|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| har någon erfarenhet av nya volvo s40.. har sett att man kan köpa 08:or med små motorer för ca 150 000kr.. är ute efter en bil i den prisklassen och hellst hade man ju velat ha en bmw men ny bil är alltid ny bil.. tycker att volvon ser snygg och tilltalande ut.. har även funderat lite på c30.. vad säger ni?? | |
|
Det är den roligaste Volvon jag kört ialla fall. Jag skulle själv vilja ha en om inte jag behövde så stor bil som bruksbil. Jag har en V70N 2006 som brukshäck, och den kommer inte ens i närheten av S40:s glada köregenskaper. V70:n är en typisk hangarfartyg Volvo. S40 och V50 är det inte. Vill du ha en körglad framhjulsdriven bil så varför inte? Vill du ha bakhjulsdrift så finns det ju bara ett självklart alternativ ;) Jag gissar att det kommer att hagla åsikter om denna bil på det här forumet, du får sålla så gott det går och läs med fördel vad biltestarna tycker i tex.Automotorsport och Teknikens Värld. /L /L |
|
|
Vad får man för motor och utrustning för 150.000? Personligen tycker jag att S40 och C30 är helt ok bilar.Givetvis inte samma känsla som att köra BMW,men som du säger finns inga nya BMW för 150.000. Om man har kring 150´att röra sig med,så slänger jag in lite andra möjligheter: Visserligen inte ny,men nästan. Länk Länk Länk Den sista är en dark-horse,men Kia Cee´d är rätt ok tycker jag. Länk |
|
|
Håller med Leffo,att S40/V50/C30 har dom klart piggaste köregenskaperna i Volvo-programmet. Fick för ett par år sedan möjlighet att provköra hela Volvos programm på deras test-bana inne på Torslandaverket.Var bra mycket roligare att ratta dessa jämfört med dom andra Volvo-modellerna. |
|
|
Allt är väl relativt? Mina svärisar har en -08 V50 1,8F. Riktigt trött, liten i inne och lika underhållande som att fästa nålar i ögonlocken. Typ. Det positiva är väl att den upplevs som väl ihopskruvad och tål att lastas. Stereon är rätt ok med. Skulle ärligt talat inte byta deras V50 mot min 30000-mila 523, om det inte handlade om att jag skulle kunna sälja Volvon och göra vinst på den. |
|
|
De 4 cyl bensin/etanol motorerna i V50/S40 är Fords. De 5 cyl är volvos egna. Det är likadant på dieselsidan. Det är samma skillnad på V50 1,8F och V50 T5 som på en Bmw 316 och en Bmw 330. Bilarna som sådana har inga direkta svagheter, De bekymmer som funnits under årens lopp är mest mjukvarubekymmer som åtgärdats av volvo. Länk |
|
|
wendtan: jo, fast grundförutsättningarna finns ju kvar trots motorval: långt överhäng i fram, kasig framvagn och direktstyrd som ett lok. De sakerna kanske går att åtgärda med annat chassie, men att kalla dem roliga i grundutförande tycker iaf inte jag är helt med sanningen överensstämmande. |
|
|
Lus => Tycker att du ska be din pappa kolla upp sin V50 om den är "direktstyrd som ett lok", för så är absolut inte fallet men S40N/V50/C30. Chassiet är riktigt väl avstämt, och feedbacken genom ratten är väldigt bra. Mvh/ Niclas |
|
|
Jag har en V50 -05 2,4 automat, som jag har haft i ganska exakt 2år och 6000mil. (bilen har rullar 9500mil) Fel som jag har haft på bilen: 1. nått knas på framvagnen (skakade i ratten vid acceleration) som åtgärdades på garantin. (Ett fel som förövrigt inte ska finnas kvar på nyare bilar) 2. Vid ett par tillfällen startade inte stereon. Men det har försvunnit av sig själv. "Dom" har förmodligen fixat det med mjukvara eftersom det var ett känt mjukvarufel. 3. Knarr i förarstolen. Fixars på garantin med lite fett 4. Konstruktionsfel där elektronik till bränslepump fick flyttas in under baksätet. Fixades på alla vagnar som hade det så. (hade dom räknat med att den skulle kunna sitta i hjulhuset) Så på 6000mil har den inte kostat mer än service, och en uppsättning däck. Jo jag har föresten monterat ett drag på bilen förra sommaren. (Draget köptes på skroten från en bil som inte han leva mer än 500mil) nåja det jag ville komma till var att det tog mej 2h ink fikapaus att skruva dit. Alla hål fanns redan där, likaså kabel ända fram till bakskärmen. Kunde inte bli smidigare. Förutom kanske då att man givetvis va tvungen att åka till volvo och få lite ny mjukvara för dyra 500:- Väldigt trevlig att köra, och jämfört med golfen som jag har som pendlarbil till jobbet så går den tyst och skönt. Helt ok vardagsdrag med 170hk. Dom faceliftad ska för övrigt ha bättre ljudkomfort. Fast den är inte lika rolig som 330:n då =) |
|
|
Heden: bättre jag ber svärfar ;) Men ärligt, vad jämför du med då? Sist jag körde hans bil hoppade jag ur min buss (Audi S8) och in i hans V50, och då framstod DKW'n som riktigt rapp i styrningen! Första gången jag körde den var direkt efter jag kört min Alfa 147 gta och då kändes Volvon som rena skämtet. Du kan inte på allvar mena att de är direktstyrda och har en "krispig" känsla? Kanske inte direktstyrd som ett lok, men som en oljetanker utan bogpropeller :) Var är era referenser, grappar? ;) Att service och underhållsfriheten är i nästan Toyotaklass är inget jag argumenterar mot. |
|
| jag är ute efter en relativt enkel bil som går billigt i drift.. vill inte ha en värstingmotor utan något som går billigt.. är verkligen 1.8 så slö?? | |
| nu är denna reserverad men kolla priset Länk | |
|
Som jag skrev tidigare så ska du sålla bland inläggen. En liten motor behöver inte nödvändigtvis vara tråkig att köra. Se här vad proffsen tycker om S40 med lilla motorn. Länk /L |
|
|
Hade en V50 2,4 i drygt 3 år och har inget negativt att säga om den. Visst är ljudnivån sämre än på dyrare och större bilar men som vanligt får man vad man betalar för och det exemplar som nu är reserverat visar ju med all önskvärd tydlighet att man får mycket ny bil för pengarna. Vill ändå råda dig till att fundera på om du behöver utrymmet, behöver du det inte så får du lite spänstigare köregenskaper i C30 än i en S40/V50 samtidigt som motorn känns åtminstone lite piggare i den lite lättare C30n. Dessutom är S40ns baksäte inte direkt övergeneröst ändå medan C30ns dito faktiskt är helt okej när man väl kommit in. 1,8F är ingen raket men vet du det när du köper den och inte har några problem med det så spelar det ju ingen roll vad andra tycker. Jag har hyrt en C30 och en Focus med motorn ifråga och tycker nog att den räcker, men det beror också på vad man ska ha bilen till som sagt, och det vet ju bara du själv som ska bruka bilen. |
|
|
detta verkar också vara mycket bil för pengarna Länk ska volkswagen komma med en ny jetta nu när nya golf kommit??? |
|
|
S40:n verkar vara ett bra köp.Hyffsat med utrustning också. När det gäller nästa generation Jetta,så kommer den 2010 enligt Auto Zeitung.Kolla in framsidan på senaste numret,där är deras gissning.Fnns på press-stop.se |
|
|
Här är länken Länk |
|
|
då kanske man ska vänta med jettan... har funderat mycket fram och tillbaka och en relativt ny mini eller e46 verkar inte så dumt heller.. går att få till bra priser.. 320 coupe: Länk mini cooper: Länk verkar vara riktigt bra skick på denna Länk helt okej pris |
|
|
Leffo: "Det är inte så lite motsägelsefullt att en liten röd bil med ett blänkande 1,6-litersmärke på bakluckan skulle bjuda på en av fjolårets bästa Volvo-upplevelser" "en av fjolårets bästa Volvo-upplevelser", säger det så mycket? bmw_jerry: Personligen skulle jag med lätthet köpa en ny Golf TSI 122 hk med masterspaket och 4 dörrar. Länk . Pigg, snål, rymlig och komfortabel, dessutom roligare att köra, har bättre kvalitetskänsla och ser betydligt bättre ut än S40. En ny Golf MKVI TSI prutar du lätt ner till runt 180´ med lagom utrustning. Exempel: Golf TSI 122 Masters Tillval: Radio RCD 510 4 dörrar inkl mekaniska fönsterhissar bak Ljus och sikt-paket 1 Sportstolar med tygklädsel Me 2 Totalt 195200:- (179584:- med 8% rabatt) |
|
|
Det finns många bilar i mindre mellanklassen men ditt Golfexempel är 30.000 kr dyrare än frågeställarens objekt. Sedan får man fråga sig om en ordinär golf är 30.000 kr bättre än S40:n? Angende bilarnas utseende ligger det som bekant i betraktarens ögon. Personligen föredrar jag bilar med baklucka tex. 3-serien, S40, A4 osv. Jag har svårt för stympade kompaktmodeller. (Golf mfl.) /L |
|
|
Utan att ha läst allt i tråden kan jag bara säga provkör. De små motorerna gör S40/V50 lika rolig som måndagsmorgon, regn och tomt lönekonto. 1,8F är bedrövlig! Minns när jag provkörde inför tjänstebilsuttag.... 5-cylindrigt är recptet, då blir den ganska rolig att köra faktiskt, även med lilla 140hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.