AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.366

Tvätta bilen i minusgrader, bra eller dåligt?

to
1
toouring
BMW 530d -06
Finns det något som är dålig med att tvätta bilen i minusgrader, inte bra för lacken osv? Eller ska man vänta tills det blir plusgrader?

toouring:

Det enda jag kan komma på sådär på rak arm är väl att du måste torka torrt i alla dörrar etc så det inte fastnar då det är minus grader. I övrigt kan jag inte komma något annat som skulle ta stryk trots allt är det många som kör bilen i olika tvätt maskiner på mackar.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ett problem som gärna uppstår är att vattnet fryser till is på bilen, är svårt att tvätta då.

BMW CS #5206
AeroX
Och att tex avfettningsmedel löser sämre på en kall bil...

BMW M3 Supercharged by Schmiedmann.se
Tr
77
Trayzer
525i 93
Inge skoj om det kommer in i lås och sånt,brukar dra in lite 5-56 i låsen efter tvätt
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
5-56 är det sista man ska använda i lås. Det driver visserligen ut fukt men det löser även upp låsfettet och resultatet blir ett lås som förr eller senare rostar i alla fall.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Och dra för gudsskull inte ner rutorna (framförallt elhissmodell) efter tvätten.

Gjorde så på min E39 rutan satt kvar och hissen gick i botten. Rutan sitter bara med ett klämfäste. Gick som tur va att fixa ganska enkelt men otroligt onödigt arbete. Det svåraste var att få rutan i exakt rätt position eftersom man fick skruva fast den när rutan var halvt nerdragen. Man fick chansa sig till rätt position.
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag har tvättat ute på vintern några gånger, ner till -5 kanske. Men då kör jag in i garaget direkt efter och torkar torrt med microfiber.

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.