AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.386

vad kan ojämn motor vid låga varv bero på?

xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Bilen som är problem med är en BMW 320 e36 - 1992 (utan vanos och svensksåld).

Tänkte höra mig för lite vad ojämn motorgång kan bero på. När den passerar motortemperaturen's "blåa nivå" (när den har blivit lite varm) så börjar den gå ojämnt, misständer lite och blir väldigt ojämn i tomgång. Även vid körning (snabb acceleration) tex. omkörning så är den väldigt slö och hackar/hostar men om man lättar på gasen så skjuter den iväg till slut.

Det som är testat är följande:
Plockat bort LMM (luftmassemätare) och testat med annan.
Tändstift är bytta och rengjorda.
Läckte olja genom ventilkåpspackningen (ner på tändstift), denna är dock bytt utan resultat (går jämnare innan den blir varm, vilket den redan tidigare gjorde).
Tändspolar är urplockade, uppmätta till 0.8ohm (vilket det ska göra enligt servicemanual) och även rengjorda.

Har fått som förslag att det kan vara temperaturgivaren till databoxen, var sitter denna på e36?

Tacksam för alla förslag som ni kan tänkas komma på till problemet.
DMZ
Kör du med öppet luftfilter? iså fall byt tillbaka till original.
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Standard luftfilter, öppnat och kollat så att även detta var rent och det var det.
På min 320 e30 var det fel på tempgivaren. Hade exakt samma fel, men om man bytte till en givare som jag hängde brevid (som inte blev varm) gick motorn bra.
DMZ
Det kan ev, vara lambdasonden som felar, men jag tror mer på tändspolarna som ofta är ett riktigt gissel. Det räcker ej alltid med att mäta upp dem, det bästa är att byta ut dem.
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Tättingeberra: Du menar helt enkelt att byta termostat?

Tack för alla tips, fler tips är givetvis välkomna. Ska prova att montera över tändspolar från en polares 320.
DMZ
Nix, att byta termostaten i detta läget gör varken till eller ifrån;-)
Tror att Tättingberra menade att han hängde kylarevattnets tempgivare utanför motorn för att den skulle lura styrboxen?
Precis! Jag hade en likadan givare som jag kopplade in istället. Så antingen var styrenhetens tempgivare paj, eller så var styrenheten trasig. Motorn gick bättre iaf.
Ryker din svart när den går illa? Man kunde tro att min var en diesel! Fick aldrig klarhet i problemet för jag skrotade bilen p.g.a andra omständigheter.
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Nej den ryker inte svart när den går illa.

Värt att tillägga är att bilen aldrig kommer upp i rätt temperatur hur länge man än kör den. Kommer aldrig över första sträcket på värmeskalan.
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Någon som har något mer tips?
os
33
oscar_lindgren
320xd F31 -17
har liknade problem på min 328 -97. går ojämt på tomgång efter varmkörning samt "hackar" lite vid gas pådrag oftast runt 3500-4000varv. kan de ha någonting med hur man har moddat luftburken?

tacksam för svar =)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tändstiften? Tändspole?

Beautiful Münich Woman
BMW
os
33
oscar_lindgren
320xd F31 -17
tändstiften är bytta nyss har dock inte kontrollerat tändspolarna. kan dom läsa av sånna fel på bmw tro?
mer exakt vad som är fel menar ja. mvh
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Bara att plocka upp tändspolarna och mäta upp, de ska vara 0.8 ohm. Enkelt gjort :)
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Nu har även termostat bytts ut, detta gjorde ingen skillnad (förutom att motorn blev varm iaf). Provade även byta tempgivare (för motorstyrning), inte heller detta någon lycka.

Några mer tips? Kan det vara något annat än någon form av givare?
so
28
soren_h
BMW 318 -97 E36 Touring
Kolla den stora luftslangen/bälgen (en rätt stor manick i gummi) som går från luftfilterburken till insprutningen. Risken finns att den är sprucken och det syns inte alltid med blotta ögat. Det bästa är att plocka bort den (sitter med två slangklämmor om jag inte minns fel) och böja på den för att kolla om den är hel. Min E36a sackade vid gaspådrag när motorn vred sig lite och då glipade det i gummibälgen och den tog tjuvluft. Sprickan satt på undersidan, nedåt.
xd
17
xd0
BMW 320iA (e36) - 1992
Felsökning klar :) Var två av de sex tändspolarna som var trasiga. Flyttade över från en annan e36'a. Ena tändspolen funkade fint, dock gjorde den att bilen gick ojämnt på tomgång, den andra gjorde att bilen misstände.

Tack för alla svar och hoppas att detta kan hjälpa ev. fler bmw-ägare som har liknande problem :)
ja
18
jaeger
BMW 323iC -98
Alfa Romeo 166 V6 -99
Fyller på denna tråden, då den är den mest sedda!

Det där med ojämn gång på E36:orna verkar vara ett stort problem? Efter 2års stillestånd gick bilen extrem ojämnt för mig (E36 323 -98) och felsökningen var allt annat än rolig dock hittade jag ingen riktig lathund för felsökningen trots alla inlägg på forumet...

Symptomen var följande:
- Bilen går perfekt när den är kall och vid fullt gaspådrag när den är varm!
- När den går över det blåa på tempmätaren börjar den gå riktigt ojämnt på tomgång, gav man en dutt med gasen gick han bra i 20sek för att därefter börja gå ojämnt
- Vid motorbroms bludrade motorn!
- Gick bra vid 2250 samt 3250 varv, ryckigt vid 2500 samt 3500 varv.

Följande tips gavs:

BMW Älskarna i Lidköping:
- Tändspolar (ohm mäta)
- LMM (testa köra utan)
- Lambda, (om skramlar, byt!)
- Bensinpumpen tappar effekt med tiden

Rinaldo i Jönköping:
Körde en koll med datorn och allt verkade fungera, dock gick cylinder 4-6 lite snålt! Hans tips till mig var att byta bensinpumpen då han berättade att dessa symptom kunde kosta en förmögenhet att felsöka och han förslog att jag skulle leta lite själv (världens bästa mek!!!)

De olika forumen:
Det jag läste mig till var att 323:ans fuelrail med båda anslutningarna baktill på motorn kunde få cylinder 4-6 att gå snålt vid trim, detta skulle kanske få samma symptom om pumpen svimmade?!

Av ren slump hade jag en lamda liggandes och bytte denna och vips går bilen perfekt. Alltså: Trots att dessa inte gav felkoder, ingen motorlampa och de skramlade inte var en av dessa (cylinder 4-6) havererad.
Logiskt (nu i efterhand) gick bilen bra när den var kall och vid fullt gaspådrag då datorn ger andra värden men vid kontinuerlig hastighet blev det småryckigt!

Hoppas detta hjälper någon iallafall. Dock verkar det vara lika många gånger fel på tex LMM så man blir lite konfunderad... Kram på er!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.