AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.815

volvo s40

Sida 2 av 4
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En ny Golf TSI är definitivt en betydligt bättre bil än en begagnad S40 med någon av Volvos trötta och törstiga "snålmotorer".

Eftersom bmw_jerry tycker att en ny bil alltid är en ny bil så rekomenderade jag en bra bil för ungefär de pengar han pratar om. Vill man ha en ny bil för under 200´ så är nya Golfen, enligt mig, det absolut bästa man kan få. Har man inte provat den så tycker jag absolut man skall göra det.

Om man skulle göra en rättvis bedömning mellan en ny Golf och en ny S40 så skulle man kunna jämföra ovanstånde Golfexempel mot en S40 2,0 Kinetic. S40:in blir då ca. 40´ dyrare och har lik förbannat en tröttare och törstigare motor. Volvon blir dessutom dyrare att äga.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
BMW_Jerry,härligt att se att hjärtat börjar ta över.
Kanske en hyffsat ny 1-serie?
Länk
Eller 320d
Länk
behöver ju itne vara helt ny men så ny som möjligt..
M.A : är riktigt sugen på en 1-serie men vill ha facelift och då stiger priserna lite..
den andra bilen du länkar till är touring..
en ny golf är ju helt klart ett bra val men då hade jag nog tagit en ny 1-serie.. man kan ju få ganska fina 116 för samma pengar..
Mini Cooper S är ju hur goa som helst;
Länk

Hårdpruta på en etta med facelift;
Länk
tvesovla.. ett krav är den stora ac-n och multifunktionsratt
Länk denna är isåfall bättre
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur mycket utrymme behöver du? Om du tittar på en S40 av utrymmesskäl finns inte en chans att du kommer klara dig med en 1-serie eller Mini Cooper. Dessa bilar kommer att upplevas som hälften så stora. Golf är ungefär lika stor i kupén som S40 men har bara en bråkdel av bagageutrymmet.

Jag åker S40N T5 AWD och är ytterst nöjd med det. Jag kom från en 530 -02 och upplever Volvo som mycket mera levande chassimässigt. BMWn var mer avdomnad och betydligt långsammare i rörelserna. Jag har dubbelglas och automat vilket sänker ljudnivån till en nivå som är ytterst behaglig, klart tystare än min brors E46 320 -05 exempelvis eller min fars A4 2,0 TDI Quattro 170.

Just 1,8F motorn är tyvärr Guds straff för miljöförstöringen för både ljud och prestanda är hemska i bilen. 116i är dock ÄNNU värre och drar dessutom så mycket bensin att det är fånigt. Jag har haft flera som hyrbil och de ligger kring 0,9 lit/mil blandad. Pinsamt dåligt för en så slö bil.

Mini Cooper är den roligaste framhjulsdrivna bil som skapats men som transportmedel är den hemsk. Pytteliten invändigt, dåliga stolar och väldigt bullrig.

Jerry; Ok, tänkte bara att bilen i "min" länk låg närmare 150´... Sedan kan jag inte annat än att hålla med Löfgren ang. 116 - en otroligt orkeslös bil som heller inte är särskilt bensinsnål sett till (den uteblivna) prestandan. Dock har jag aldrig ägt den uppgradera varianten varför jag inte kan uttala mig om hur bilen ter sig med de nya extra hästkrafterna...

Angående Mini, borde den passa dig relativt bra - med tanke på att du är en student och nyttjar bilen vid resor mellan hemmet och LIU? =) Iofs. vet jag inte om du är i behov av ngn komfortvagn vid längre resor men jag uttalar mig utifrån det jag vet... =)
det tblir en hel del resor mellan linköping-eskilstuna samt hemmet-liu som du säger.. behöver inte så stor bil men vill itne ha en alltför liten.. 1-serie eller 3-serie hade ju varit perfekt men det finns ju en gränns för vad det får kosta.. har provköt 118d och tycker att den gick ruskigt bra och snålt men dem kostar ju också därefter... har ej provkört en 116 men den nya motorn ska väl inte vara så törstig och slö??? är itne ute efter en raket utan något som är kul och samtidigt går snålt.. har ägt en 320 e46 och den var perfekt för mig.. saknar faktist e46:an väldigt mycket så en sådan vore ju heller inte fel, går ju att få faceliften till bra priser. anledningen till att jab blev lite sugen på s40 är som sagt att jag hittade 08:or för 140000-150000kr och det lät som ett bra pris för en nästan ny bil...
vad tror panelen om bmw 118 förresten?? är den lika tråkig och slö som 116??
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har bara kört den nya med 143hk. Med tanke på hur tråkig och karaktärslös jag upplevde den är jag nästan rädd för hur 129 hästaren borde kännas. Fult motorljud, inget drag någonstans, känslan av dammsugare är total.

Bensinalternativen till 1-serien är inget man hoppar högt av direkt.

Ska du pendla långt är Mini inte heller lämplig. Som jag skrev ovan kommer du tröttna fort på ljudnivån och de obekväma stolarna.

Om du ska pendla är S40 vinnaren av alla alternativ du nämnt.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker inte 116 motorn är så tråkig som alla säger, däremot hade jag inga förväntningar alls på den, men tyckte ändå den fungerade för transport. Däremot är Volvos flexifuel motor inget att hänga i julgranen, körde nyligen en V70 med 2.0f eller vad de nu var.

Nästa gång de ger mig en hyrbil men den motorn tar jag inte emot den.

Mvh Johan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Andreas,vad har du för bränsle förbrukning på din S40.
Hade en V50 T5 med aut en hälg för ett par år sedan,och den var fruktansvärd törstig.Även på motorväg.Har för mig att snittförbrukningen stannade på kring 1,2 l/mil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jupp, 1,18 lit/mil ligger den på just nu. Då kör jag nästan enbart i Stockholm dock, ingen körning i konstant fart.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är dock snål i hög fart tycker jag. Inga problem att ligga under litern även runt 130-140 km/h. Faktum är att den drar mer i 70 km/h beroende på att lockupen inte gått i då.

Leffo
Trabant 601 -90
Det sägs att S40 170HK utan turbo ska ha läckrare motorljud än T5:an?
Någon som kan bekräfta det?

Går den dessutom att "BSR:a/PPC:a" upp till 188HK som
vår V70 så kanske det kan vara något för mig att åka till jobbet i istället för E30:n?

/L

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett turboaggregat dämpar ljudet lite grann men inuti bilen märks ingen större skillnad ljudmässigt. En kollega hade en S40 2,4 -05 förut och skillnaden i drag är monumental.

Att köpa en 140 hästare och sedan chippa upp den till 188hk är nog inte helt fel, den skillnad lär kännas. Men om man har bråttom bör du gå på T5an direkt ändå eftersom det skiljer pyttelite i förbrukning och försäkring men draget är helt annorlunda.

Vill du ha ett riktigt skönt femcylindrigt ljud får du gå tillbaka till Volvo 850 1997 och bakåt - då mullrar det ordentligt.

Annars finns ju alltid sportavgassystem att tillgå.

Leffo
Trabant 601 -90
Byter jag E30:n så vill jag helst ha 135 coupé, men eftersom dom är
snordyra så ligger S40 nära till hands för mig. Jag tycker S40 är en underskattad bil.
Folk har fått för sig att det är ännu en volvodrög, den inställningen hade jag också till jag
fick provköra några stycken från Upplands Motor.

Jag skulle ledigt vilja ha en, men då en manuell 170 HK.
T5:an blir nog lite "to much".(både inköpspris/försäkring om man betänker att V70:n kostar också)
Automatlåda har jag på V70:n, så manuellt blir det på bil nr. 2.

/L
Angående Mini så är komforten rejält mycket bättre på den uppdaterade modellen som kom 2007 jämfört med tidigare. Dock krävs det sportstolar för hyffsat stöd vilket är standard i Chili-paketet.
Jag har kört både den vanliga bensinaren och miljödieseln och upplevde inga av dem som särskilt surriga eller obekväma. Har själv funderingar på en Cooper D som andrabil just nu, men de begärda priserna hos handlarna avskräcker.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då har vi helt annorlunda erfarenheter Kristoffer. Jag har kört båda och upplevde den faceliftade (Mini Cooper D) som precis lika illa. I 90 km/h blev jag tokig i bilen. Vindbrus, motorbrum och omfattande däcksljud. Perfekt stadsbil för korta turer men absolut inget annat i mina ögon.

Dock fortfarande den roligaste framhjulsdrivna bil jag kört.

Är du redan användare? Logga in i menyn.