AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

Bmw 540 iAT -98 byte vattenpump

Tjena, har surfat runt lite å kikat i andra trådar men har inte fått svar på min fundering så jag startar en ny.
Frågan lyder;

Jag ska byta vattenpump men vad jag har förstått så sitter den undre skruven så pass illa till at man måste ta bort balanshjulet fram till eller vad det är? Eller går det att komma åt den å få bort pumpen ändå? behöver man nån speciell avdragare för det hjulet eller?

Är väldigt tacksam för svar, och väldigt snabbt! =)
Mvh Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
kika i min 540 blogg 2007 04 30 hjulet på vevaxlen måste bort åtminstone på min 01a bara bultat
trångt o jäkligt är det, se upp så du inte drar ur rören som ligger under insuget i bakkanten, när tar bort pumpen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Länk

Är det de där rören jag ska vara försiktig med? är det nya oringar med? ska man trä på dom över rören eller montera dom i pump-huset före?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De sitter bara fast med oringarna i andra ändan osså och kan hoppa ur så man får hålla emot lite när man drar bort pumpen.Kan ju vara lite spektakulärt om de åker ur där bak.
Jag fick inga oringar med, men kompletteradede gamla med oringarna på tub ala hermetite.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
okej, men jag jobbar på bilverkstad så jag har tillgång till ett litet sortiment med alla möjliga olika dim. men lika bra att komplettera med lite silikon,
Varmkörningen då? nå speciellt att tänka på? eller är det som att lufta en m50/m52 och m30?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.