|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Lövet: Vad menar du med att bagageummet på Golf bara är en bråkdel så stort som S40? S40 har 404 l och Golf 350 l , sen är luckan betydligt mindre på S40. | |
|
Det är väldigt mycket kortare på Golfen, så om du inte ska lasta över ryggstödskanten blir det effektiva utrymmet minimalt. Att luckan är mindre på S40 är ingen tvekan. ______________________________ //Lövet |
|
| Då kan man ju vända på det och säga att det inte går in speciellt stora prylar i S40:n eftersom bakluckan är som ett brevinkast. | |
|
Bagaget är 93 cm långt i S40 mot 81 cm i Golf. Fäller du baksätet blir det 163 cm i Volvon mot 144 cm i Golfen. Den som eventuellt funderar på att köpa en S40 AWD bör tänka på att golvet i bagageutrymmet blir runt 10 cm högre då pga bakaxeln. ______________________________ //Lövet |
|
|
83 resp. 158 cm på Golfen för att vara exakt... Hoppas du har dragkrok på S4:n så du kan hyra släpkärra när "tjock-tv:n" skall till tippen bara... ;-) |
|
|
Mina siffror kommer härifrån och gäller Golf generation V: Länk Dragkrok har jag men den har aldrig behövts användas. När det blir fjällresa lite senare i vår är jag helt övertygad om att hela baksätet kommer att fyllas med bagage. ______________________________ //Lövet |
|
| Nu var det Golf VI vi diskuterade... | |
|
För 150.000 blir det ingen Golf VI på ett tag ______________________________ //Lövet |
|
|
Läst tråden... Ekonomiskt sett så skulle en ny Golf VI enl. tidigare exempel (ca. 180´) kosta ungfär samma att äga som en beg. S40 för ca, 150´. Det är vad jag skulle anse som bästa köp i denna klassen. Golf kostar från 166900:- exkl. rabatt... |
|
|
Bästa köp i klassen måste väl ändå vara Skoda Octavia i så fall. Där får man ju en flång ny för runt 150´. (De är väl Golfgrejor den?) ;) Men vill man ha lite körglädje får man nog välja något annat... |
|
|
Nja... Octavian är betydligt mer högljudd, har stötigare fjädring och något sämare detaljkvalitet. Den är faktisk inte mycket billigare än Golf heller. Prioriterar man ett stort bagage så är den naturligtvis bättre. En likvärdig Octavia TSI 122 som tidigare nämd Golf går på 192200:- (176824:- med (8% rabatt). Ungefär detsamma m.a.o. Men visst är Octavia en schysst bil det med. Dock med sämre komfort än både Golf och S40. |
|
| har kollar runt lite och sett att man kan hitta 318-320 e90 2005-2006 för ca 150 000kr,,, inga välutrustade bilar men med utrustning som passar mig mycket väl..hur man än vrider och vänder på det hela så tror jag itne att jag kommer bli nöjd så länge det inte blir en bmw:P | |
|
E90 320 är en ytterst trevlig bil som åtminstone jag skulle välja framför en Golf alla dagar i veckan. Länk Länk Länk Länk Verkar knappt skilja något mellan 320 och 318 och då skulle jag välja 320. En sådan med runt 10.000 mil är inte alls fel att åka i. ______________________________ //Lövet |
|
| Då vore ju en 325 ett betydligt bättre val. Inga som helst problem att hitta en med vettiga mil och utrustning för 150´. Märkligt nog verkar säljarna på Blocket tro att man kan få lika mycket för en 320 som en 325. | |
| Länk hittade denna men verkar sakna multifunktion på ratten.. känns lite billigt och tomt utan det | |
|
320 med xenon, multiratt osv får du för 130', hittar inga intressanta 325or i närheten av de pengarna. Länk Det skiljer i alla fall 20-30 tusen mellan 320 och 325 begagnat således. ______________________________ //Lövet |
|
|
Denna verkar ju vara trevlig.Sv-såld med navi,rätt ovanligt. Länk |
|
|
Helt klart ett trevligt ex ______________________________ //Lövet |
|
|
bmw_jerry: 325 -06 som gått 4000 mil för, säg 150´ är ett bra pris. Jag hade hellre prutat lite på utrustningen och köpt en 325 istället för en 318/320. Jag menar, att köpa en 320 som är ett år äldre och gått det dubbla för 20´mindre är knappast vettigt. Man får ju räkna med att en 3-serie med 4-cyl. motor blir ganska svårsåld också. Lövet: Vad är det som är attraktivt med de bilar du länkade till? Snålt utrustade och relativt långmilade allihop. En S40 med xenon och multiratt kanske anses som välutrustad men knappast en 3-serie. M.A.: Kollade på den, verkar vettig, synd att den verkar sakna sportstolar. |
|
|
Länkarna illustrerar prisläget på 318 och 320 i förhållande till varandra och visar att prisskillnaden är minimal. Snålt utrustade och långmilade är de för att det är den enda du får tag i det prisläget. När det gäller E90 320 så är de flesta ytterst sparsamt utrustade och det är inte ovanligt att de saknar farthållare, automatisk klimatanläggning, lackade lister osv. Den genomsnittliga S40n är mer utrustad än den genomsnittliga 320n om du tittar på blocket. ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.