AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.424

Bmw m3 års 02

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Är det något man bör fundera över när det gäller svensksålda m3or från 02?
Allting med vevlager osv bör väll vara åtgärdat på dom?
Skillnaden är väll att någonstans efter första halvan 03 så var allting åtgärdat redan vd tillverkningen?
Rätta mig gärna ifall jag har fel..
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Bara se till så att alla service aktioner är gjorda så är det inga problem. Mao fullservad på aukt Bmw verkstad!
Var kritisk och kolla upp service ordentligt och nöj dig inte med en stämplad bok, inte säkert att den stämmer trots fina stämplar. Inte så svårt att ringa några samtal, det fuskas en hel del med böcker. Om säljaren verkar avig ang. historiken eller granskning så tycker jag att du hoppar över den bilen.

/Micke

Länk
Herregud va alla ska ifrågasätta allt med serviceböcker m.m.
Klart det kan fuskas med det, men ska man skita i bilen bara för det inte finns kvitton på serivcar som utfördes flera år sedan?

Jag tycker man ska gå mkt på magkänslan, man märkar ganska fort om man tycker bilen verkar vara välskött och välservad..

MVH
István
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm...mmm magkänslan ja, jag vill nog hävda att det är omöjligt att märka på en bil med så hög detaljkvalitet som Bmw om den rullat 10 eller 20000 mil.....endast med hjälp av magen......:-)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Heinrich: Vad gäller Garantirep. så har du rätt i att 03:an är ett bättre köp om ekonomin tillåter:-) Däremot så verkar ju problemen på -01 o -02 med lagerhaverier vara rätt sällsynta idag. Och är bilen sv-såld så är den med 99% säkerhet åtgärdad o således inga problem att handla!!!

Det är förresten en helt underbar M-Spis som vunnit ENGINE OF THE YEAR ett par år irad....:-)

Peddan, jag pratar inte om milen, utan om man tycker bilen verkar vara välskött och välservad.. :)

Alltså magkänslan brukar ofta ha rätt ang det, man märker ganska snabbt hur förra ägaren skött bilen osv. Och hur bra "koll" han/hon har m.m.

Men klart, alla är ju olika, vissa kanske inte mekar och kan så mkt om bilar.
Då är det ju svårt att ha någon "bra" magkänsla :)
Nu menar jag ingen speciell person, så inte någon tar åt sig, bara rent generellt!

MVH
Magkänslan är oftast att lita på, svårare att få magkänsla på t.ex en M3 E46 som ofta byter ägare många ggr, svårt att veta hur en bil servats och skötts om säljaren haft bilen en sommar eller mindre, då kanske det är bättre med en bil som tål att granskas än en med en slingrande ägare som 2 veckor efter bilköpet måste sälja p.g.a lägenhetsköp eller tjänstebil :), det finns många hobby-bilhandlare som lever gott på fiffel.

Det finns alltid köpare på billiga bilar då vissa enbart kollar priset men som jag fattade av frågan i denna tråd ville jag bara dela med mig av hur jag gör när jag köper bil, jag är noga.

/Micke

Länk
Ja klart man ska va nogrant, det är jag med, jag kollar upp ägarhistorik och till och med ringer upp de tidigare ägarna för att fråga om hur bilen var när de hade den, om service, mil, osv.

Så det är klart man ska vara nogra på det sättet, men det är ju ändå magkänslan och intrycket man får av bilen när man är där och provkör, som väger väldigt stort om man köper bilen eller inte..

Vissa får kass magkänsla om servicepapprena inte verkar vara i sin ordning, andra får det för att de tycker bilen är ovårdad, och tänker, kunde han inte ens ägnat lite tid att göra bilen ren när en eventuell köpare ska kolla på bilen, hur har han då skött bilen annars. Osv.

MVH
István
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Blockets Begagnatförsäkring är det något att ha?
Någon som har någon erfarenhet? låter ju nästan för bra för att vara sant..
Håller med om försäkringen genom blocket, det låter mycket bra, jag kommer erbjuda den när min M3 kommer ut på annons nu snart.
Har för mig att det finns någon tråd här i förumet om blocketförsäkringen.

/Micke

Länk
Blocketförsäkringen är väldigt användbar. Jag personligen fick ingen användning för den men en bekant köpte en M3 E46 med lite brister som inte gick att se "med blotta ögat".
Detta ersattes via Blocketförsäkringen utan minsta problem.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, ja det gäller o läsa villkoren i försäkringen noggrant, det brukar va stränga restrektioner när det gäller Sportbilar, SVENSK BILGARANTI gick tex inte o teckna när jag handlade en M3-02 av bilhandlare för ett par år sen.....

Shrine: beskriv gärna vad din "polare" fick hjälp med? :-)
peddan: Min polare, varför du nu skrev det med citationstecken, fick, eller egentligen får med tanke på att han ska in med bilen i veckan om jag inte missminner mig, hjälp med en oljegivare av något slag samt tändspolarna.
Däremot fattades "ett varv" av en bakfjäder som han inte upptäckte vid köp, detta ersätts inte.
Ja blocket försärkingen är riktigt bra, har/hade det på min bil när jag köpte den, även mina bilar jag sålt det sista har varit med det.
En trygghet för köparen helt enkelt.

Och jag känner folk som haft fel, de brukar oftast hjälpa utan några som helst demonstrationer eller problem.

Helt klart en smart grej, för samtidigt så lockar de nya kunder till sitt bolag!

MVH
István
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.