|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen bytt kylare och det känns inte som jag fått rätt på luftningen till hundra procent. Jag verkar inte få termostaten till att öppna, har luftat och haft mig enligt alla konstens regler och Hassos mektips. Max värme och låg fläkthastighet innan jag startar i 10 min Fyll på expansionskärlet och luftningshålet och stäng Tomgång i 30 min och fyll på i luftningshålet Kört ~5km i lugnt tempo och luftat med luftningshålet Varvart upp motorn och luftat med luftningshålet Det kommer bara vatten när jag luftar Övre slangen blir varm men den undre är fortfarande kall, antar att detta beror på att termostaten inte öppnat och jag inte har fullt flöde. Båda slangarna har lite hårdare tryck nu än när jag började men de är inte jättehårda. Under hela processen har jag diagnostiserat med Carsoft och det blir inte varmare än ~94C, oavsett om jag kör eller står på tomgång. Kylarsensorn började på 5V som jag läste nånstans att den skulle. Men den går bara ner till 0,85V och borde gå ner till 0,5V, antar att den gör de när de blir varmare. Termostaten ska öppna vid 110C läste jag men varför blir de inte så varmt i min? Fortfarande luft i systemet eller måste jag ut och pressa den mer? Tacksam för fakta, tips och ideér. | |
DMZ |
Du kan aldrig se några luftbubblor eller annat pys, varva upp motorn till 1500-2000rpm, samt öppna luftskruven mycket (flera varv) det skall stå som en STRÅLE ut med kylarevatten, annars har du ej luftat. Låt det pissa ut 3-4dl i olika omgångar. Och glöm ej att varva upp motorn annars blir det ingen stråle. |
|
Jag har öppnat så det sprutar ut och de gör det utan att varva. Är det bara vatten som gäller för att tvätta bort kylarvattnet sen eller? Ser förjävligt ut i motorrummet nu efter allt stänk. |
|
DMZ |
Passa på att klämma på samtliga kylareslangar i samband med luftningen. Du vet väl att motorn skall vara helt genomvarm innan luftningen påbörjas? Lufta i olika omgångar, kör någon km mellan luftningarna. |
| Jag klämmer på båda slangarna och har varit ute och kört och har stått i kraftigt uppåtlut, motortempen står rakt upp och tempen på vattnet är som sagt strax över 90C. | |
DMZ |
Då är det säkert helt rätt gjort. Håll dock koll på tempmätaren under de närmaste dgr, händer det inget drastiskt, så vet du att allt är ok. |
|
Får ut och köra lite mer och se om jag får termostaten till att öppna. Är väl inte normalt att tempen endast ska ligga strax över 90C? Ska försöka hitta nån rejäl backe utanför stan också så man kan stå och varva lite i och lufta lite till. Inte så populärt att stå och varva med kompressor och 3" friflödande system inne bland husen i området :-) |
|
|
Nu har jag varit ute och kört lite till. Stått still i en rejäl uppförsbacke och varvat 4000rpm flera gånger. Kommer bara vatten när jag luftar. Kört 50-70-90 väg och sen kört ut på motorvägen och kört uppåt 180kmh men det gör ingen skillnad. Strax över 90C ligger tempen på hela tiden enligt Carsoft och nålen står rakt upp. En tanke slog mig, kanske blir det inte varmare när man kör då det kyler mer ju fortare man kör. Kanske blir det bara 110C när man står still? Frågan är då hur länge man ska stå på tomgång, totalt sätt stod jag nog på tomgång i en timme innan idag. Svårt att få motorn att bli så varm nu kanske då det är minusgrader ute. Är normal drifttemperatur ~90C? |
|
|
Ett tips ytterligare. Då tempmätarn står rakt upp stäng av motorn. Slå på restvärmen. Låt den stå så i 5-10 min. Sen släpper du ut sista luften ur luftskruven. Svekke |
|
|
Bra tips, inte tänkt på den. Men det förändrar inte mina andra frågor. |
|
|
ravve Nej 90 grader stämmer icke. Ska normalt ligga runt 105-108 grader. Även om man kör landsväg i -20 grader. Felaktig temostat? Läser carsoft tempen korrekt? Testa följande tips från Kävlingepågen: ******************************************************* Plussa ihop de fem sista siffrorna i ditt chassinummer (jag fick 20). Du bör hamna mellan 0-45. Starta bilen och håll inne check control tills det står test 01. Tryck på check control tills det står test 03. Tryck in trippmätar reset och det bör stå lock:on. Fortsätt och tryck tills du får upp samma summa som du räknade ut från ditt chassinummer. Tryck då in check control. Gå igen till test 03, nu bör det stå följande: Test-Nr. 03 SI-L: 0610 SI-TAGE: 0000 Om det gör det så har du lyckats att låsa upp OBC:n. Gå nu till test 07 och tryck in trippreset igen och du bör få följande: KTMP: XXX oC (Vilket anger motor core temperaturen). Trycker du ytterligare en gång så får du upp: N: XXXX U/Min (varvtal på motorn). Ytterligare ett tryck och du får upp: ATMP: +XX.0 oC (Ambient temp.) Ytterligare tryck och du är tillbaka till KTMP. ******************************************************* Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.