilen, älskar de stunderna i Toyotan, och även, men mindre i E320 CDI:n (w211) från MB. Bor i lägenhet nämligen med känsliga grannar så kan aldrig brassa på i lägenheten trots enorma resurser, blir hörlurar där konsekvent :-( Nu är de stunderna förbi tyvärr och ljudet är bra att lyssna till radio på och radiomusik på låg volym. Dyker det upp en bra låt så är det ingen idé att höja volymen, man blir bara arg och besviken då musiken förstörs av den bristfälliga ljudåtergivningen med högre volym, speciellt basen låter som ett par Knutsson 10W som gör sitt bästa! OK, kanske överdriver en hel del men min musik kräver inget finlir, utan de behövs kraftig och djup bas... Hur ska jag göra för jag vill helst inte byta bil, isåfall ska det ramla ned ungefär en av mina älskningsfärger, den blåmetallic BMW har (På M5 heter den väl xxx-blå?) eller svart BMW 530/535i eller xi i famnen på mig med Logik7 som vill göra en bra affär med mig, helst med ett prismässigt starkt erbjudande. Min har Dakota svart helskinn och då kanske den ägaren uppskattar detta mer än en Logik7? För mig är skinnklädseln och telefonförbredelsen mindre viktig än en bra stereo. Men i övrigt är jag helnöjd med färg, motor, förbrukning, motorljud (även om jag väldigt gärna även velat få mer rått raksexarytande ur den... Dock en annan diskussion där man behöver en massa klöver... Vad ska jag göra? 1. Ska jag ta reda på var alla sex högtalarna sitter, hur svårighetsgraden är att själv komma åt den för att byta ut dessa till de "maxhögtalare", som passar BMW:s standard stereo och beställa sådana? Detta låter som klokast och billigast. Orkar standardförstärkaren jobba med större högtalare och jobbet inte är så struligt och jävligt så har jag alltså ett spännande jobb till veckan. 2. Ska jag hämta den tuffa JBL-baslådan från HiFi med 2 st 12" basar som fick försäljaren att skratta om jag monterar in dem i kombin. Vad han inte visste då var att originalstereon saknar lågnivåutgång, så strömmen måste tas från (en eller båda bakhögtalarna (annars blir väl ljudet mono?). Batteriet sitter väl någonstans bak i E61:an så det borde va enkelt att dra direktplussen och sådant. Frågan är vilket slutsteg man då måste använda då lågnivå saknas. Vilket är enklast, mest ekonomiskt och ger bäst resultat? Kanske en kombination av båda, alltså uppgradera högtalarna och sedan baslådan? Frågan är nu om någon kunnig inom bilstereoljud kan ge tips, vägledning och förslag. Var sitter originalhögtalarna, vilka mått kan de tomma hålen få plats med för andra högtalare. Ska stolarna skruvas bort fram? Baksätet bak eller sitter de i dörrarna alla 4 och 2 under framsätena? Vilka högtalare kan sedan beställas? Storlek och watt, fabrikat etc. Jag tror de smartaste vore att börja med att byta ut alla högtalarna om förstärkaren orkar... Nån kunnig kanske vill vara hygglig och hjälpa mig få bättre ljud, framför allt bas i BMW:s standardstereo-modell i en E61:a? | |
|
Snacka med BRL, Backe, eller någon av de många som erbjuder sina tjänster att förbättra ljudet i din bil... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Skit i baslådan till en början, det kommer som absolut sista åtgärd när du är nöjd med resten. I ditt fall låter det som att dina krav på resultatet kräver att du byter samtliga element och även skaffar separata steg att driva dessa med. Ang elementens placeringar, se Länk Kan tillägga att samtliga mellanregisterelement är 4" original, men att vissa 5,25" passar utrymmesmässigt i dörrar. Finns dock ingen direkt anleding till att använda större än 4", då midbasen ändå återges av elemnetne under stolarna. En variant hade varit att endast byta elementen, men det låter som att det inte skulle vara tillräckligt bra, huvudenheten driver hela rasket i std-systemet och det är inga vidare strömstyrkor den är kapabel till. Ang förstärkeriet i din std-anläggning så har jag inte läst om någon som plockat ut bra lågnivå direkt från huvudenheten, enklast är istället att använda en erkänt bra hög/lågnivå-konverterare och sedan vidare med signalen in i seperata slutsteg. Hör även efter med Svesam här på forumet, han har gjort exakt denna operation i sin E61a. Som basar under stolarna hade jag använt earthquake sws-8 , pga att de i praktiken är gjorda för att passa direkt i fästet i bilen utan större mod. Länk (stolarna behöver ur, ja) Hur du än gör kommer du definitivt behöva minst ett separat slutsteg till basarna under stolarna, annars är det ingen som helst ide att byat dessa, och om du inte byter dessa är det ingen större mening med att byat övriga element, då hela elementarsenalen i std-paketet håller extraordinärt dålig kvalite. |
|
|
Som HFR så korrekt skriver är detta en operation som jag gjort. Det är ingen lätt match... Till att börja med, ut med alla orginalhögtalare. De är SKRÄP !! Vart de sitter i din bil är skitlätt. 2 i dörrarna fram, två under stolarna och två i taket bak. That´s it... Orginalstereon är dessutom bara att glömma som drivkälla till några basar... Det pallar den inte. Externt steg gäller alltså. När det gäller steg och lågnivå osv så är det läge att skaffa ett steg med inbyggd hög till lågnivå omvandlare av hög kvalitet. Själv använder jag JL-Audio som funkar utmärkt. Ström plockar du direkt från batteriet bakom högra luckan i bagaget. Glöm inte att säkra av steget så nära batteriet som möjligt. När det gäller basar så var jag inne på ett par earthquake till en början men jag ångrade mig eftersom det faktiskt inte passar exakt i korgen under stolarna utan man måste modda lite för att få det tätt osv. De basar jag använder från tyska Audio-System passar däremot exakt i befintlig korg. De pumpar dessutom på duktigt. Du kommer inte att behöva någon baslåda i bagaget om du inte ska spela sinnessjukt starkt. "På köpet" med mina basar så kom det ett tvåvägs system med 4" mid, diskanter och delningsfilter. Det kompletta systemet heter Audio System Xion 200 BMW. Det jag saknar i mitt system är klariteten i främst mellanregistret. Jag har krispig och fin diskant och köttig bas men mellanregistret lämnar lite att önska. Glöm inte att budgetera för kablage av god kvalitet. Det går åt en del innan du är klar. Har då moddningen varit värd att göra? Tveklöst ja!! Om alternativet är att byta bil. Kommer jag någonsin att köpa en BMW med standardstereo igen? Aldrig !!! I min nästa BMW kommer det att sitta Logic7 eller individualstereo. Lycka till!! |
|
| Som slutsteg går det även att använda DLS Reference och performance slutsteg, de har högnivå ingång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.