|
|
|
|---|---|
|
hej hopp, jo jag går i tankarna på att kompressor mata v8:an, Och har fått för mig att automatlådan kommer att lämna in med tanke på det körsättet som antagligen kommer att inträffa. Är en 5hp30 låda som sitter i nu. Tänkte därför konvertera till manuell låda, Frågan är då hur pass skit jobbigt är det att göra detta ingrepp? Och vad för låda ska man då använda sig av? koppling? svänghjul? Tacksam för alla svar och idéer, Vet att det finns kunskap om precis allt gällande bmw på detta forum.. Tack på förhand ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Växellåda från 540 eller 740. Pedalställ, koppling svänghjul spakställ m.m .m.m Bara lådan går på 12k på skroten. |
|
|
åå fy fan, nästan gratis.. passar inte lådan från en 530 v8? Sen hur mkt kan original lådan tåla då? ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
5HP-30 lådan håller för 560NM på inkommade axel. 5HP-24 som sitter på 4.4 liters E38, E39 och den "tål " bara 440nm. Mjukvaran ändras så att det inte ger fullt vrid på 1an o 2 ans växel på tex en E39 540. Men det ska vara friska välservade lådor. Sedan att byta från automat till manuell har besiktningen en del synpunkter på beroende på årsmodell. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
okej, tack för svaret. jag har en 93:a import, har läst nånstans här på forumet gällande dettta men har ej fått något konkret svar känns det som. Sen va ju frågan passar en lådan fran en manuell 530 v8? har sett sånna på skroten för en överkomlig slant. Hur är det med diverse styrboxar om man ska konvertera, kan tänka mig att det blir nå strul för nån styrning går det väl antagligen till automaten. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
5HP-30 funkar bra om man undviker stallstarter (uppvarvning stillastående med växel i) och biltjuvskörning, kolla bara att automaten är uppdaterad med annan/senaste ventilen till backväxeln och ny olja: Länk Länk Mvh |
|
|
Din bil borde vara helbilsgodkänd, alltså kommer inte bytet från automat till manuell godkännas. Är nästan säker på att 530 hade en svagare manuell låda än 540... |
|
|
tack för svaren, blev ju inte alls sugen på att slänga i kompressor i den. men enligt ESS så verkar det som att automaten håller för deras kitt. Skulle haft 50.000 till övers ;) ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.